TRØTT: En stor mengde forskning knytter søvnighet med overspising. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
TRØTT: En stor mengde forskning knytter søvnighet med overspising. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Lite søvn gir deg mer lyst på junk

Sjekk hvorfor søvnmangel er langt farligere enn du tror.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

At lite søvn kan gå ut over vekten bekreftes i stadig flere studier. En økende mengde forskning knytter søvnighet med overspising, og tidligere undersøkelser har vist at endringene som skjer i kroppens stoffskifte når du ikke får nok søvn, kan føre til at du legger på deg.

Nye studier viser også at en trøtt hjerne er mer tiltrukket av junk food enn en hjerne som er uthvilt.

Test deg selv: Sjekk om kroppen din er ung!

TRØTT OG SULTEN: Deltakerne i en amerikansk studie spiste mer fet mat etter en periode med lite søvn sammenlignet med perioder med vanlig søvn. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/colourbox.com)

LES OGSÅ: Er du sprek? Test din kondis her!

Vil ha usunn mat
Denne uken ble to små studier, som begge omhandler søvn og usunn mat, presentert på en søvnkonferanse i Boston, USA.

I et av studiene brukte forskere ved Columbia University f-MRI-undersøkelser (en form for MR-skanning) for å se på hjerneaktiviteten blant 25 frivillige etter en normal natts søvn på cirka åtte timer. Dette ble sammenlignet med hjerneaktiviteten etter en natt der søvnen var begrenset til bare fire timer.

LES OGSÅ: – Trening sunnere enn slanking

I hvert tilfelle viste forskerne bilder av både usunn mat, ispedd bilder av sunn mat som frukt, grønnsaker og havregryn, til deltakerne mens hjernene deres ble skannet.

– Resultatene tyder på at begrenset mengde søvn gjør at en del personer finner usunn mat belønnende. Det kan føre til større forbruk av disse matvarene, sier hovedforfatteren bak studiet, Dr. Marie-Pierre St-Onge, til Time Healthland.

Nettverkene i hjernen som er assosiert med matbegjær og belønnelse, var mer aktive da deltakerne hadde sovet lite sammenlignet med da de var uthvilte, spesielt da de ble vist bilder av usunn mat.

LES OGSÅ: Menn spiser grønnsaker for å gjøre konen glad

8 TIMER NATTEN: Forskning viser at nok søvn gir lavere risiko for slag. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Tok dårlige valg
Den andre studien ble gjort av forskere ved Berkeley’s Sleep and Neuroimaging Laboratory i USA. De bruke fMRI-skanning for å måle hjerneaktiviteten hos 23 friske voksne som måtte vurdere hvor mye de ønsket diverse matvarer som ble vist til dem i løpet av skanningen. Deltakerne ble skannet to ganger, en gang etter en normal natts søvn og én etter en natt der de ikke hadde sovet i det hele tatt.

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Forskerne kom ikke frem til samme resultat som Columbia-studien der deltakerne hadde fått minst fire timers søvn. I denne studien viste resultatet snarere at den delen av hjernen som kontrollerer adferd og beslutningsprosesser, ble svekket hos dem som ikke hadde sovet. Søvnløshet hindret med andre ord hjernen fra å veie fordeler og ulemper og gjøre gode valg, mener forskerne.

Deltakerne valgte heller junk food enn sunn mat.

Mindre risiko for slag
Lite søvn kan føre med seg flere negative konsekvenser. Forskere ved University of Alabama har funnet at risikoen for å få hjerneslag øker dersom du får mindre enn seks timers søvn.

– Folk vet hvor viktig kosthold og mosjon er å forebygge slag, men er ikke klar over virkningen av for lite søvn. Kroppen blir stresset når den får for lite søvn, sier Megan Ruite ved University of Alabama til USA Today.

5666 voksne amerikanere, med normal kroppsmasseindeks (BMI), deltok i undersøkelsen gjennom tre år. Resultatene viste at risikoen for slag er fire ganger høyere blant dem som sover mindre enn seks timer natten, kontra de som sover 7–8 timer.

LES OGSÅ: BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

GLADERE: Morgenfugler er mer fornøyd med livet generelt, viser ny forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/6PA/MAXPPP)

Sunnere og gladere
En annen ny studie viser også at morgenfugler føler seg sunnere, gladere og friskere enn B-mennesker. Forskerne bak studien, som er gjort ved universitetet i Toronto, mener forklaringen kan være at morgenfuglene får bedre søvn siden de naturlig liker å stå tidlig opp om morgenen.

De studerte to grupper der den første besto av 435 personer i alderen 17–38 år, og den andre besto av 297 eldre voksne, i alderen 59 til 79 år. Samtlige måtte fylle ut spørreskjemaer med spørsmål om deres emosjonelle tilstand, hvor sunne de føler seg og deres foretrukne tid på dagen.

LES OGSÅ: Lite søvn kan gjøre deg fet

Ved fylte 60 år er de fleste A-mennesker, som liker morgenen best, viser forskningsresultatene. Bare 7 prosent av de unge voksne er morgenfugler, men dette endrer seg etter hvert som de blir eldre. På sine eldre dager er bare 7 prosent av befolkningen glad i å være oppe seint på natten.

– Vi fant at eldre voksne rapporterte flere positive følelser enn yngre voksne, og det var mer sannsynlig at de eldre var morgenfugler enn de yngre voksne, sier forsker Renee Biss ved University of Toronto til Live Science.

Legg deg tidligere!
Ønsker du å bli mer glad i å stå tidlig opp? Da har forsker Biss følgende råd:

– Én måte er å øke din naturlige lyseksponering tidlig om morgenen, og å våkne opp tidligere og gå til sengs tidligere. Det er enklest hvis du har en konsekvent tidsplan slik at du kan stå opp til samme tid hver dag.

LES OGSÅ: Disse tøyeøvelsene gir energi og overskudd

Når på døgnet er det best å trene? Se hva legen svarte i studio hos TV 2 Sporty i fjor i videoen under.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!