Dette er Norges dyreste Ford Mondeo   men det er det en god grunn til. Under panseret finner du nemlig en svært sjeldne 2 liters EcoBoost motoren på 240 hk.
Dette er Norges dyreste Ford Mondeo men det er det en god grunn til. Under panseret finner du nemlig en svært sjeldne 2 liters EcoBoost motoren på 240 hk.

Ford Mondeo: Nei da, dette er ikke en vanlig familiebil

Under skallet finner du en hissigpropp.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford Mondeo er en populær, om enn etter hvert aldrende familiebil. Det er ikke så lenge til vi får erstatteren på banen. Mens vi venter selges de siste versjonene av den utgående modellen. Og her har vi funnet en liten godbit, for dem som liker en familiebil som har mer krefter enn en skulle tro.

Under panseret på denne diskret bilen sitter det nemlig en kraftpakke på 240 hk – originalt fra fabrikken. Denne motoren er naturligvis ikke vanlig i Norge – på grunn av avgiftssystemet. Men en og annen har altså forvillet seg inn i landet til tross for politikernes hindringer. Og nå er den til salgs på bruktmarkedet – og siden den er kjørt 3.000 kilometer, kan du spare 40.000 kroner i forhold til nybilprisen.

I tillegg til den sjeldne motoren er bilen naturligvis pyntet med Fords diskret Titanium S-styling, både innvendig og utvendig, og byr ellers på en lang liste med ekstrautstyr.

Del med dine Facebook-venner

For mye krefter på forhjulene?

2-literen som i 2010 fikk en liten oppjustering fra 220 til 240 hk, er den sterkeste motoren som noen gang er levert i en Mondeo. Men i motsetning til mange av konkurrentene, som Volvo V70, VW Passat og for den del BMW 5-serie og Audi A6, er dagens Mondeo ikke tilgjengelig med firehjulstrekk. Det kan nok få noen til å rynke på nesa når det blir snakk om 240 hk.

Men om noen klarer å hanskes med de sportslige kreftene bare på forhjulene, så må det være Ford. Få matcher kjøreegenskapene de byr på i sine ST- og ikke minst Focus RS-utgaver. I sistnevnte er det opptil 300 hk!

2-liters EcoBoost-motoren har et dreiemoment på 360 nm – som også er imponerende i en bensinmotor. Legg til at du får et snittforbruk på 0,77 l/mil og da har en motor som både byr på mye krefter og et lavt forbruk.

Ford Mondeo i siste generasjon har et elegant interiør.
Ford Mondeo i siste generasjon har et elegant interiør.

Kjapp til 100 km/t

Med denne motoren på plass, klarer den store Forden 0–100 km/t på 7,5 sekunder. Det er absolutt akseptabelt, og nok til å gi en sportslig følelse.

Skulle du gå for den sterkeste dieselmotoren i stedet, som har 200 hk/450 nm, blir samme øvelse over halvsekundet tregere.

Mondeo byr ellers på god plass – og få overraskelser når det kommer til driftssikkerhet. Særlig de siste modellene, der det meste er gjennomprøvd over tid, pleier å være problemfrie.

Vil ha BMW- og Audi-kunder

Men siste generasjon er som nevnt begynt å bli noen år. Facelift, inkludert nye motorer, kom i 2010. Og den nye sterkeste bensinmotoren, var blant annet tiltenkt å gi et bedre utgangspunkt for å kapre nye kunder fra premiummarkedet.

Det var imidlertid såpass små endringer at det ikke var all verden å slå i bordet med. Særlig ikke siden det de siste årene har kommet flere nye og spennende modeller i segmentet. Peugeot 508 og Hyundai i40 er kanskje de mest interessante.

Derfor er dert gode nyheter at ny versjon ikke er langt unna – og at det ryktes om mulighet for firehjulstrekk for første gang i en Mondeo på mange år. Det er på tide!

Men så var det pengene da

I tillegg byr nettopp denne modellen på en motorisering som nok ikke er den enkleste å bli kvitt igjen den dagen du vil selge bilen. De fleste klarer seg jo fint med litt mindre krefter – og er ikke interessert i ekstrakostnadene som kommer både ved kjøp, forbruk og forsikring.

Alt blir med andre ord en avveining – men at du her kan få en sjelden, morsom og tøff bil på "billigsalg" er vi ikke i tvil om.

En slik bil bør det også være mulig å forhandle litt pris på. Ikke alle som vil legge nesten 600.000 kroner på bordet for en "brukt" Mondeo ...

Mondeo etter siste facelift. Bilen vi omtaler har i tillegg Titanium S-stylingpakken.
Mondeo etter siste facelift. Bilen vi omtaler har i tillegg Titanium S-stylingpakken.

Klikk her for å se hele annonsen