Noen kan kjøpe bil helt uten å tenke på hva det koster. Her er noen eksempler på hva de har å velge i - alt fra nybiler til klassikere med stamtavle inngår på listen over de dyreste bilene på eBay for øyeblikket. (Foto: eBay.com)
Noen kan kjøpe bil helt uten å tenke på hva det koster. Her er noen eksempler på hva de har å velge i - alt fra nybiler til klassikere med stamtavle inngår på listen over de dyreste bilene på eBay for øyeblikket. (Foto: eBay.com)

Topp 10: De dyreste bilene på eBay

Her er det seriøst mye gromt. Hvilken ville du valgt?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er sannelig ikke bare i Norge det er dyrt å kjøpe bil. I hvertfall ikke om man vil ha noe virkelig utenom det vanlige.

Motortrend.com viderebringer i disse dager en meget interessant liste fra auksjonsnettstedet eBay. Interessant i betydningen "spennende", men ikke på noen måte "aktuell". Det handler nemlig om de dyreste bilene som figurerer på eBay for øyeblikket - biler som kan få noen og enhver til å sikle ukontrollert.

Gratis å drømme

Med et prisspenn fra en halv til nesten to millioner amerikanske dollar har man lov til å sette forventningene høyt, og listen inneholder da virkelig også "noe for enhver smak", som det heter.

Dollaren står for øvrig i skrivende stund i 6.12 norske kroner. Skal du hente en av disse til Norge, må du også ta høyde for moms og eventuell norsk avgift.

Men ikke glem: Å drømme er gratis!

Del med Facebook-vennene dine!

Sjekk hvilken av bilene du ville valgt dersom lottokupongen gikk inn - og det ikke var noe annet som kom først i prioriteringsrekkefølgen:

2012 Lamborghini Aventador, 499.000 dollar

2012 Lamborghini Aventador. (Foto: eBay.com)

Den nyeste og en av de mest standardmessige på lista, selv om man skal være temmelig blasert for i det hele tatt å omtale en Aventador som en "standard-bil". Og uten at vi vet nøyaktig hva normal nypris på versting-Lamboen er i USA, tyder dette prisforlangendet på at det koster å være kar der borte, også.

Se annonsen her:

Det er en Lamborghini-forhandler i San Diego-området helt syd i California som har lagt ut bilen til salgs, og selv om den har gått 800 kilometer og har vært registrert på én eier tidligere, vil vi tro at det for de mest utålmodige er et poeng at bilen kan leveres umiddelbart. Selv om soldagene nok både er flere og kommer mindre overraskende der borte enn her.

Les også: Her er en mer trist Aventador-historie fra California...

1968 Chevrolet Camaro Z/28, 499.900 dollar

1968 Chevrolet Camaro Z/28. (Foto: eBay.com)

At det er priser i gammelt, amerikansk jern kommer ikke som noen overraskelse på noen av oss som har en svakhet for akkurat dét. Men om klassiske, førstegenerasjons Camaroer er populære, så virker en halv million dollar ganske stivt - før vi leser mer om bilen. For her er det en bil med historie det dreier seg om.

Se annonsen her:

Den amerikanske racing-legenden Dave Strickler, som til og med lyder kjent i norske ører, skal ha eid bilen, og vunnet verdensmesterskapet i super stock-klassen i 1968. Bilen skal utvikle rundt 400 hester, og pleide visstnok å ligge stabilt ned mot 11,7 sekunder på dragrace-distansen 402,25 meter - med slutthastighet på rundt 187 kilometer i timen.

Les også: Nye Camaro ZL1 fører den stolte muskel-arven videre

Del med Facebook-vennene dine!

1972 Chevrolet Corvette Moray GT, 499.900 dollar

1972 Chevrolet Corvette Baldwin-Motion Moray GT. (Foto: eBay.com)

Det er mye å glede seg over på listen for GM-folket. Og for samme pris som Camaroen kan man også få en Corvette, hvis det er det som frister mest. Og det er ikke en hvilken som helst Corvette, men en gammel showbil bygget i ett eneste eksemplar - og i strøken, nyrestaurert stand.

Se annonsen her:

Baldwin-Motion er et velklingende navn i Corvette-ører. GM-forhandleren Baldwin på Long Island, New York, leverte Chevroleter med de råeste fabrikkspesifikasjonene til firmaet Motion Performance, for ganske seriøs tuning og ombygging. "Moray GT" har designelementer både fra gamle "Maco Shark" og den etterfølgende "Manta Ray", men ble altså aldri til noe mer enn én prototype.

Les også: Ti ukjente facts om Corvette som du kan imponere med

2006 Ford GT, 599.000 dollar

2006 Ford GT. (Foto: eBay.com)

Legger du på "litt" til kan du få æren av å bli første eier av en moderne, amerikansk superbil-legende som riktignok ikke er helt fersk, men som likevel har vist seg snarere å gå opp i verdi enn ned - selv om denne ikke ble solgt i denne omgang, til tross for at prisen ble redusert med solide 100.000 dollar mot slutten av tilbudsperioden.

Se annonsen her:

I populære Gulf racing-farger har denne bilen tjenestegjort som et effektfullt blikkfang i vinduet hos en Ford-forhandler i Hardeeville, South Carolina de første seks årene av sitt liv, og kun klokket 730 kilometer i forbindelse med flytting hit og dit. Det er trolig en av svært få av disse bilene som fremdeles kan sies å være i "ny-stand".

