SPISER MINDRE SUKKER: Sukkerinntaket blant nordmenn utgjør nå 7 prosent av energiinntaket. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SPISER MINDRE SUKKER: Sukkerinntaket blant nordmenn utgjør nå 7 prosent av energiinntaket. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Nordmenn har rekordlavt sukkerinntak

Gladnyhet: Nordmenn får i seg nok næringsstoffer gjennom kosten. Men noe bør vi bli bedre på.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Tall fra den nye Norkost-undersøkelsen viser rekordlavt sukkerinntak blant nordmenn. Totalt utgjør sukker nå syv prosent av energiinntaket hos både kvinner og menn, noe som er på et anbefalt nivå.

– Dette er svært positivt. En betydelig nedgang i konsumet av sukkerholdig drikke de siste ti årene har nok bidratt til dette. Likevel vil vi fortsette å jobbe for at sukkerinntaket begrenses fordi vi vet at det er for høyt i enkelte deler av befolkningen, sier fungerende helsedirektør Bjørn Guldvog.

LES OGSÅ: Advarer mot «sunn drikke»

Får i seg nok næringsstoffer
For tredje gang er den landsomfattende kostholdsundersøkelsen blant voksne gjennomført.

De nye tallene viser at norske menn og kvinner i snitt får i seg 18 prosent av energien fra protein, 34 prosent fra fett og 44 prosent fra karbohydrater. Undersøkelsen er så omfattende at man kan beregne næringsinntaket ut fra hva deltakerne spiser.

GRØNT OG FARGERIKT: Kostholdsveileder Siri Marte Hollekim anbefaler å spise grønnsaker i alle farger og fasonger. (Foto: Illustrasjonsbilde/ Colourbox/)
GRØNT OG FARGERIKT: Kostholdsveileder Siri Marte Hollekim anbefaler å spise grønnsaker i alle farger og fasonger. (Foto: Illustrasjonsbilde/ Colourbox/)

TEST DEG SELV: BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

Tallene viser at nordmenn flest får i seg nok næringsstoffer gjennom kosten. Inntaket av protein og fett er på anbefalt nivå, mens inntaket av fiber, som vi får gjennom grove karbohydrater, er betydelig lavere enn anbefalt.

– Vi kan med fordel spise mer grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, sier Guldvog til Helsedirektoratets hjemmesider.

Undersøkelsen viser at bare 15 prosent av norske kvinner og menn får i seg anbefalt mengde grønnsaker.

LES OGSÅ: To små knep gjør deg sunnere

For mye mettet fett
Mens sukkerinntaket er rekordlavt, viser undersøkelsen at nordmenn fortsatt spiser for mye mettet fett. Mettete fettsyrer utgjorde 13 prosent av energiinntaket. Myndighetenes anbefaling er 10 prosent. De største kildene til fett er smør, margarin, olje og kjøttprodukter.

METTET FETT: Nordmenn får fortsatt i seg for mye mettet fett. Dette finner vi blant annet i snacks, sjokolade, kjeks, pølser og kaker. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
METTET FETT: Nordmenn får fortsatt i seg for mye mettet fett. Dette finner vi blant annet i snacks, sjokolade, kjeks, pølser og kaker. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

– For oss er det særlig ønskelig at folk bytter ut mettet fett med flerumettet fett fordi dette kan minske risikoen for hjertesykdommer. Dette kan gjøres gjennom å spise for eksempel mer fet fisk og mindre fete meieriprodukter. Man bør også begrense inntaket av rødt kjøtt og fete kjøttprodukter, til fordel for hvitt kjøtt, fisk, bønner og linser. Dette kan også være med på å redusere risikoen for kreft i tykktarmen, sier Guldvog.

LES OGSÅ: Slik unngår du kjøleskapsfellen

Sosiale ulikheter
Det gjennomsnittlige inntaket av D-vitamin er fortsatt lavere enn anbefalt hos begge kjønn. Inntaket av vitamin D kan økes ved å spise mer fet fisk og ved å ta tran og tilskudd av vitamin D. Folatinntaket (vannløselig B-vitamin) kan økes ved å spise mer grønnsaker, frukt og grove kornprodukter.

Undersøkelsen viser at sosiale ulikheter gir utslag i valg av matvarer og dermed også i inntak av næringsstoffer.

LES OGSÅ: Bosted avgjør om barnet ditt er overvektig

– Deltakerne i undersøkelsen med høyere utdanning hadde et kosthold som er gunstigere for helsen enn de med lavere utdannelse.

Tallene viser også at kvinner gjennomsnittlig spiser sunnere enn menn og at ikke-røykere spiser mer frukt, bær og grønnsaker enn de som røyker daglig.

LES OGSÅ: Dette er kostholdet du må ha i fremtiden

Store helsegevinster
Helsedirektoratet har følgende råd til små endringer som kan gi store helsegevinster.

* Økt inntak av grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og fisk.

* Mindre inntak av mettet fett, salt, rødt kjøtt og fete kjøttprodukter.

Dette kan bidra til å minske risikoen for hjerte- og karsykdommer, flere kreftformer, overvekt og type-2 diabetes.

BØR TRENE MER: Undersøkelsen viser at bare 20 prosent av deltakerne følger Helsedirektoratetes anbefalinger om å være fysisk aktiv i minst 30 minutter daglig.  (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Laurence Mouton / ZenShui)
BØR TRENE MER: Undersøkelsen viser at bare 20 prosent av deltakerne følger Helsedirektoratetes anbefalinger om å være fysisk aktiv i minst 30 minutter daglig. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Laurence Mouton / ZenShui)

LES OGSÅ: – 15-åringer er mer inaktive enn eldre

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!