Med 510 hk tilgjengelig gjør bilen unna 0-100 km/t på lynkjappe 4,2 sekunder! (Foto: Bowler)
Med 510 hk tilgjengelig gjør bilen unna 0-100 km/t på lynkjappe 4,2 sekunder! (Foto: Bowler)

Bowler EXR S: Dette må være den mest ekstreme SUV-en som finnes!

Ikke bare kjører den fra de fleste sportsbilene, men den er helt rå i terrenget også.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om du synes at en allminnelig Range Rover skulle bli litt for puslete, eller om du har litt dårlig vei de siste metrene fram til hytta, så finnes det nå håp.

Mange kjenner sikkert Bowler som ekstreme rallybiler, ofte basert på teknologi fra Land Rover. Nå drar Land Rover og Bowler enda lengre og går for en form for et partnerskap.

Hvilket igjen har resultert i en ekstrem SUV med direkte aner fra den ekstreme versjonen av Bowlers rallybil, nemlig steintøffe Bowler EXR S!

Del med Facebook-vennene dine

Les om de forskjellige Range Rover-modellene her:

Vinn – vinn ...

Originalen i form av en standard Land Rover (t.h.) og Bowler i rallyversjon. Samarbeidet har nå utviklet seg til et partnerskap.

Partenerskapet skal selvfølgelig gå begge veier. Bowler får nå fri tilgang til motorer, girkasser, chassiskomponenter og aksler, samt teknisk support fra Land Rover.

På den annen side får Land Rover tilgang til Bowlers unike og hardt opptjente erfaring på og utvikling av chassisdynamikk, hjuloppheng og ikke minst realistisk testing av komponentene. Det gjelder også motorene, som jo Bowler friserer og trimmer ganske friskt i sine rallybiler.

En vinn – vinn situasjon med andre ord.

– Hjelp – bilen min har vært på verksted i syv måneder:

Et konkret resultat

Den nevnte eksterm SUV-en Bowler EXR S er altså det første helt konkrete resultatet av samarbeidet. Ikke helt uventet ble det en slags kloning av Range Rover Sport og Bowler-rallybilen. Resultatet ble ganske ekstremt.

Slektskapet til Land Rover er tydelig, men bilen er en Bowler EXR S og ved hjelp av Land Rover kommer den nå som gateversjon. (Foto: Bowler)

Hummer H1: Nærmere panservogn kommer du ikke!

Selve karosseriet har klare trekk av rallybilen og har raust med luftinntak for kjøling av både hjuloppheng og bremser. Man skjønner at de mener alvor når karosseriet også har egne luftinntak for kjøling av støtdemperne!

Den har bare to seter, men innvendig er den naturlig nok mer sivilisert enn rallybilen. Man finner både klimaanlegg og skinnseter, men det står i brosjyren at fokuset er på sjåføren og kjøreopplevelsen – og iKKE på luksus og komfort. Det er det ikke ofte man leser i en brosjyre.

18, 20 eller 22-tommere

Bilen som leveres kun som toseter. At biler fås med forskjellige kjøreprogrammer for forskjellige underlag er ikke lenger uvanlig. Men noe slik er det ikke på Bowleren. Der velger du hjulsett til underlaget du skal kjøre på isteden.

22-tommere for gatebruk, 20-tommere for kombinert gate og ikke altofor ekstrem offroad kjøring og 18-tommer for deg som virkelig har tenkt å stikke til skogs. Dørtrekk i karbon og veltebur er standardutstyr, det er det heller ikke mange biler som har.

Dette er en morsom sak både on-road og off-road sier Land Rover og Bowler. Vi tror dem på det! (Foto: Bowler)

Range Rover Evoque: Årets morsomste bilnyhet:

Brembo har levert store bremsekiver på 360 millimeter og kalippere med seks stempler foran, mens både fjæring og styring har mer til felles med rallybilen enn Range Roveren.

Del med Facebook-vennene dine

V8 og kompressor

Motoren stammer altså fra Land Rover og er et kompressormatet V8-beist på 5-liter. Den yter 510 hk / 625 Nm. Kraftige saker, med andre ord.

Det er nok til å sende den 1.800 kg tunge bilen fra 0 – 100 km/t på lynkjappe 4,2, sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Girkassa er en 6-trinnsautomat, selvfølgelig med lavseriegir og sperrer av ymse slag for maksimal framkommelighet.

Hvem har sagt at biler med suveren framkommelighet må være treige eller gå sakte?

Når ting som intercom, kraftigere veltebøyle og innebygget hydraulisk jekk står på tilbehørslista så skjønner man at denne SUV-en er av det mer ekstreme slaget – selv om den altså kan gateregistres.

Kvalitetsundersøkelse: Dette er SUV-ene med flest feil og problemer