Endelig ble det verdensrekord for Stirling Moss´ gamle Ferrari. 35 millioner dollar innbragte bilen, som for ti år siden ble kjøpt for 8,5 millioner   og tilbake i 1996 kjøpt for 3,5 millioner av den engelske klassiker forhandleren Talacrest. (Foto: Talacrest.com)
Endelig ble det verdensrekord for Stirling Moss´ gamle Ferrari. 35 millioner dollar innbragte bilen, som for ti år siden ble kjøpt for 8,5 millioner og tilbake i 1996 kjøpt for 3,5 millioner av den engelske klassiker forhandleren Talacrest. (Foto: Talacrest.com)

Ferrari 250 GTO: Solgt for 213 millioner kroner!

Endelig en verdensrekord for racing-legenden Stirling Moss´ gamle Ferrari.

Opplever du at omgivelsene himler med øynene og ler litt overbærende av deg når du snakker om veteranbiler som investeringsobjekter? Vel, skru på printeren din og gi denne artikkelen en plass i glass og ramme på veggen:

Nylig ble det nemlig satt ny verdensrekord når det gjelder oppnådd pris ved salg av en bil. Den lyder på 35 millioner amerikanske dollar, i øyeblikket tilsvarende like over 213 millioner kroner. Formodentlig uten hverken vinterdekk eller garanti.

Les også: Dronningens gamle Jaguar er høy status til lav pris

Kjøper skal være amerikanske Craig McCaw, en bilsamler fra Seattle, Washington, som skapte en formue ved å bygge opp et mobiltelefon-selskap som han solgte til giganten AT&T for svimlende 11,5 milliarder dollar tidlig på 90-tallet. Selgeren benevnes som en nederlandsk-engelsk forretningsmann og vindyrker ved navn Eric Heerema, bosatt i Sussex i Syd-England.

"The holy grail"

Så var det ingen hvilken som helst bil, heller, men en lysgrønn 1962 Ferrari 250 GTO - i sin tid bygget for den britiske racing-legenden Striling Moss. Den spesielle fargen var teamfargen til hans UDT Laystall-team.

Hadde racing-legenden Stirling Moss - her til venstre sammen med Jackie Stewart på åpningen av nye Silverstone i 2011 - ant at den gamle Ferrarien hans skulle sette verdensrekord i salgspris hadde han kanskje beholdt den selv. (Foto: David Davies/SCANPIX)
Hadde racing-legenden Stirling Moss - her til venstre sammen med Jackie Stewart på åpningen av nye Silverstone i 2011 - ant at den gamle Ferrarien hans skulle sette verdensrekord i salgspris hadde han kanskje beholdt den selv. (Foto: David Davies/SCANPIX)

Moss fikk imidlertid aldri kjørt løp med bilen. Like før den ble levert fra Ferrari i Italia krasjet nemlig Moss i et løp på Goodwood-banen i Sussex den 23. april i 1962, og fikk såvidt hard medfart at racingkarrieren var over. Men Ferrarien fikk likevel prøve seg på Le Mans det samme året, da med en annen britisk fører, Innes Ireland, bak rattet.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Selv de dyreste på eBay er billige i forhold:

250 GTO-modellen, som ble produsert i 39 eksemplarer mellom 1962 og 1964, er ansett som the holy grail blant Ferrari-samlere, og ifølge økonomi-nettstedet Bloomberg.com skal prisnivået på klassiske Ferrarier ha økt med hele 4,82 prosent i løpet av første kvartal i år.

Firedoblet på ti år

Den setningen kan du jo markere med gul tusj før du rammer inn denne utskriften.

Det var temmelig formålsrettet interiør i de gamle Ferrari-racerne, og 250 GTO var intet unntak fra regelen. Men det hindrer altså ikke en ganske formidabel verdistigning. (Foto: Ferrari S.p.A.)
Det var temmelig formålsrettet interiør i de gamle Ferrari-racerne, og 250 GTO var intet unntak fra regelen. Men det hindrer altså ikke en ganske formidabel verdistigning. (Foto: Ferrari S.p.A.)

For akkurat denne bilen er det imidlertid snakk om en enda brattere verdistigningskurve.

Igjen ifølge Bloomberg, via Businessweek.com, kostet den nemlig 8,5 millioner dollar - altså ganske nøyaktig en fjerdedel av det den nå ble solgt for - da Heerema kjøpte den for ganske nøyaktig 10 år siden.

Del med Facebook-vennene dine!

Vi vet ikke, men tipper at ingen ler overbærende av ham når han snakker om gamle biler som investeringsobjekter etter dette.

Les også: Corvette-prisen som var for god til å være sann