Det var myke og smekre linjer på Peugeots Pininfarina-designede 406 Coupé. Dette eksemplaret har også ressurser som følger opp utseendet. (Foto: Privat)
Det var myke og smekre linjer på Peugeots Pininfarina-designede 406 Coupé. Dette eksemplaret har også ressurser som følger opp utseendet. (Foto: Privat)

Peugeot 406 Coupé: Bilen til Christian er mer sjelden enn den ser ut til

Denne har mer enn bare utseendet med seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Coupeer – og da i tradisjonell forstand, med to dører – sies av mange å være en utdøende rase.

Noen bilprodusenter opprettholder et todørs-tilbud til sine kunder ved å lage kompakte hatchback-utgaver med lavt utstyrsnivå, liten motor og lav pris, men det blir stadig lengre mellom de som går den andre veien – med lekrere linjer, mindre hensyn til det praktiske og høyere utstyrs- og prisnivå enn bilene de er basert på.

Peugeot overrasker

Et unntak er, eller har i hvert fall vært, Peugeot. For selv om bilen vi her skal se nærmere på begynner å få noen år på nakken, har den franske produsenten også tidligere overrasket fra tid til annen med plutselig å trekke opp en lekker coupé fra hatten.

Og det er lov å håpe at det kan skje igjen.

Les også: Gave til kona - hva med en Seat Leon?

I mellomtiden finnes det noen 406 Coupé på norsk jord som vi kan glede oss over. For dette er biler som i høy grad tiltrekker seg entusiastiske eiere.

Peugeot har også tidligere sluppet en snarlik, men likevel totalt omarbeidet coupé-kreasjon på en av sine volummodeller. Forrige gang var 504 Coupé mellom 1971 og 1977. 406 Coupé kom 20 år senere, og holdt ut til i 2005. (Foto: Privat)

406 kom på markedet som 1996-modell, og man skulle nok være temmelig sterk merkeentusiast for å bli veldig opphisset av den. Ikke bare var sedanen en temmelig ordinær mellomklassebil uten særlig skarpe personlighetstrekk, den var også en veldig tydelig designmessig videreutvikling av forgjengeren 405. Og stasjonsvognen, som kom like etterpå, fulgte samme mønster.

Flyt i linjene

Men så dukket coupeen opp. Tegnet og til dels bygget av Pininfarina, og selv om opphavet var lett å se var den ”myket opp” akkurat så mye at det ble virkelig flyt i linjene.

Del med Facebook-vennene dine!

Det var en stund siden sist Peugeot hadde gjort et tilsvarende stunt – og laget en gjenkjennelig, men likevel totalt omarbeidet coupé-versjon av en av sine volummodeller. Den gang, på 70-tallet, het bilen 504 Coupé, og siden den allerede hadde fått klassikerstatus da 406 kom, var det mange som øynet at historien ville gjenta seg.

I 1997 husker vi i hvertfall at svært mange – langt flere enn de merketro peugeotistene – syntes 406 Coupé var en uvanlig vakker bil, og selv om den ikke var utpreget billig ble det solgt ett og annet eksemplar. Bilen kunne fås med både fire- og sekssylindret motor, og de som ble solgt her i landet hadde nok stort sett det minste motoralternativet – for å holde igjen i hvertfall litt på den galopperende prisen.

Ikke bare utseendet

Men ikke alle gikk for det (tross alt) mest fornuftige. I hvertfall ikke den første eieren av bilen vi her skal se nærmere på – og det er dagens meget merkebevisste eier svært glad for. For her er det ikke bare utseendet som er på stell.

I august kommer tronarvingen, og Christian har et visst press på seg for å bytte til Passat stasjonsvogn. Men dette bildet viser at også 406en har et rommeligere bagasjerom enn man skulle tro, mener han. (Foto: Privat)

Les også: Hyundai Veloster - coupé på en ny måte

Eier: Christian Friisk, (28)

Bosted: Nesodden

Litt om meg selv: Jeg er en gutt på 28 som i følge min samboer er sykelig opptatt av bil. Er fortsatt sånn at jeg må ut i kjøkkenvinduet for å se hva som kjører forbi om det høres gromt ut.

Har eid en haug med biler de ti årene jeg har hatt lappen. Har hatt en del litt spesielle Peugeoter. Bl.a. 2 stk 406 Coupeer, 2 stk 406 SVTI (2.0 Turbo) og en 309 GTI.

Herlig lyd fra sekseren

Bilen: Peugeot 406 Coupé 3,0 V6 D9, 2000-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden mars.

Hva har du gjort med den? Rustfri Supersprint eksos fra katalysator og bak, åpent Green-filter og 19" felger. Fantastisk lyd! Blir aldri for gammel til å rulle ned ruta og gire ned i en tunnel.

Liker best med bilen: Lyden og draget. Nyter hver eneste kilometer enten det er på svingete småveier eller milslukende i godt driv på E6. Og at det mest sannsynlig er Norges eneste 406 Coupe D9 med V6 og manuell kasse.

Utseendet på det nydelige Pininfarina-designede karosseriet blir jeg heller aldri lei.

Liker minst med bilen: Det er ikke mye. Kunne kanskje vært en anelse lavere... Det hadde heller ikke gjort noe om Peugeot hadde laget bilen med trekk i andre enden.

Ofres når tronarvingen kommer?

Beste opplevelse med bilen: Da jeg hentet den i Bergen, og turen over fjellet på vei hjem. Ble positivt overrasket over forbruket på 0,73 l/mil uten å ofre økonomisk kjøring en tanke :-) Ellers er hver tur en god opplevelse!

Christian har gjort mye jobb på sin sjeldne V6-motoriserte coupé. Og han synes fremdeles det er herlig å rulle ned vinduet for å høre lyden i tunneller, innrømmer han. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Vet ikke. Kanskje den blir solgt når tronarvingen blir født i august. Samboeren mener den er for liten til barnevogn og barnesete selv om jeg har prøvd å motbevise det. Blir nok solgt til fordel for en Passat stasjonsvogn i løpet av sommeren :-( Mot mitt ønske, men det er jo dyrt med to biler.

Drømmebil: Har drømt om denne bilen siden første gang jeg så en 406 Coupé i '98, og endelig kunne jeg eie en selv. Hvis jeg må bytte den mot en annen drømmebil må det bli Ferrari 355 eller en '67 El Camino SS. Eller kanskje en Peugeot 504 Coupé V6?

Annet: Dette er antageligvis Norges eneste 406 Coupé D9 med V6 og manuell kasse. Det som skiller D9, «facelift»-modellen, fra D8 er bl.a. at V6eren har 207 hk istedenfor D8ens 194. Bilen har også fått bedre lydisolering, litt oppgradert interiør med ny midtkonsoll og klima. D9 fikk også airbag i setene foran.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Audi A8 coupé - dette kunne blitt en feeet bil...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Christian om? Bruk kommentarfeltet under!