Dette var den siste Saabmodellen som ble produsert før fabrikken stengte i april 2011.  Nå tyder mye på at vi aldri får se Saab-logoen på noen personbiler igjen. (Foto: Saab)
Dette var den siste Saabmodellen som ble produsert før fabrikken stengte i april 2011. Nå tyder mye på at vi aldri får se Saab-logoen på noen personbiler igjen. (Foto: Saab)

Saab 9-5: Blir dette et skikkelig kupp på bruktmarkedet?

Den siste nye Saaben før konkursen var et faktum.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny har fått med meg den triste utviklingen hos Saab og at det virker som merket aldri vil komme tilbake nå. Spørsmålet mitt er hva du tror med den siste 9-5-utgaven, altså den som kom som helt ny bil like før Saabfabrikken stoppet opp. Jeg testet den da den kom og fikk veldig sansen, men turte ikke kjøpe fordi det var så usikkert rundt Saab. Det jeg lurer på er om du tror dette blir en bil som kommer til å stupe på bruktmarkedet fremover og at det slik sett kan være mulig å gjøre et kupp på den om et år eller to? Bilen har jo ikke blitt dårligere selv om merket gikk under. Hvordan tror du det blir med deler på denne? Hilsen Saabfan.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei Saabfan. Godt spørsmål. Det har jo ikke akkurat vært enkelt å selge brukt Saab de siste par årene, og de sliter nok også litt de som er ute i markedet med nye 9–5. Stor sedan er jo i seg selv ikke det mest lettsolgte som finnes, og all turbulensen rundt Saab har naturligvis skadet både omdømme og bruktpriser.

Noe «ras» tror jeg likevel ikke vi vil få på denne modellen. Til det er den nok solgt i litt for få eksemplarer – og det er nok en god del entusiaster som deg der ute, som kan tenke seg å kjøpe denne bilen til tross for alt som har skjedd. Det tror jeg vil hindre at prisene stuper nedover. Men høyere verditap enn på flere andre merker må man nok uansett regne med.

Jeg testet selv 9–5 da den kom, og ble på mange måter imponert. Bare synd at Saab aldri rakk å få stasjonsvogna i produksjon, den hadde helt klart hatt et større potensial en sedanen.

Les vår test av den siste Saaben her:

Når det gjelder deler, er bør det ikke være noen problemer for 9–3 og første generasjon 9–5. For den nye har jeg hørt litt motstridende beskjeder. Alt fra at det man vil kunne få tak i alt man trenger til den – og til at det lave produksjonsvolumet gjør at det kanskje ikke vil være lønnsomt å holde et stort delelager, noe som igjen gjør at enkelte deler blir vanskelige å få tak på. Det er nok litt tidlig å si noe helt sikkert om dette.

Rimeligste «nye» 9–5 på finn.no ligger nå forresten på 380.000 kroner. Det er en 1,6 turbobensin som har gått 53.000 kilometer.

Les også: Broom-guttas beste Saab minner:

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: