Fartsstriper hører med, og gjerne en ekstra spoiler eller to også, når det lages sportsbil av en VW Polo. Mot slutten av neste år skal den være klar for salg.
Fartsstriper hører med, og gjerne en ekstra spoiler eller to også, når det lages sportsbil av en VW Polo. Mot slutten av neste år skal den være klar for salg.

VW Polo WRC Concept: Dette er en skikkelig hissigpropp

Neste år kan du kjøpe den – gjett hva navnet blir.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Polo var lenge VWs minstemann – som ble lansert etter at Golf hadde vokst seg såpass stor at den ikke lenger kunne kalles småbil.

Den vesle sjarmøren ble populær både på grunn av sin kompakte størrelse og lave pris. I starten var det ikke snakk om å lage noen sportsbil av modellen. Men i 1999 kommer også Polo som GTI-modell.

Den får en 1.6-liters motor som yter 125 hk. Den blir riktignok ingen rakett av den grunn – men siden den var såpass liten og lett, var kjøreegenskapene friske.

GTI-en anno 2012 er blitt betydelig sterkere – med 180 hks TSI-motor – men også den blir bare barnemat sammenlignet med WRC Concept. Ja, selv storebror Golf GTI må se seg grundig slått ...

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: VW Polo: Sjekk Ronnys Colour Concept

220 hk

2-liters TSI-motoren med 220 hk betyr nemlig at du får motorsportytelser i den lille spretten. Den har 10 hk mer enn Golf GTI – og det i en bil som veier mindre.

Foreløpig er det ikke sluppet offisielle 0–100 km/t-data, men vi kan jo røpe at Golf GTI med 210 hk gjør øvelsen på 7,2 sekunder. Hvilket betyr at vi ikke blir overrasket om Poloen er nede på 6-tallet.

Toppfarten vil nok også bryte 240 km/t om vi skal våge å spekulere litt i det også.

VW Polo R.

Her er testen av femte generasjon VW Polo

Kort betegnelse

Enn så lenge omtales altså modellen som WRC Concept, som nok skyldes at VW ønsker å profilere sin deltakelse i WRC kommende sesong.

Men når bilen kommer til forhandlerne, en gang mot slutten av 2013, blir det en kortere og mer velkjent VW-modellbetegnelse. Nemlig R.

Polo R skal konkurrere mot andre små, raske biler, som Renault Clio 200 Cup, Mini Cooper S og Ford Fiesta ST.

Om den beholder de karismatiske blå og grå fartsstripene, som naturligvis er inspirert av WRC-bilen, vet vi ikke.

Det som nok er sikkert at blir med videre og visuelt skiller den fra en vanlig Polo er spesialfelger, doble-, blanke eksosrør, sort spoiler over bakluka, sorte hjulbuer og sorte speilhus, R-spoiler foran og bak og sportsseter.

Det er sportslig på innsiden også.

LES OGSÅ: VW Polo BlueMotion: Billigsalg på sparegris

4,1 sekunder

VW har også laget en prototype av bilen som skal delta i WRC-sirkuset. Den har mindre motorvolum enn R-modellen, men 1.6-literen yter likevel rundt 300 hk.

Resultatet er at 0–100 km/t er unnagjort på, hold deg godt fast, 4,1 sekunder. I en Polo!

Dette er den første komplette WRC-bilen VW noen gang har bygget. Det sier seg selv at det er en hel del prestisje på spill når bilen stiller til start neste sesong.

Her er bilen som Polo R har fått sin inspirasjon fra. Motorvolumet i WRC-bilen er på 1.6-liter - men det skremmes fram rundt 300 hk likevel ...

LES OGSÅ: VW Polo: Årets Bil gikk til VW