VW Golf GTI Cabriolet: Dette er aldri gjort før

Denne varianten av Norges mest solgte bil er helt ny.

Ser du hva som gjør dette til en helt spesiell Golf? Hint: Denne kombinasjonen har aldri tidligere blitt laget.
Ser du hva som gjør dette til en helt spesiell Golf? Hint: Denne kombinasjonen har aldri tidligere blitt laget.

VW Golf har i lang tid vært Norges mest solgte bil – og en av verdens mest solgte modeller er den også. Opp gjennom årene har den kommet i en rekke varianter – både som tredørs, femdørs, stasjonsvogn og cabriolet.

I 36 år har det også vært mulig å kjøpe den i GTI-utrustning – og nettopp det har rundt 1.8 millioner kunder gjort.

De tre bokstavene er for mange ensbetydende med friske fraspark og gode kjøreegenskaper.

GTI-betegnelsen har imidlertid aldri blitt kombinert med cabriolet-utgaven. Inntil nå.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Her er en annen spesiell Golf GTI

Golf har valgt stofftak på den nye GTI cabriolet.
Golf har valgt stofftak på den nye GTI cabriolet.

Raskeste i historien

22. juni debuterer nemlig Golf GTI uten tak. Den får 2-liters TSI-motoren på 210 hk/280 nm under panseret – altså samme kraftkilde som i en vanlig GTI.

Det bidrar til at den kommende GTI cabrioleten blir den raskeste åpne Golfen i historien – med 0–100 km/t på 7,3 sekunder.

Du kan bestemme om du vil gire selv, eller få den levert med DSG-automatgirkassen. Forbruket er omtrent likt, 0,76 l/mil med manuell og 0,77 l/mil med DSG.

LES OGSÅ: VW tapte GTI-krigen

Senket

I likhet med en vanlig GTI blir cabrioleten senket 22 mm foran og 15 mm bak, for å gi en mer sportslig kjøreopplevelse.

Dette kan om du ønsker kombineres med DCC – adaptivt chassis control – eller justerbart understell.

DCC innebærer enten at bilen selv justerer seg etter kjøringen, eller du kan velge et av flere forhåndsbestemte program, som Sport eller Komfort.

Velger du Sport blir også servostyringen endret, for å gi en enda skarpere styrerespons.

Det er en 2+2-løsning i Golf cabriolet.
Det er en 2+2-løsning i Golf cabriolet.

LES OGSÅ: Opel Astra OPC: Opels nye versting

Toppløs på ni sekunder

I tråd med tiden beholder GTI-cabrioleten stofftak – i stedet for ståltak som en periode var veldig i vinden. Nå er det flere som vender tilbake til stoff, fordi kundene gjerne vil vise at de faktisk ikke kjører en helt vanlig bil, men nettopp en cabriolet.

Likevel forteller VW at dette skal være en av de aller best støydempede cabrioletene på markedet. Blant annet gjennom ekstra støydemping rundt vinduer og dører.

Det tar fattige ni sekunder å få opp taket, og to sekunder mer å ta det ned igjen – og begge øvelser kan foretas i fart opp til 30 km/t.

LES OGSÅ: 34 år med moro – alt om Golf GTI

De rutene stoffsetene gir retro-look. Men om det er ideelt i en cabriolet er vi litt usikre på.
De rutene stoffsetene gir retro-look. Men om det er ideelt i en cabriolet er vi litt usikre på.

250 liter

Som en vanlig Golf cabriolet er det snakk om fire seter – og ganske grei bagasjeplass til å være en åpen bil. Det sørger et 250 liter stort bagasjerom for.

Baksetene kan for øvrig legges ned i en 50/50-løsning.

GTI-caben kjennes igjen på samme måte som en vanlig GTI – med blant annet rød innramming av grillen, GTI-fanger, to eksosrør (ett på hver side) diffusor bak og enten 17" eller 18" felger.

Innvendig er det også de samme kjennetegnene som i en vanlig GTI – inkludert mulighet til å bestille stoffseter med rutete mønster i retrolook. I en cabriolet ville nok imidlertid vi gått for skinn...

Se flere bilder av den nye GTI-en her:

LES OGSÅ: Dieselbroren til GTI