Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo! Har nettopp til min store glede oppdaget denne eminente nettsiden og har særlig fulgt med på dine svar på alt mellom himmel og jord i biluniverset.

Nå lurte jeg på om jeg skulle driste meg frampå med et eget spørsmål. Jeg har nemlig i lengre tid gått å fundert på å kjøpe den litt uvanlige, engelske bilen TVR. Har du noen meninger og erfaringer med denne?

Mvh. Eivind S, Oslo.

Benny svarer:

Hei Eivind. Hyggelig at du liker det vi holder på med, slike tilbakemeldinger setter vi pris på!

Når det gjelder bilemerket TVR kan jeg dessverre ikke skryte på meg noen særlig erfaring i det hele tatt – annet enn at jeg tidlig på 70-tallet bestemte meg for å kjøpe en når jeg ble stor.

Når jeg vokste opp i Lillehammer-traktene gikk det nemlig en knallgul, liten, lav og steintøff TVR med Wolfrace-felger og fire (!) eksosrør, som jeg så med ujevne mellomrom. Den var mildt sagt et eksotisk innslag i en ellers traust bilpark i Gudbrandsdalsbyen. Det tøffeste der var ellers Cortina GT eller Volvo Amazon uten støtfanger foran og med revehale i antenna ...

Broom-Benny falt pladask for en knall gul TVR 2500M i barndommen og erklærer seg innhabil... Illustrasjonsbilde: TVR 2500M 1972

Det verste av alt var at denne gule TVRen ble kjørt av en "gammel" dame. Hun var sikkert 30 år – den gang. Jeg var kanskje 6–7.

Jeg har senere funnet ut at denne bilen må ha vært en TVR2500M, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått kjøpt en selv ... Men nok mimring.

Dette er jo som du sier en engelsk sportsbil på godt og vondt.

Godt på grunn av sin grunn av sjarm og ikke minst de svært gode kjøreegenskapene. Dette er hardcore sportsbiler som ofte setter gode rundetider på banekjøring – ikke altfor store motorer til tross. Ikke helt ulikt Lotus. Dette er back to basic bilkjøring og skikkelig moro på fire hjul!

Ikke fullt så godt på grunn av en typisk svakhet i engelsk bilindustri, nemlig vaklende økonomi. Det resulterer ofte i litt manglende kvalitet og testing før man slipper modellene. Dette er jo en knøtteliten bilprodusent så det er ikke vanskelig å forså hvorfor det blir slik.

1998, TVR Cerbera Speed
2001, TVR Chimaera 500

Om man blir fornøyd med et bilkjøp eller ei handler ofte mer om ens egne forventninger – realistiske eller urealistiske – enn om selve bilen. Det er derfor viktig at man setter seg litt nøye inn i merket og dets styrker og svakheter og dermed forstår hva man kjøper og "justerer" forventningene deretter.

TVR har jo til de lille produsenten de er en utrolig modellrekke å by på. Du sier ikke noe om verken bilmodell eller årsmodell så det er vanskelig å være mer konkret her.

Som du sikkert allerede har skjøt så ble jeg litt "ødelagt" – og dermed inhabil – av dette merket allerede i ung alder og nøler derfor ikke med å si løp og kjøp – nesten uansett. Men den gode, gamle regelen om å finne en modell som ser fin og godt velholdt ut, og med god historikk, gjelder som alltid her også. Til opplysning ligger det akkurat nå EN slik til salgs i Norge – så utvalget er ikke akkurat kjempestort ...

Lykke til!

Les også: Sjarmerende engelsk cabriolet til 30 000,-:

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: