Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helt siden introduksjonen har Ford snakket i store bokstaver om den lille tresylindrede 1-litersmotoren som kan fås i flere av produsentens mindre biler. Ikke bare øver den beskjeden påkjenning på miljøet med sine 114 gram co2 per kilometer, men den leverer fullt akseptable prestasjoner også.

Volumet på 1 jevn liter gjør i seg selv at mange aldri vil vurdere denne motoren, selv om de kanskje burde ha gjort det.

Les også: Liten motor i stor bil? Sjekk ut Volvo V70 DRIVe

For det vi husker fra en del år tilbake av motorer på og like rundt denne størrelsen var heller orkesløse greier som hadde mer enn nok å gjøre med å piske lette småbiler frem på flatmark, om de nå ikke også skulle fylles opp med både to og tre personer, handleposer og hunder.

Vil tredoble salget

Den moderne 1-literen kan imidlertid trygt sammenlignes med motorer med adskillig større volum fra før i tiden. Ytelse på 125 hestekrefter måtte man tidligere gjerne opp i over det doble motorvolumet for å finne, og 193 kilometer i timen i toppfart er også et oppsiktsvekkende tall, noe Ford har forsøkt å få frem i sin markedsføring.

Fords rally-ess Jari-Matti Latvala har sammen med et team på til sammen 12 personer satt en rekke nye rekorder med tre Ford Focus med den lille 1-liters Ecoboost-motoren. Samtidig er den kåret til "årets motor". (Foto: CLAUDE SAULNIER)

Hvordan den fungerer i praktisk bruk sammen med vellykket teknisk design er kriteriene som er lagt til grunn for at den nettopp er kåret til "årets motor", også.

I den konkurransen er altså ikke størrelse noe tema i seg selv, hvilket gjør det enda mer imponerende at den har nådd opp i konkurranse med mange større og svært påkostede konstruksjoner. Altså begynner Ford å få noen gode kort på hånden for sin fremtidige markedsføring av den lille motoren.

Selv om mange nok har regnet med at produsenten har tatt litt hardt i i reklamen, fant Ecoboost-motorene sin vei ned mellom forskjermene i 141.000 nye Forder i fjor. Det tallet skal tredobles innen 2015, er planen.

Del med Facebook-vennene dine!

Gjorde ord til handling

Forleden gjorde man et stunt som nok vil hjelpe til å åpne øynene på mange som til nå har vært skeptiske til minstemann i motorfamilien.

Les også: Nissan Micra - liten og søt, men ikke noe for menn?

Da samlet man nemlig et lag bestående av 12 personer, med Fords rallyfører Jari-Matti Latvala i spissen, på Ceram-banen ved Mortefontaine i Frankrike og lot dem få utfolde seg maksimalt i tre Ford Focuser med denne 1-liters Ecoboost-motoren. ”Rekordnoteringer” var stikkordet, og motorsportsforbundet FIA overvåket det hele.

Intet var overlatt til tilfeldighetene da rekordene ble satt i Frankrike, og motorsportforbundet FIA var på plass for å registrere alt til minste tusendel. (Foto: CLAUDE SAULNIER)

Bilene ble i tråd med regelverket plukket rett ut fra samlebåndet. Da man gjorde opp status etter 24 timer og til sammen 4.100 kilometer hadde de satt hele 16 nye rekorder i klassen for serieproduserte biler med firetaktsmotorer under 1 liters volum.

Blant rekordene nevner vi disse:

- Snitthastighet på 191,056 kilometer i timen over en tidsperiode på en time.

-113,522 kilometer i timen etter 1 kilometer ved stillestående start.

-176,168 kilometer i timen etter samme distanse ved ”flying start”.

-Snitthastighet på 164,361 kilometer i timen over 1.000 kilometer.

-Snitthastighet på 171,029 kilometer i timen over 24 timer.

Del med Facebook-vennene dine!

- Bilen kjemper åpenbart i klassene over seg når det gjelder ytelser. Rekordkjøringen viste at Focus 1,0-liters Ecoboost gir mye underholdning samtidig som den er utrolig forbruksgjerrig, uttalte Fords rally-ess Latvala etter kjøringen.

Les også: For å snu på det - hvor mye bensin kan man bruke?