Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen kommer med en av årets minste bilnyheter nå de nå lanserer sin nye up! Mini-bilen ble presentert for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i september i fjor.

Først ut var en to-dørs utgave, den er allerede i salg på enkelte markeder. Men den norske importøren har ventet på den langt mer anvendelige firedørs-versjonen. Og nå er altså den på plass hos forhandlerne.

Del med Facebook-vennene dine

Toppscore i krasjtest

Over 300 har bestilt bilen usett, det er mye i denne bilklassen. Så har da også VW utviklet en bil som lover veldig bra – og som er svært konkurransedyktig på pris.

Rimeligste utgave heter Take up! og den starter på 123.400 kroner. VW har lagt vekt på at bilen tross kompakte ytre mål skal ha høy grad av sikkerhet. Fem stjerner ble resultatet da den ble krasjtestet av Euro NCAP. Front-, hode- og sidekollisjonsputer, ESP og City nødbremsfunksjon er standard også på rimeligste utgave.

Enkelt, kult og moderne interiør lakkert i bilens farge

LES OGSÅ: Tar 6000 nordmenn feil – hvert år?

Leser trafikken

I hastigheter under 30 km/t leser nødbremssystemet trafikkbildet ti meter foran bilen og bremser hvis det oppdager fare for kollisjon og føreren ikke griper inn.

Toppmodellen High up! starter for øvrig på 145.300 kroner. Her får du standardutstyr som tåkelys, skinndetaljer, manuelt klimaanlegg og 15” alufelger. I tillegg har denne modellen oppvarmede seter foran, skinnratt med detaljer i sort pianolakk, kromdetaljer på instrumentene, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser foran, høydejusterbart førersete og variabelt bagasjeromsgulv.

LES OGSÅ: Dette blir en av Norges billigste biler

60-hesters bensin

Bagasjeromsvolumet er blant de største i klassen: Her er det plass til 251 liter bagasje.

Under det lille panseret gjemmer det seg en 1-liters tresylindret bensinmotor på 60 hestekrefter. Drivstofforbrukker er oppgitt til 0,42 l/mil.

Femdørs og tredørs Up betyr at du nå kan velge mellom to utgaver av VWs minstemann. Til Norge kommer imidlertid bare femdørs.

VW Polo: Trenger du egentlig større bil?