I LYNGEN: Orienteringsverdensmester Anne M. Hausken Nordberg i fint driv.   Folk som har vondt i rygg og knær må komme seg ut i terrenget, sier hun til TV 2 Sporty. (Foto: O FORBUNDET/SÖREN ANDERSSON)
I LYNGEN: Orienteringsverdensmester Anne M. Hausken Nordberg i fint driv. Folk som har vondt i rygg og knær må komme seg ut i terrenget, sier hun til TV 2 Sporty. (Foto: O FORBUNDET/SÖREN ANDERSSON)

– Kroppen vår er ikke skapt for asfalt

Så stor er gevinsten om du bytter ut asfalt med myr og skog.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Da O-verdensmester Anne Margrethe Hausken Nordberg (37) fikk brudd i kneet var valget enkelt.

– Jeg skulle ut på siste post under et løp, der arrangøren hadde lagt ut paller for å gjøre det lettere å passere en hindring. Skoen min satte seg fast i pallen, jeg falt og ødela kneet, forteller Hausken Nordberg.

Både EM og verdenscupen gikk fløyten det året. Men det kunne gått mye verre.

Se Hauskens beste terrengløpetips i stolpen til høyre!

SKODD FOR TERRENGET: Anne Margrete Hausken Nordberg, verdensmester i orientering, mener terrengløping er den ultimate treningsformen om du er riktig skodd. (Foto: Eivind A. Pettersen/)
SKODD FOR TERRENGET: Anne Margrete Hausken Nordberg, verdensmester i orientering, mener terrengløping er den ultimate treningsformen om du er riktig skodd. (Foto: Eivind A. Pettersen/)

LES OGSÅ: Den nye Birken-løypa tar pusten fra deg

Vi befinner oss på Norges idrettshøgskole der Löplabbet har seminar om terrengsko.

At en heltids orienteringsløper snakker pent om terrengløping er ikke overraskende. Derimot er det slående hvor stor tro vinneren av EM, VM og V-cupen har på terrenget som styrketreningsarena.

– Vi er ikke skapt for å løpe på asfalt

Her er effekten av terrengløping:
* Myr er som tjukkasen i gymsalen: Du kan løpe uten å få støt.

* Motbakker er snacks for lårene, og gjør at du blir sterk.

* Stier med steiner og røtter aktiverer ankler og leggmuskler.

* Lyng, som det er mye av i Norge, gjør at du må trene høye kneløft.

Rehabilitering
– Folk som har vondt i rygg og knær må komme seg ut i terrenget. Da jeg skadet kneet mitt var legene på Olympiatoppen ganske tøffe mot meg, og sendte meg ut i trening.

– Ti dager etter at skaden oppsto reiste jeg på ferie til Rauland der jeg begynte å løpe i myra. Jeg løp og løp med brudd i kneet – og det gikk helt fint, sier Hausken.

LES OGSÅ: Gjørmeløp er blitt trendy

VÅTT: Alle landets største byer har en mengde, ukjente turorinteringsløyper som venter på deg. Her verdensmester Anne M. Hausken Nordberg sammen med ivrige juniorer under løpet Splæsjærn på Fossum. En av postene ligger på bunnen av dette gjørmevannet.  (Foto: Privat)
VÅTT: Alle landets største byer har en mengde, ukjente turorinteringsløyper som venter på deg. Her verdensmester Anne M. Hausken Nordberg sammen med ivrige juniorer under løpet Splæsjærn på Fossum. En av postene ligger på bunnen av dette gjørmevannet. (Foto: Privat)

Terrengløping sparer rygg, knær, legger, akilles, fotsåle og hofte.

– Vi tåler terreng mye bedre enn asfalt, det er ikke kroppen skapt for, selv om det finnes bra asfaltsko, mener hun.

LES OGSÅ: Unngå løpeskader – her er rådene

Slik velger du sko
– Hva karakteriserer du som terreng?

– En o-løpers definisjon er alt utenfor grusvei og stier! Birkebeinerløpet er for meg ikke et terrengløp, men et stiløp.

– Hva slags sko anbefaler du?

– Ingen sykler i terrenget med racer. Jeg bruker kun terrengsko. 95 prosent av tiden bruker jeg sko med knotter som gir godt grep. Ellers bruker jeg knottpigg. Metallpigger har jeg helt sluttet med, de gjør skoene tunge. Det har skjedd utrolig mye på skogummifronten de siste fem årene.

LES OGSÅ: Her kan du løpe naken

MULTER: På en liten øy midt i en myr fristet multene, men akk så uoppnåelige. (Foto: Lise Åserud / SCANPIX (FRB))
MULTER: På en liten øy midt i en myr fristet multene, men akk så uoppnåelige. (Foto: Lise Åserud / SCANPIX (FRB))

Ikke Gore-Tex
– Hva gjør du hvis det er vått i skogen?

– Du blir våt på beina når du løper i skogen, sånn er det! Men de beste skoene er så gode at det aldri er for vått. Knytt dem stramt og bruk våtsokker eller ullsokk. Noen ganger hjelper det å væte skoene litt, noen kan krympe litt etter terrengbruk. Jeg har faktisk løpt konkurranse i helt nye sko.

– Du kan løpe overalt!

– Hva med Gore-Tex-sko?

– Jeg synes de er best å gå med, ikke løpe. De blir ofte tunge og stive. Når du skal løpe er det viktig å ha en sko som vannet renner gjennom. Tenk profil og vekt, samt at skoen er sikker i forhold til at spisse gjenstander kan gjennombore den.

Hausken mener løpeglade nordmenn må tenke «ut av boksen» og ikke være redde for å ta avstikkere fra sine faste, tilmålte ruter.

TERRENGSKOTEST: Fottøyet skal tåle en støyt når du løper i naturen. Her de nye Adidas Adizero XT. (Foto: Eivind A. Pettersen/)
TERRENGSKOTEST: Fottøyet skal tåle en støyt når du løper i naturen. Her de nye Adidas Adizero XT. (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Verdensmesteren har følgende råd for intervalltrening: Løp i motbakke eller myr.

– Du kan løpe overalt! I terrenget kan du løpe så langt eller kort du vil, der finnes ingen begrensning, og du kan ta korteste vei uten å tenke på at du skal runde det og det punktet. Du kan løpe langtur, intervall eller distanse. Men du må ha en viss teknikk før du får opp pulsen, sier hun.

LES OGSÅ: Slik løper du raskere

Hvilke erfaringer har du med terrengløping? Si din mening i kommentarfeltet!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!