Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg er ganske sugen på en Mitsubishi Pajero. Bare må ha! Men prisen ligger litt over min klasse. Er 2012 modellene en ny serie, eller løper denne serien tilbake noen år?

Hvis 2012 er helt ny serie venter jeg et år eller to til prisen ramler ned litt for en brukt, hvis ikke løper jeg og kjøper en 2010–2011 mod. som har gått ned en hundretusenlapp eller to. Fint om du kunne gi litt informasjon om hva man får og til hvilken pris. På forhånd takk.

Hilsen Leif.

Benny svarer:

Heisann Leif.

Enig – Pajero er skikkelig kule og gode biler. Den serien som er ny nå heter V80 og kom i 2006 – som 2007 modell, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg eide en av forrige generasjon – V60 – som var serien som gikk fra 2000 – 2006, og som med få unntak er ganske lik dagens. Helt suverent god bil, med godt firehjulstrekksystem, bra komfort og unik god driftssikkerhet. På den jeg hadde var telleverket for lengst passert 200.000 km, men den var både frisk og rask allikevel.

Jeg mener at dette er en av de aller beste brukt-SUV-ene på markedet, i alle fall når vi snakker om de litt barskere typene som man faktisk kan bruke der veien stopper. Dessuten er den billigere enn Toyota Landcruiser, men har ikke samme status som denne. Jeg har inntrykk av at Pajero er litt mer "fjøsbil" i folks oppfatning, og at men nesten bør ha grønn Felleskjøp-kjeledress for å kjøre den.

Av V60-utgaven får du fin stasjonsvogn for 250.000,-. Det finnes billigere også, men da blir de gamle og har gått langt. For en fin og velholdt V80 må du nok ut med rundt 400.000,-. Da får du en 2007-modell som har gått rundt 100.000 km. Det er omtrent halvparten av hva den koster ny.

Miysubishi Pajero, 2007. Illustrasjonsbilde

Les vår Pajero-test her:

De fleste Pajero som er solgt i Norge har en 3,2-liters dieselmotor på 163 / 172 hk og ofte sammen med automatgir. Den har selvfølgelig lavserie-gir også.

Varebiler er så klart billigere. For rett over 500.000 får du en splitter ny, mens du får brukte V80 varebiler fra ca. 250.000,- og oppover.

Mange av disse bilene kjøres mye og har dermed gått langt - ofte også tøff kjøring med hestehenger etc. Selv om bilene er både solide og gode så bør du sjekke servicehistorikken litt nøye.

Som du sikkert har forstått allerede – kjøp anbefales om du leter opp en fin og velholdt bil!

Lykke til med drømme-SUV-en!

Duell: Toyota Land Cruiser møter Mitsubishi Pajero

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: