Robbie McEwen der han trives best   i fronten av en massespurt. (Foto: PETER DECONINCK/Afp)
Robbie McEwen der han trives best i fronten av en massespurt. (Foto: PETER DECONINCK/Afp)

– Tar fem år å bli en god syklist

Amatører bør bruke god tid på å bygge seg opp, mener sykkellandslagets fysioterapeut.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

– Mange 40-åringer, som tidligere har drevet med løping og ski, trener sykkel som gale. Mange trener for mye for fort og blir skadet!

– Vær mer forsiktig, spesielt det første året, sier Ben Clarsen.

Clarsen er sykkellandslagets fysioterapeut. Han råder alle til å tenke allsidig trening og lytte til kroppens signaler.

– Amatører bør bruke god tid på å bygge seg opp. Det tar fem år å lære seg å bruke sykkelmuskulaturen riktig, bli sterk nok i knærne og få full effekt av sykkelbevegelsen, sier han til TV 2 Sporty.

FYSIOTERAPEUT: Ben Clarsen. (Foto: Senter for Idrettsskadeforskning/)
FYSIOTERAPEUT: Ben Clarsen. (Foto: Senter for Idrettsskadeforskning/)

En klassisk feil blant norske trimsyklister er at de reiser på treningsleir til Syden om våren, kjører voldsomt på i en uke og får vondt i knær og rygg.

LES OGSÅ: – Ingen krise om du må kutte noen økter

Clarsen har tidligere jobbet tett på landsmannen og verdensstjernen Robbie McEwen, som trente styrke med gode resultater gjennom hele sesongen.

– Sykkel har en lang vei å gå når det gjelder skadeforebyggende arbeid og styrketrening. Mange syklister har ikke tradisjon for vekttrening. Man bør trene balanse og styrke også i sykkelsesongen, mener han.

Fysioterapeuten er også doktorgradsstipendiat ved Senter for idrettsskadeforskning, der han blant annet følger norske elitesyklister.

Sammen med kolleger har han utført to studier som viser at halvparten av elitesyklister sliter med belastningsskader i knær (61 prosent), lår (32 prosent) og korsrygg (50 prosent), ifølge en artikkel i Stavanger Aftenblad.

LES OGSÅ: Slik takler du styrkeprøvene

sumo_TDU_robbie-mcewen
sumo_TDU_robbie-mcewen

LES OGSÅ: – Turritt gir deg ekstra treningsmotivasjon!

– Hvorfor pådrar elitesyklister seg belastningsskader?

– Elitesyklister har så mye volum i treningen at selv små uheldige faktorer kan få store konsekvenser, som endring av teknikk eller sitteposisjon. Jeg kjenner en toppsyklist som pådro seg ryggskade da han løftet en potteplante!

– Nå skal det sies at norske utøvere er flinkere enn australske til å variere treningen. Det skyldes at man i Norge må trene alternativt vinterstid, mens man i varmere land kan sykle hele året. Da blir du sårbar for belastningsskader, sier Clarsen til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Nå eksploderer salget av elsykler

Gateritt sykkel-NM (Foto: Illustrasjonsfoto/montasje)
Gateritt sykkel-NM (Foto: Illustrasjonsfoto/montasje)

– Har andre idretter noe å lære av sykkel?

– I sykkel har man en unik mulighet til å tallfeste belastningen i watt, intensitet og kilometer, og bygge en profil over hva treningen betyr for den enkelte utøver. Når jeg guider en utøver tilbake fra skade er det viktig å få kontroll på totalmengden av trening, sier han.

– Sykkel har god tradisjon på oppvarming og nedkjøling. Under Tour de France sprinter utøverne rett inn i bussen der de setter i gang med passiv nedkjøring, kompresjon, massasje og isbad.

LES OGSÅ: Den grusomme sannheten om sykkelbyen Bergen

510798

– Hvilke øvelser anbefaler du for å styrke sykkelmuskulaturen?

– Når du er skadefri er det viktigste du gjør å trene øvelser som involverer store muskelgrupper – knebøy, beinpress og leg- og hipextension. Så fort du har tilegnet deg korrekt teknikk bygger du også sterkere coremuskulatur og koordinasjon, som er en fordel for alle utøvere, sier Clarsen.

Han anbefaler å kikke i Olympiatoppens videobank for flere detaljer.

LES OGSÅ: Stadig færre gidder dette

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!