Norge bør legge om finansieringen av vei og bane

Norge bør legge om dagens system for finansiering av vei og jernbane kraftig, er konklusjonen i en fersk rapport.

Politiet ser alvorlig på at en veiarbeider ble banket opp i Oppland. Illustrasjonsfoto. (Foto: Tor Richardsen/SCANPIX)
Politiet ser alvorlig på at en veiarbeider ble banket opp i Oppland. Illustrasjonsfoto. (Foto: Tor Richardsen/SCANPIX)

Regjeringen har bedt tre ulike instanser vurdere hvordan vei og jernbane bør finansieres, og den første rapporten fra Vista Analyse anbefaler et helt nytt betalingssystem, skriver Aftenposten.

Daglig leder Ingeborg Rasmussen i Vista Analyse sier det må lages et helt nytt bompengesystem med bompenger på de aller fleste norske veier, med lave satser. I dag vedtas bompenger lokalt, med satser som settes så høyt som mulig, for å ta inn mest mulig penger. Dermed velger folk andre veier, buss, eller lar være å reise, mener hun.

– Et forsiktig anslag tilsier at vi årlig vil få inn mellom 10 og 30 milliarder kroner ekstra ved en slik løsning, sier Rasmussen.

LES OGSÅ: Får Ap-støtte i kampen mot Jens

Vista Analyse mener også at finansieringsordningen OPS, Offentlig/Privat Samarbeid, er godt egnet og gir raskere framdrift og sikrere finansiering enn statsbudsjettet. I dag er jernbanen utelukkende finansiert over statsbudsjettet, mens vei også finansieres av bompenger.

Analysebyrået anbefaler at det for store jernbaneprosjekter opprettes et eget selskap som kan lånefinansiere utbyggingen, innenfor gitte rammer.

Vista Analyse anbefaler også en kraftig omlegging av finansieringen av flyplassene. Det anbefales blant annet å finansiere små flyplasser over statsbudsjettet, istedenfor gjennom taxfree-salget på hovedflyplassen Oslo Lufthavn Gardermoen.

LES OGSÅ: Veismell for Jens

(©NTB)

Mer innhold fra TV 2