Regjeringen satser i stedet på rumlefelt, fordi det er billigere enn midtdelere.

– Jeg synes det blir helt feil når de nå forsøker å omdefinere midtdelere på veien til midttiltak. Det er sånn at det er midtdelere som kan forhindre de mange møteulykkene som tar mange liv hvert år, sier Solberg til TV 2.

I Nasjonal Transportplan lover regjeringen at 750 kilometer med riksvei blir utbedret med midtrekkverk og andre mindre trafikksikkerhetsutbedringer. Nå ser det ut til at bare en fjerdel av strekningene får midtrekkverk, mens resten får mindre tiltak, som for eksempel romlefelt.

– De sa midtrekkverk og noen andre tiltak, nå har det blitt mest av de andre tiltakene og de virker ikke godt nok, sier Solberg.

LES OGSÅ: Bilstene får nesten hele regningen

I Stortingets spørretime onsdag utfordret Høyre-lederen statsminister Jens Stoltenberg (Ap).

– Midtdelere er en av de tiltakene vi iverksetter, men og sånne romlefelt er et bidrag for å redusere farene. Problemet med norske veier er at de er for smale til å sette opp midtdelere, derfor er det noe dyrere og vanskeligere å sette opp midtdelere i Norge enn i Sverige, som har bredere veier, sier Stoltenberg.

Det reagerer Høyre-lederen kraftig på.

– Det er litt spesielt at regjeringen bruker mer tid på å omdefinere hva de lovet i valgkampen da de lovet 750 kilometer med midtdelere, mener Høyre-leder Erna Solberg.

KrF-leder Knut Arild Hareide utfordret statsministeren på om midtrekkverk vil være en av hovedsatsingsområdene i neste nasjonale transportplan.

– Det jeg kan love er at Nasjonal transportplan kommer til å inneholde ytterligere tiltak for å bedre trafikksikkerheten, det innebærer også midtrekkverk. Nøyaktig hvor mye penger vi skal bruke på midterekkverk kommer i transportplanen og de årlige budsjettene, svarte Stoltenberg.

LES OGSÅ: Siv Jensen til Jens Stoltenberg: – Ro, ro til fiskeskjær