Dodge St. Regis: Her er den virkelige helgen-bilen

St. Hans var nok en fin fyr. Men ingen har oppkalt noen bil etter ham.

Chrysler Corporation satset friskt med sin nye fullsizer Dodge St. Regis i 1979. Brosjyrebildene var tatt utenfor selveste World Trade Center i New York, og bilen så lekker ut. Men det hjalp ikke å være oppkalt etter en helgen. Foto fra 1979 brosjyren.
Chrysler Corporation satset friskt med sin nye fullsizer Dodge St. Regis i 1979. Brosjyrebildene var tatt utenfor selveste World Trade Center i New York, og bilen så lekker ut. Men det hjalp ikke å være oppkalt etter en helgen. Foto fra 1979 brosjyren.

I dag feirer vi St. Hans, ikke minst her i Norden. Det som i løpet av flere hundre år har blitt en gedigen feiring av at sommeren og solen er på sitt mest ekstreme, startet med en personlig hyllest av selveste døperen Johannes, som vi kjenner fra bilbelhistorien.

Omskrivingen fra Johannes til "Hans" får det til å høres ut som vi feirer en kanonisert bonde fra Toten, men vedkommende var altså mer "kjendis" enn som så.

Les også: Cimarron - Cadillacs lille innstegsmodell ble en flopp

Feiring til tross, noen bilmodell har han ikke gitt navn til - i hvertfall ikke oss bekjent. Når vi tenker i den retningen er det faktisk bare én bilmodell vi husker med "St." i navnet - og hverken en liten rådslagning i redaksjonen eller kreativ googling gir oss flere kandidater enn nettopp Dodge St. Regis.

Også St. Regis fortjener en feiring

På tide å feire den, kanskje. For når vi tenker oss om har vi aldri hverken sett eller hørt omtale av den særpregede 70-tallssedanen noe sted, heller.

Det er ikke veldig rart. Storsatsingen i fullsize-klassen ble lansert som 1979-modell, og siden Dodge konkurrerte statusmessig midt på treet kunne den sees på som en konkurrent til eksempelvis Oldsmobile Delta 88 og Mercury Marquis. Men eventyret ble kortvarig - allerede tidlig i 1981 var det slutt, etter halvannen årsproduksjon.

Dimensjonene var mindre enn forgjengeren, og på høyde med de nye fullsizerne fra Ford og GM. Men dessverre var chassiset og drivverket for tungt og gammeldags til at hverken økonomien eller futten ble tilfredsstillende. Foto fra 1979-brosjyren.
Dimensjonene var mindre enn forgjengeren, og på høyde med de nye fullsizerne fra Ford og GM. Men dessverre var chassiset og drivverket for tungt og gammeldags til at hverken økonomien eller futten ble tilfredsstillende. Foto fra 1979-brosjyren.

Det kan være årsaken til at du kanskje ikke har hørt om Dodge St. Regis i det hele tatt. For bilen er sjelden, til tross for at den egentlig var en ukomplisert volum-modell midt i et digert marked - og dermed burde kunne blitt produsert i hauger og lass.

Noe av årsaken er selvsagt at vi snakker om 1979, og Chrysler Corporation.

Det var akkurat da det så som aller mørkest ut for den minste av USAs tre store bilprodusenter. Samtidig som salget gikk nedover og modellrekken ble stadig mer utdatert, kom i tillegg en "ekstra" oljekrise feiende inn over landet som følge av revolusjonen i Iran, og skremte vettet av amerikanerne.

Del med Facebook-vennene dine!

Scenene med lange køer foran amerikanske bensinpumper ble ikke langvarige, men salget av store biler med store motorer fikk seg en ny knekk. Som helt fersk modell burde St. Regis likevel hatt en god sjanse til å overleve, men bilen var relativt gammeldags under det moderne skallet og dertil en smule undermotorisert, og dermed trakk Chrysler ut pluggen overraskende fort.

På innsiden poengterte man at bilen fremdeles, i likhet med forgjengeren Monaco, var en fullverdig 6-seter. Fluffy seter, tykke tepper og god isolasjon ga en stille og komfortabel kjøretur. Foto fra 1979-brosjyren.
På innsiden poengterte man at bilen fremdeles, i likhet med forgjengeren Monaco, var en fullverdig 6-seter. Fluffy seter, tykke tepper og god isolasjon ga en stille og komfortabel kjøretur. Foto fra 1979-brosjyren.

Overraskende - for de fleste var enige om at det var en pen bil.

Moderne og elegant - utenpå...

St. Regis var litt mindre enn sin forgjenger, men likevel en real fullsizer. Den hadde skarp, moderne linjeføring etter samme oppskrift som GM og Ford hadde tatt i bruk de siste par årene, store og flotte baklys, de integrerte og aerodynamiske speilhusene var langt forut for sin tid, og grillen var et kapittel for seg selv:

Her hadde man kopiert formelen fra coupé-modellen Dodge Magnum, med en fremskutt og markert kjølergrill i kombinasjon med litt bakoverlente hovedlys, som på svært moderne vis også var skjult bak et gjennomsiktig, aerodynamisk deksel når lyset ikke var skrudd på.

Les også: Loslitt Dodge-van solgt for 100.000 dollar - se hvorfor:

Resultatet ble majestetisk, og tydelig forskjellig fra de ganske firkantede og snarlike grilldesignene på amerikanske fullsizere på denne tiden. Bilen så i hvertfall ikke billigere ut enn den var, heller det motsatte.

