deprimert (Foto: Laurent Hamels)
deprimert (Foto: Laurent Hamels)

Bli kvitt de negative tankene!

Det kan være vanskelig å snu den negative tankegangen når den først har fått rotfeste, men har du prøvd dette?

At livet skal gå på skinner til enhver tid er dessverre få av oss forunt. Motgang kommer i ulike former, og når det først inntreffer kan det være vanskelig å se lyset i tunnelen.

Det er blant annet mye i hverdagen som kan bidra til en negativ tankegang.

Depresjon

Problemer på arbeidsplassen, motgang i kjærlighetslivet eller personlige komplekser kan tynge ethvert sinn.

Dette går heldigvis an å gjøre noe med - som ikke innebærer medikamenter, skriver Health.com.

Les også: Du bør ikke angre på det du har gjort i livet

For uansett hvor irriterende det kan være å høre, så ligger det et faktum i at det er i motbakke det går oppover.

Det finnes håp

Synes du det er vanskelig å bryte med de negative tankene? Her er noen tips som forhåpentligvis kan hjelpe deg på vei.

#1 Snu tankegangen

En måte å ødelegge for deg selv på er å bli altfor fokusert på én hendelse, og gjøre den til et sentrum av negativitet.

– Folk som er arbeidsløse gjør dette ofte, forteller psykolog Simon Rego, som er spesialist innenfor psykologisk trening.

Det er også usunt å gjøre det om til en katastrofe - altså fokusere på verst tenkelig utslag, selv om det er irrasjonelt. For eksempel, ikke tenk at økonomiske problemer automatisk vil føre til at du blir hjemløs.

Så istedenfor å si «Jeg kommer aldri til å få meg en ny jobb», bør du snu om tankegangen til «Jeg kommer til å få en jobb, selv om det kanskje tar litt tid».

Les også: Slik oppfyller du drømmene dine

#2 Stopp grublingen

Har du noen gang kranglet med en venn, eller vært i uoverenstemmelse med en kollega, og deretter grublet intenst på dette i ettertid - som igjen har ført til mer sinne, bekymringer og stress?

Denne type tankegang gir større sjans for å bli deprimert.

Selv om å reflektere over ting er sunt, og kan i beste fall hjelpe deg å løse problemet, så gjør grubling det motsatte.

Tar du deg selv i å gruble bør du distrahere deg selv med andre ting, som kan føre tankene over på noe annet.

Les også: Gikk konkurs, ble lykkelig

#3 Lev i nuet

Ingen av oss kan forutse fremtiden, men deprimerte mennesker vil ofte overbevise seg selv om de er helt sikre på hva som vil skje om én dag, én måned eller et år fremover. Og det er som regel negativt, om ikke katastrofalt.

Prøv heller å lev i nuet. Det er mye lettere, og det hindrer deg i å overdrive.

#4 Ikke vær for hard mot deg selv

Det er ganske meningsløst å fortelle seg selv hva man skulle og ikke skulle gjort, og angre på fortiden. Du kan ikke forandre det som har skjedd, men du kan leve for dagen i dag.

Godta at du tok avgjørelsene ut fra informasjonen og ressursene du hadde på det aktuelle tidspunktet. Ikke vær for hard mot deg selv.

Les også: Menn strømmer til selvhjelpsgrupper

#5 Unngå isolering

Første kjennetegn på depresjon er å isolere seg selv. Det kan ofte skje om du ikke jobber, eller unngår folk fordi du er deprimert. Derfor er det viktig å sosialisere seg selv, og bruke tid med venner. La de hjelpe deg. Kanskje du får noen gode råd, og kanskje du til og med ender opp med å ha det gøy.

Med andre ord, å isolere seg selv hjemme øker depresjonen, mens å komme seg ut blant venner vil bidra på humøret.

#6 Bevar den daglige rutinen

Selv om du absolutt ikke har lyst, så sørg for at du bevarer den daglige rutinen. Sett på vekkerklokka til en fast tid hver dag, spis regelmessige måltider og unngå å tilbringe hele dagen på sofaen.

– Folk som er deprimert har en tendens til å sove og spise uregelmessig. Selv om du er arbeidsløs eller veldig deppa er det viktig å etablere daglige rutiner. Det gir deg en smak av regelmessighet, forteller Rego.

Får du en daglig dose av sosialt samvær er det enda bedre.

Les også: Bruk internett til å bli kvitt angst

#7 Sett deg noen realistiske mål

Velg ut noen få, konsekvente mål du lett kan oppnå. Disse målene bør være spesifikke, oppnåelige, målbare, nyttige og tidsbegrenset.

For eksempel, å bestemme seg for å ha skaffet en jobb i løpet av uka er urealistisk. Bestem deg heller for å ha skrevet to søknader i løpet av uka.

#8 Gjenoppta hyggelige aktiviteter

Skriv ned alle tingene som du likte å gjøre før, men som du har sluttet med fordi du er lei og deppa. Det kan være å dra på kino, henge med venner eller så enkelt som å ta en tur kaféen på hjørnet med en avis.

Så begynn å innlemme disse aktivitetene en etter en inn i livet ditt igjen, selv om du egentlig synes det er et ork. Fokuser på de handlingene som gir deg en mestringsfølelse, enten det er å rydde leiligheten eller betale regninger.