Dette er en av flere skisser som nå verserer på nettet, og viser hvordan nye Cadillac XTS kan bli seende ut som stretchet limousine. Litt mer markert knekk på taket bakerst er et design element som mange gjerne skulle sett på standardbilen også. (Foto: Youtube.com)
Dette er en av flere skisser som nå verserer på nettet, og viser hvordan nye Cadillac XTS kan bli seende ut som stretchet limousine. Litt mer markert knekk på taket bakerst er et design element som mange gjerne skulle sett på standardbilen også. (Foto: Youtube.com)

Cadillac XTS: Blir dette fremtidens super-limo?

Noen har lekt seg med den nye Cadillacen - og det ser lekkert ut.

I disse dager starter produksjonen i Canada av det som blir den nye ”standarden” for amerikanske luksusbiler i tungvekts-klassen, Cadillac XTS.

Den vil bli en viktig og sentral bil på mange måter, om enn ikke akkurat her hos oss. Både fordi den er helt ny og ”toneangivende”, men også fordi hovedkonkurrent Lincoln har lagt ned sverdet og trukket seg fra konkurransen – nylig utgåtte Town Car får ingen direkte etterfølger i form av en klassisk, stor sedan. Lincoln satser på den halv-høye crossoveren MKT i stedet.

Les også: Town Car - kongen abdiserer uten åpenbar etterfølger

Klart for Cadillac - hvis de ikke roter det til

Mange har lurt på hva dette vil føre til, ikke minst de svært mange som kjører disse bilene som sjåfører i såkalt ”Town Car livery service”.

I fjor var det slutt på produksjonen av Lincolns store og ultratradisjonelle Town Car, her i 2006-utgave. Dermed ligger markedet åpent for Cadillacs nye stor-sedan XTS - både i standardform og som basis for stretchede versjoner av forskjellig slag. (Foto: Ford Motor Company)
I fjor var det slutt på produksjonen av Lincolns store og ultratradisjonelle Town Car, her i 2006-utgave. Dermed ligger markedet åpent for Cadillacs nye stor-sedan XTS - både i standardform og som basis for stretchede versjoner av forskjellig slag. (Foto: Ford Motor Company)

Riktignok har eksklusive europere og japanere spist seg inn i dette markedet etter hvert, men Lincolnen med samme navn har vært sentral – og det er ventet at den nye Cadillacen vil ta over mye av dette markedet når den nå er borte.

Men så langt snakker vi om standardbiler. Enda større spenning har det knyttet seg til hva som skjer med markedet for de ikke fabrikkbygde, ”stretchede” limousinene og likbilene.

Dette er stor industri i USA, og en type biler som har vist seg å være mer seiglivet enn for eksempel ambulansemarkedet – som i praksis nå er basert kun på ”light trucks” – og det før nevnte Town Car-markedet, der man etter hvert har fått større innslag av SUVer.

Skisser uten signatur

Nye Cadillac XTS er fremdeles stor, men har en merkbart rundere fasong enn forgjengeren Cadillac DTS – og selvsagt også Lincoln Town Car – hadde. Hvordan kan den bli seende ut hvis man gir seg på den for å bygge limousiner og likbiler som amerikanerne vil ha?

De mange som synes at standard XTS (øverst) blir litt rund i bakstussen vil sette pris på den litt mer kantete taklinjen og det tilsynelatende litt mer markerte bagasjerommet på limoskissen (under). Men om bilen blir seende slik ut, eller hvem som i så fall vil bygge den, er helt i det blå. Fotomontasje: GM / Youtube.com
De mange som synes at standard XTS (øverst) blir litt rund i bakstussen vil sette pris på den litt mer kantete taklinjen og det tilsynelatende litt mer markerte bagasjerommet på limoskissen (under). Men om bilen blir seende slik ut, eller hvem som i så fall vil bygge den, er helt i det blå. Fotomontasje: GM / Youtube.com

Den siste tiden har det dukket opp bilder på nettet som gir mulige svar på spørsmålet. Vi har ikke klart å finne hvor de stammer fra, og vet dermed ikke om det er ombyggingsfirmaer som står bak dem for å teste reaksjonene – eller om det rett og slett er bilinteresserte folk med god tid og gode kunnskaper i Photoshop som har lekt seg.

Uansett er skissene interessante, og viser at XTS sannelig kan bli en meget staselig bil både som limo og likbil.

Les også: ATS - nå skal Cadillac konkurrere med BMW 3-serie også

Spesielt har limousinen på skissene fått det designet på bakre del av taket som mange mener at også standard-versjonen burde hatt, med litt flatere taklinje, mer oppreist C-stolpe og skarpere knekk på taket bakerst. I tillegg virker bagasjerommet å være litt mer uttrukket, hvilket også strammer opp designet.

Staselig sistereis-bil

Ikke så mye at det minner om 80-tallets nærmest loddrette bakruter, men likevel en adskillig mer særpreget siluett. Og akkurat i dette markedet er skarp profil viktigere enn de milliliterne i bensinforbruk som sikkert er grunnen til at standardversjonen er så rund i takfasongen som den er.

Amerikanerne vil ikke for alt i verden kjøre sin siste tur i noe som ligner en brødbil, og spesialbygde, påkostede likbilkonverteringer av luksusbiler er populært som aldri før. Denne Cadillac XTS-baserte skissen gir håp om staselige farvel også i fremtiden. (Foto: Youtube.com)
Amerikanerne vil ikke for alt i verden kjøre sin siste tur i noe som ligner en brødbil, og spesialbygde, påkostede likbilkonverteringer av luksusbiler er populært som aldri før. Denne Cadillac XTS-baserte skissen gir håp om staselige farvel også i fremtiden. (Foto: Youtube.com)

Likbilen er ikke mindre imponerende. Her står man selvsagt langt friere når det gjelder påbygg, siden man uansett må tegne helt på frihånd når man går så mye i høyden i forhold til originalen. Det interessante her er at man har beholdt det litt mer markerte sidevindu-designet fra limo-skissen, noe som gir den store bilen svært flytende linjer.

Del med Facebook-vennene dine!

Foreløpig har vi ikke sett noen offisielle skisser på slike konverteringer fra noe hold, men med standardbilen satt i produksjon i disse dager drøyer det sikkert ikke lenge.

Det blir spennende – og disse eksemplene viser at vi uansett kan ha noe å glede oss til.

Les også: Kjendis-likbil ble "big business" - se den utrolige historien