Fronten på St. Regis var en av de mest elegante detaljene på bilen, og den skilte den fra mengden av amerikanske 70-tallsbiler. Dessverre var det som lå under panseret både gammeldags, sløvt og litt drikkfeldig, og både standard-sekseren og den minste av to V8-alternativer ble for kleine i den store bilen. Foto fra 1979-brosjyren.
Fronten på St. Regis var en av de mest elegante detaljene på bilen, og den skilte den fra mengden av amerikanske 70-tallsbiler. Dessverre var det som lå under panseret både gammeldags, sløvt og litt drikkfeldig, og både standard-sekseren og den minste av to V8-alternativer ble for kleine i den store bilen. Foto fra 1979-brosjyren.

Likevel tok det altså ikke av. Chrysler var spådd nedenom og hjem på denne tiden, noe som fikk kundene til å flykte. Og så ville de altså helst ha litt mindre biler - og mens konkurrentene var helt fornyet, adskillig lettere og mer drivstoffgjerrige enn for bare noen år siden, viste forbrukstallene at Chrysler hadde bygget videre på teknikk og et grunnchassis fra 60-tallet.

De som tok imot St. Regis med størst forventning var i grunnen politiet og utleieselskapene. Men det bidro ikke med mye god reklame:

For lite futt for politiet

I tillegg til at bilene som nevnt var tørste, viste de seg nemlig også å være dramatisk undermotoriserte for politibruk, selv med police-preppet utgave av den største V8-motoren på 5,9 liter eller 360 kubikktommer. Selv etter panikkartede modifikasjoner ble bilene i enkelte politidistrikter byttet ut lenge før tiden for at ikke kjeltringene skulle få altfor stort forsprang.

Del med Facebook-vennene dine!

Tidlig i 1981 ga man altså opp, og den nye fullsizeren som skulle ha levd i flere år til ble droppet - uten noen etterfølger. Mellomstore Diplomat skulle faktisk vise seg å bli den største Dodgen i modellprogrammet i mange år fremover.

Voldsomt spennende var ikke interiøret i bilen, og eldgammel chassiskonstruksjon innbød ikke til sportslig kjøring. Men akkurat instrumenteringen med runde klokker og et lite ratt med tykk rattring kunne gi litt sportslig preg rent visuelt. Foto fra 1979-brosjyren.
Voldsomt spennende var ikke interiøret i bilen, og eldgammel chassiskonstruksjon innbød ikke til sportslig kjøring. Men akkurat instrumenteringen med runde klokker og et lite ratt med tykk rattring kunne gi litt sportslig preg rent visuelt. Foto fra 1979-brosjyren.

34.434 biler ble bygget av 1979-modellen. Det sank dramatisk til 14.010 i 1980, hvorav 438 eksklusive "Touring Editions". Og i 1981 lot man altså prosjektet sovne inn etter 5.388 enheter - da hadde man til og med fjernet den største V8-motoren fra menyen, etter at den kun var tilgjengelig for politiet og flåtesalg i 1980.

Det er lov å påpeke i ettertid at bilen ikke akkurat fikk de beste forutsetningene for å lykkes, heller...

Les også: Aries og Reliant - disse fikk Chrysler ut av 70-tallskrisen

Ekstremt sjelden i Norge

I Norge har undertegnede kun sett én Dodge St. Regis - et sort eksemplar med CC-skilter pyntet ofte opp veiene i Indre Østfold på 90-tallet. Mange flere har det nok aldri vært her, heller, og vi har ofte lurt på hvor den ene ble av.

Har denne artikkelen gitt deg litt medynk for og lyst på denne flotte skivebommen av en bil, bør du nok kaste deg rundt rimelig kvikt.

Etter store problemer med å få nok effekt ut av bilene i 1979 sank populariteten for St. Regis som politibil som en stein allerede i 1980, men man forsøkte så godt man kunne å markedsføre den likevel. Foto fra 1980 police vehicles-brosjyren.
Etter store problemer med å få nok effekt ut av bilene i 1979 sank populariteten for St. Regis som politibil som en stein allerede i 1980, men man forsøkte så godt man kunne å markedsføre den likevel. Foto fra 1980 police vehicles-brosjyren.

Selv i USA er de nemlig meget sjeldne, og det faktum at mange startet livet som utleiebiler ga dem en dramatisk forfallskurve - det sies faktisk at modellen ble spesielt raskt utryddet som følge av at mange av de gamle utleiebilene ble maskert som politibiler og kjørt, skutt og bombet i filler på film og TV.

Helgen-navn hjalp ikke

Det hjalp altså ikke å gi bilen navn etter en helgen - nærmere bestemt presten Jean-Francois Regis fra Languedoc i Frankrike.

Den fromme presten skal ha blitt kanonisert som følge av sitt store engasjement for fattige bønder og prostituerte på 1600-tallets første halvdel.

Del med Facebook-vennene dine!

Men uansett utfall - for Chrysler Corporation var det kanskje likevel en botsøvelse: Forgjengeren Dodge Monaco var jo oppkalt etter et sted som tvert imot gjerne forbindes med langt mer verdslige gleder...

I videovinduet under kan du se hvordan man forsøkte å slå an tonen for nykommeren i 1979:

http://www.youtube.com/watch?v=1ZTF-WyecVY

Les også: Sjeldne USA-cabrioleter kan være gode bruktkjøp