Dette er Xedos 9   flaggskipet til merket som ikke fikk særlig lang levetid.
Dette er Xedos 9 flaggskipet til merket som ikke fikk særlig lang levetid.

Xedos: Dette bilmerket forsvant nesten før det kom

Men bilene finnes på bruktmarkedet - hvis du leter litt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei fikk øye på en polsk-registrert bil forleden som jeg aldri hadde sett maken til før. Merket var Xedos og etter at jeg har googlet det litt ser jeg at det var et luksusmerke fra Mazda som ikke var i så mange år.

Det jeg lurer på om du vet noe om, er om Xedos noen gang ble solgt i Norge? Jeg har i alle fall aldri sett noen på norske skilter. Hilsen Benjamin.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei Benjamin! Xedos, ja – det merket husker jeg godt. Jeg jobbet i bilbransjen da det ble lansert og det kom faktisk også en liten håndfull biler til Norge via Mazda-importøren. Men det tok på ingen måte av, hverken her i Norge eller ellers i verden.

Mazda hadde imidlertid store planer da de lanserte Xedos som sitt premium-merke på 90-tallet og suksessen Toyota har hatt med Lexus, viser vel at det ikke var noe feil med utgangspunktet. Men der Toyota hadde store muskler og tilsvarende utviklingsbudsjetter, måtte Mazda klare seg med langt enklere løsninger.

Målet var å ta opp konkurransen mot særlig BMW. Av de to Xedos-modellene, var Xedos 6 linket tett opp mot BMW 3-serie, mens storebror Xedos 9 skulle utfordre 5-serien. Vi kan vel si at Mazda ikke akkurat gjorde det enkelt for seg selv ...

Jeg tipper det er en Xedos 6 du har sett, for det er den klart mest vanlige modellen. Mazda hadde ikke/tok seg ikke råd til å utvikle en helt ny modell, derfor var denne basert på langt mer folkelige Mazda 626. Designet er eget, men likhetstrekkene likevel mange.

LES OGSÅ: Her kan du sikre deg en japansk sjeldenhet

Xedos 9 kom også til Norge, jeg vet ikke antallet, men husker i alle fall at Mazda-sjefen her hjemme kjørte en slik i en periode.

Uansett: Dette gikk ikke spesielt bra og når Mazda utover på 90-tallet fikk stadig større økonomiske problemer, var det brått slutt på hele Xedos-satsingen. Produksjonen stoppet i 2000.

Det er faktisk biler til salgs på finn.no innimellom, men du må lete under Mazda, Xedos er ikke oppført som eget merke der. Det meste av deler er kurant, men vær obs på at det fort kan koste, ikke bare litt, men mye.

Xedos la vekt på høy komfort og mye utstyr. I dag kan nok bilene virke litt utdaterte både inni og utenpå, men så begynner de da også å trekke på årene. Finner du et pent eksemplar, er det nok dette helt klart biler som vil bli framtidige samlerobjekter.

LES OGSÅ: – Er det smart å kjøpe supersjelden bruktbil?

Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Her får du superbil– til Passat-pris

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: