Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, du allmektige bilviter-gud. Vi er to kompiser som lurer på å spleise på en Ferrari Testarossa. Lurer på å importere fra Ungarn.

Da vi ikke har så veldig mye penger tenker vi å ta mesteparten av vedlikehold og slikt selv. Vi har ikke spesielt peil på bil, men er ganske nevenyttige begge to. Dessuten så er vel også denne skrudd sammen med skruer og muttere – hvor vanskelig kan det være lissom?

Vi ser derfor ingen grunn til å legge igjen tusenvis av kroner hos et overpriset verksted selv om bilen er rød og har Ferrari emblem. Vi må bare skaffe oss en garasje, deler får man jo billig på internett.

Hva bør vi spørre om i forhold til svakheter på denne modellen og hva må vi forvente av vedlikehold på en 1985-modell? Venter spent på svar!

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Heisann gutter!

Spenstig prosjekt dere sparker i gang her. Det er tøffe tiden mange steder i Europa, og luksusartikler som eksotiske biler etc. er under prispress så det holder. Det kan absolutt være tid for å gjøre en god Ferrari-handel nå.

Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg kanskje har et svar som vil skuffe dere bitte litt. Jeg beklager derfor på forskudd.

En Ferrari Testarossa er både en klassiker, et bilikon og en drømmebil for veldig mange. Det er også riktig som dere sier at den er satt sammen av skruer og muttere – som andre biler. Men det er veldig viktig å være klar over at dette ikke er noen Volvo 240.

Dette er en komplisert, ekstrem og avansert bil som både fordrer god servicehistorikk og en eier som har penger nok til å holde den ved like. Det at den begynner å trekke på årene hjelper heller ikke.

Det dere må sjekke før kjøp er : Den laget av aluminium, men innfestningen av forskjermene og nedkant av dørene kan allikevel korrodere. Interiøret bør sjekkes og særlig trekket over dashbordet, nedre bærearmer må også med på sjekklisten. Motoren er i utgangspunktet solid, men fersk registerreim og dokumentert skift er et must. Girkasse, clutch og differensial og overhalinger her er ikke uvanlig. Det er ikke bare dyrt – det er svindyrt!

Les vår test av Ferrari FF her:

Det finnes som dere sier deler å få tak i over på internett. Originaldeler. Dyre sådanne. Det er ikke engang vits å prøve seg på Biltema eller Thorshov – de vil i beste fall le av deg.

Ferrari-verksted.

Hvis dere ikke har mye skruerfaring fra tidligere og et fornuftig sted å stå og kanskje heller ikke det som kreves av verktøy, så vil jeg slett ikke anbefale en 27 år gammel Ferrari Testarossa som "gjør det selv bil".

Det er nok bedre å basere seg på det dere kaller et overpriset merkeverksted. En hovedservice med registerreim bytte koster fort mellom 80–100 000 kroner. En girkasseoverhaling (som er veldig vanlig) krever fort 100 000 kroner til. Det er dumt å sette dette sammen uten ny clutch – så pluss på 50 000 kroner til. Da her du brukt 250 000 kroner på et blunk, og fortsatt står bilen på slitte dekk, med dårlige bremser, noe elektronikktrøbbel og slitte bærearmsforinger.

Litt negativt? Mulig det – men jeg kan love dere at dette er det mange som har opplevd før dere.

Jeg tror det er veldig viktig å tenke seg om både en, to og tre ganger før man går løs på en slik type bil uten å ha en solid "buffer" til utgiftene som – nesten garantert – vil komme.

Kanskje er det smart å velge noe annet og mere kurant og som er lettere / billigere å skru på som første sportsbil, slik som Ford Mustang, Chevrolet Corvette, Nissan 200 SX eller Toyota Supra eller lignende? Jeg tror det.

Som sagt – beklager så mye hvis jeg knuste en bildrøm nå ...

Les også: Porsche 911 - sportsbil til 200 000 kroner:

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: