Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Drømmene om en bil med spennende historie og en berømt eier bak rattet, eller en råsjelden og oppsiktsvekkende bilmodell - det er noe som nærsagt alle bilentusiaster kjenner seg igjen i. Her er en bil som kan oppfylle begge drømmer på én gang - og det behøver ikke koste all verden, heller.

For å ta det siste først - sjelden er den i hvertfall:

Ifølge selgeren skal stasjonsvogn-varianten av en Saab 9000 fra 1992 være bygget i kun to - 2 - eksemplarer, og tar du turen til Svalöv i Syd-Sverige kan du til og med prute den ned litt fra de antydede 10.000 svenske kronene.

Se annonsen her:

Medaljens bakside er selvsagt at den er avregistrert, nedplukket for restaurering, og det er etter hva vi forstår diverse rust som trenger å tas tak i. På den annen side er alle de sjeldne stasjonsvogn-delene på plass, lover selgeren, som også har handlet inn diverse nytt av både dører og reparasjonsplåt for å gjenskape bilen i sin fordums glans.

Del med Facebook-vennene dine!

Basert på Lancia-versjonen

For sjelden er den nok, uten at vi tør gå god for påstanden om at den er bygget kun i to eksemplarer. Det sies heller ikke noe om hvorvidt dette ble gjort på fabrikken i Trollhättan, eller om det er en ekstern karosseribygger som har gjort jobben på et senere tidspunkt.

Uansett er det ingen overraskelse at en slik bil finnes, for selve ombyggingen behøver ikke ha vært fryktelig vanskelig. Saab 9000 var bygget over samme lest som Fiat Chroma, Alfa Romeo 164 og Lancia Thema, og selv om ingen av de første ga seg inn på stasjonsvogn-tanken så gjorde Lancia nettopp dét.

Søstermodellen Lancia Thema ble levert som stasjonsvogn, og den spesialbygde Saaben har helt tydelig fått transplantert tak, bakre sidevinduer og bakluke fra denne bilen. (Foto: Charles01/Wikipedia Commons)

De lot Pininfarina designe en ikke veldig utagerende stasjonsvogn-variant av det fra før av ganske lineære karosseriet, og produserte noen tusen av dem hvert år mellom 1986 og 1994. En nærmere kikk på bildet i annonsen viser at takplaten, de bakre siderutene, bakluken og sikkert også de tilhørende interiør-detaljene er identiske med Lancia-stasjonsvognen.

Les også: Riktignok konkurs - men Saab er populært som aldri før

Ikke dermed sagt at den ikke er spennende, selv om du nok skal bevege deg i ganske Saab-orienterte kretser før noen begynner å peke og komme med jublende tilrop til bilen.

Eid av "Skara-Bert"

På innsiden kan du sikkert også ense showbusiness-atmosfæren fra 90-tallet, hvis du har antenner for slikt. For bilens første eier var ingen ringere enn Bert Karlsson, plateselskap-direktøren og talentspeideren fra Skövde som gjennom årene har lagt grunnen for karrierene til kjente artister som Kikki Danielsson, Carola, Eddie Meduza, Vikingarna og Lena Philipsson - for bare å nevne noen.

Karlsson er en av Sveriges mest elskede og hatede kjendiser de siste tiårene, og har stadig vært å se på TV i forskjellige musikalske talentkonkurranser. I tillegg grunnla han i sin tid den store fornøyelsesparken Skara Sommarland på sine egne hjemtrakter, og han var også en tid rikspolitiker og en av frontfigurene i partiet "Ny Demokrati".

Om Saaben er anonym, er altså ikke Bert Karlsson det. Ikke i det hele tatt.

Del med Facebook-vennene dine!

Og selv om man nok kanskje må til Sverige for å oppnå akkurat den effekten, tviler vi ikke på selgerens løfter om at man "ikke engang trenger å vise frem bilen, det holder med å fortelle om den for at folk skal bli interessert".

Les også: Saab 9-5: Denne stasjonsvognen ble det heller ikke noe av