Les også: Gått for mye? Her er en med bare 50 kilometer på telleren

1932 Duesenberg Model J Tourster, 789.895 dollar

1932 Duesenberg J Tourster. (Foto: eBay.com)

Noen har kalt Duesenberg for tidenes første superbil, da med spesiell henvisning til de kompressormatede, såkalte SJ-modellene. Men i tillegg til for sin tid ekstreme fartsressurser var også Duesenberg kjent for utrolig kvalitet, svært høyt luksusnivå og et sjeldent vellykket design, og det får man allerede på denne J-modellen.

Se annonsen her:

En plakett på bilen viser at den vant et prestisjefylt veteranbilshow i USA så tidlig som i 1975, og mye penger har garantert gått med til å skape den. Karosseriet er nemlig et replika-karosseri i aluminium fra velkjente Derham, en gang i tiden plassert på en ramme hvor det opprinnelig satt et lukket Willoughby Berline-karosseri, og med øvrige komponenter av autentisk opprinnelse.

Les også: Duesenberg gjorde 225 kilometer i timen allerede i 1932!

Del med Facebook-vennene dine!

1972 Ferrari 312 PB, 795.000 dollar

1972 Ferrari 312 PB replika. (Foto: eBay.com)

Nok en replika kommer her, men i en litt annen kategori: Her snakker vi om klassisk racing-historie, og bilen skal være en kopi av bilen som forsvarte Ferrari-navnets ære i racingens gruppe 6 for nøyaktig 40 år siden.

Se annonsen her:

Bilen er slik vi forstår det den eneste replikaen av en unik originalbil, og selger frister med muligheten til å slippe unna med en tidel av prisen for den originale. Alle komponenter skal være av korrekt opphav, og alle bolter, nagler og sveiseskjøter eksakt som på originalen. At den er bygget for 20 år siden, og dermed også har rukket å få litt patina, er også veldig "riktig" i denne sammenhengen.

Les også: Hva er egentlig historiens kuleste racerbil?

2006 Bugatti Veyron, 1.150.000 dollar

2006 Bugatti Veyron. (Foto: eBay.com)

Verdens raskeste superbil - i hvertfall en stund, og en av de mest omdebatterte bildesignene i de senere årene. At en Veyron skulle dukke opp på denne listen var strengt tatt ikke noen overraskelse.

Se annonsen her:

Det outrerte designet er ekstra fremhevet med fargene sort og rødt, men man kjøper uansett ikke en slik bil for å gjemme seg bort. Den seks år gamle bilen har hatt én eier og gått i underkant av 1.600 kilometer, men det vil nok likevel være viktigere rent økonomisk med en grundig kjøpstest enn om man vurderer en gammel taxi med mange ekstra nuller i kilometerstanden.

Les også: Klar for å gamble? Her er en vannskadet Veyron...

Del med Facebook-vennene dine!

1960 Aston Martin DB4 GT Zagato, 1.200.000 dollar

1960 Aston Martin DB4 GT Zagato. (Foto: eBay.com)

Har man ressurser nok behøver man ikke la seg stoppe av trivialiteter som at den bilen man har mest lyst på ikke finnes å få kjøpt. Da kjøper man den ultrasjeldne bilen som selve drømmebilen er basert på, og så bruker man den som utgangspunkt til å få bygget maken - gjerne med mest mulig autentiske komponenter. Dette er en slik bil.

Se annonsen her:

Denne DB4 GTen ble opprinnelig levert til en fransk kunde i november 1959. Deretter er historien uklar frem til den ble gjenfunnet uten motor av en samler i Houston, Texas, i 2005. Han drømte om å eie en av de 19 produserte Zagato-bilene, og sendte GTen like godt tilbake til England for å få den oppbygget som en slik - og med motor og gear fra en av de kun 75 bygde DB7 Dunhill-utgavene!

Les også: Nå kommer et nytt råskinn med Zagato-logoen på:

2003 Ferrari Enzo, 1.399.000 dollar

2003 Ferrari Enzo. (Foto: eBay.com)

Som i tilfellet Bugatti Veyron er det ikke overraskende at en Ferrari Enzo også dukker opp på denne lista. Den har lenge vært en av de aller råeste superbilene, og også en av de med mest utstråling og karaktér - som mannen den er oppkalt etter.

Se annonsen her:

Disse bilene begynner å få noen år på nakken, men er allerede i ferd med å oppnå klassikerstatus. Ergo er det tilstand som avgjør, og med nymontert F1-clutch og i generelt veldokumentert tilstand plasserer en slik bil seg fremdeles på listen over bilene det er mulig å forlange voksne summer for uten at kjøperne lar seg skremme. Investeringsobjekter er de uansett med tanke på fremtiden.

Les også: Klar for å tørke støv? Denne Enzoen er fortsatt til salgs:

1973 Ferrari 365 GTS/4, 1.800.000 dollar

1973 Ferrari 365 GTS/4. (Foto: eBay.com)

365 GTS/4, populært kalt "Daytona Spider", er av svært mange regnet som Ferraris vakreste modell gjennom tidene, og som en av sportsbil-verdenens designmessige høydepunkter. Kun 121 eksemplarer ble bygget mellom 1971 og 1973, og her har man muligheten til å slå til på nummer 108 - hvis det føles riktig helt inn i sjelen. Det bør det gjøre, til nesten to millioner dollar...

Se annonsen her:

Bilen skal være en fulldokumentert, opprinnelig USA-solgt bil med unikt lav kilometerstand på bare 5.200 kilometer, og selger - en forhandler av eksotiske sportsbiler med Ferrari-agentur i Greensboro, North Carolina, spekulerer i om det ikke er den av de 121 spiderne som har gått minst i hele verden. Det kan meget vel være tilfelle, og da ville det nesten være synd å bruke den...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: "Miami Vice"-Daytonaen var en maskert Corvette

Nå vil vi vite din mening? Hvilken er din favoritt blant disse? Fortell i kommentarfeltet under: