Kia Sorento: Glemt SUV blir mer eksklusiv

I Norge har salget vært lunkent - mens amerikanerne elsker den.

130.000 amerikanere kjøpte Kia Sorento i fjor. Her hjemme er den ikke den vanligste SUVen i sin klasse i trafikkbildet. Kanskje kan et mer eksklusivt interiør være med å gjøre bilen attraktiv for oss i nord?
130.000 amerikanere kjøpte Kia Sorento i fjor. Her hjemme er den ikke den vanligste SUVen i sin klasse i trafikkbildet. Kanskje kan et mer eksklusivt interiør være med å gjøre bilen attraktiv for oss i nord?

Kias Sorento er en populær bil på mange kanter av verden. Ikke minst i USA, der man også har etablert en egen fabrikk for å forsyne det SUV-hungrende publikummet med slike biler.

Amerikanerne har alene kjøpt over 130.000 Sorentoer det siste året.

Glemt i Norge

Her hjemme har det ikke akkurat tatt av. I hvertfall ikke slik de ansvarlige for merkets utbredelse kunne ønsket seg - heller ikke etter at andre generasjon av modellen kom på markedet i 2009.

Les også: Lillebror Sportage er best likt av britiske bileiere

Nå er ikke laber suksess i Norge isolert sett så viktig at det har vært årsaken, men uansett gjør man nå en omfattende midtlivsoppgradering av bilen. Og da er det selvfølgelig stort håp i Kia-organisasjonen om at det også vil føre til mer salg her nord.

Også baklysene er byttet ut med nye med LED-teknologi, og på samme måte som i fronten har tåkelysene også fått loddrett plassering i den nye støtfangeren.
Også baklysene er byttet ut med nye med LED-teknologi, og på samme måte som i fronten har tåkelysene også fått loddrett plassering i den nye støtfangeren.

Og detaljforbedringene er mange, selv om ingen vil ha problemer med å kjenne igjen bilen som en Kia Sorento.

LED i begge ender

Det man først ser er at bilens støtfangere og lysutstyr er forandret. Det er tatt i bruk LED-teknologi både foran og bak, og tåkelysene har fått en annen fasong. Videre er felgutvalget også utvidet, slik at man når den nye bilen kommer i salg senere i år kan få den med mer prangende hjul – helt opp til 19 tommers felgstørrelse, faktisk.

Del med Facebook-vennene dine!

Inne i bilen loves det overflater med mykere materialer, som skal gi et følbart mer eksklusivt preg.

Les også: Mazda CX-7 - dette er også en "glemt" SUV. Hvorfor?

Instrumentpanelet er oppgradert, og en ny 7 tommers skjerm i en omarbeidet midtkonsoll skal også forsterke følelsen av at man har havnet bak rattet i en luksusbil.

Det er foreløpig ikke sluppet bilder av det nye interiøret, men det skal være å få i sort eller beige farge, både tekstil og skinn er tilgjengelig, og det hele kan også bokstavelig talt toppes med et stort glasstak med elektrisk gardin.

Ikke mange detaljer

Foreløpig holder man kortene tett til brystet, men innrømmer at det også har skjedd ting under skallet – ting som ikke synes, men som skal merkes.

130.000 amerikanere kjøpte Kia Sorento i fjor. Her hjemme er den ikke den vanligste SUVen i sin klasse i trafikkbildet. Oppdateringene på 2013-modellen skal gjøre at den oppleves som mer eksklusiv.
130.000 amerikanere kjøpte Kia Sorento i fjor. Her hjemme er den ikke den vanligste SUVen i sin klasse i trafikkbildet. Oppdateringene på 2013-modellen skal gjøre at den oppleves som mer eksklusiv.

Bedre kjøreegenskaper og ekstra komfort antyder at man har tilført chassiset noen nye ideer, og nye sikkerhetsfunksjoner – uten at de beskrives nærmere – kan bety så mangt. For kjøperne av biler i denne klassen er det uansett gledelig, og mange ganger et godt kjøpsargument.

Del med Facebook-vennene dine!

I tillegg loves det også ”forbedrede motorer med klasseledende drivstofføkonomi og lavere utslipp” for den som går for en 2013-modell av den koreanske SUVen.

Sorento har ikke oppnådd samme popularitet som lillebror Sportage i Norge. Nå håper man at betydelige oppgraderinger på 2013-modellen kan forandre på dette.
Sorento har ikke oppnådd samme popularitet som lillebror Sportage i Norge. Nå håper man at betydelige oppgraderinger på 2013-modellen kan forandre på dette.

Les også: Prisen hindrer Sorento i å bli en bestselger i Norge