Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen er den legendariske racerbilen Ford GT40, et skikkelig bilikon og noe av det tøffeste som finnes på fire hjul. At bilen er lakkert i de klassiske lysblå og oransje Gulf-fargene gjør ikke saken dårligere.

Det at bilikonet med racingfargene også har hatt en finger med i en av den for lengst avdøde filmstjernen Steve McQueens filmer topper det hele. Riktignok hadde den lekre bilen, av alle mulige ting, oppgaven som kamerabil – og ble ikke rattet av McQueen selv.

Forventer rekordpris

Skuespilleren Steve McQueen døde i 1980 av kreft, 50 år gammel.

Men da forstår du kanskje rekordsammenhengen også? Jo da – bilen er til salgs. Eller rettere sagt, den skal auksjoneres bort av RM Auctions i august.

Del med Facebook-vennene dine

Det ventes at nettopp denne bilen vil bli den dyreste Ford GT40 som noen gang er solgt.

Her får du kjendishistorien på kjøpet:

Stor interesse

Slik ser den ut bakfra. Tøff? (Foto: RM autions)

Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!

Allerede nå, to måneder før auksjonen, meldes det om stor interesse for bilen. Det er vanskelig å spå – særlig om framtiden, heter det. Så hva prisen havner på til slutt er umulig å si, men den sies å bli betydelig dyrere enn en annen original GT40, som forventes å bli solgt for et sted mellom 16 og 17 millioner kroner på samme auksjon.

Lett og berømt

Bilen har chassisnummer P/1074 og er en lettet, vaskeekte GT40 fra den gamle gode tiden, med sin racinghistorie intakt. I 1968 gjorde nettopp denne bilen livet surt for konkurrentene med en annen legende bak rattet – nemlig ingen ringere enn Jacky Ickx!

Det å få en plass bak dette rattet har en høy pris. (Foto: RM auktions )

En pick up blir ikke mye tøffere enn dette:

Ikke nok med det. Nettopp denne bilen skal være den aller første produserte med Fords lettvektsspesifikasjoner for GT40.

Bilen ble solgt til McQueens produksjonsselskap i 1970 og fungerte altså som kamerabil under innspillingen av filmen "Le Mans".

Verdens fineste?

Bilen har etter dette hatt mange eiere og en brokete historie, men har klart seg rimelig bra. I 2000 kjøpte nåværende eier bilen, og i perioden 2000–2003 så har den blitt nennsomt restaurert tilbake til opprinnelsen – på molekylnivå, og skal være en av de fineste GT40 i hele verden.

V8-motor med fire doble forgassere og et vakkert eksosanlegg (Foto: RM auktions )

Med den unike og veldokumenterte historien i tillegg – blir det fort penger av det.

Les også: Unik perle–eller fusk og fanteri?