HOT ROD: Roger Johannessen har bygget om en A-ford til hotrod. Nå får entusiastene lov til å bygge egne biler helt fra grunnen. (Foto: Olav T. Hustad Wold)
HOT ROD: Roger Johannessen har bygget om en A-ford til hotrod. Nå får entusiastene lov til å bygge egne biler helt fra grunnen. (Foto: Olav T. Hustad Wold)

Klart for cruising med hjemmebygde biler

Fra neste år vil det bli lov å kjøre med hjemmebygde biler og motorsykler på norske veier.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsdepartementet vil nå endre regelverket slik at amatørbyggere skal få klare krav å forholde seg til for å få godkjent kjøretøyene sine.

– Med tenningen på plass her, skal dette kunne begynne å rusle og gå, sier Robert Frøystad mens han skrur på fordelerlokket på motoren i en gammel veteranbil.

Frøystad, som er styreleder i Norsk forening for spesielle og ombygde kjøretøy, NFSOK.no, bygger om en gammel veteranbil hjemme i garasjen i Ski.

– Det skal bli bedre hjuloppheng, fjæring og bremser. Dette her skal bli en pinuprod, en mellomting mellom ratrod og boydster, forteller han.

Roger Johannessen, som er teknisk leder i foreningen, har bygget om en A-Ford til hotrod.

– Det bråker nok mer inni enn utenpå, forteller han etter å ha satt Chevrolet-V-åtteren i sving.

– Alle kikker og vinker, synes det er veldig gøy.

Broom. no: Jens har en kjempetøff Hot Rod

Lang kamp

Fram til nå har det bare vært lov å bygge om biler fra et allerede eksisterende kjøretøy. I over 30 år har bilentusiastene mast på myndighetene for å få lov til å bygge biler helt fra grunnen av.

– Det har vært et dokumentasjonskrav som har vært så høyt at det har vært ulovlig å bygge, rett og slett, sier Robert Frøystad.

– I 30–40 år har man holdt på med dette her, men med håpløse regler som har skapt usikkerhet, i forhold til hva som kan bli godkjent.

Men nå er hjemmebyggerne endelig blitt hørt.

– Vi har fått henvendelser fra flere som ønsker å bruke kjøretøy som de selv har bygd, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

– Vi har stilt spørsmål ved om det er trafikksikkerhetsmessigt mulig. Vi har funnet at det er det, fortsetter statsråden.

Nye muligheter

Dermed vil bilbyggerne fra neste år kunne slippe å ta utgangspunkt i en veteranbil for å bygge drømmebilen.

– Da vil du kunne bygge deg en helt ny bil, med friske biter, sier Roger Johannessen

– Sånn som det er i dag må man bruke et donorkjøretøy, nå kan vi i stedet bruke en ny ramme som er rett og fin, sier Robert.

– Det vil jo åpne for helt nye muligheter i forhold til å drive med hobbyen sin, ifra å møte en grå vegg med masse uforutsigbarhet og personlige meninger håper vi å kunne få helt konkrete ting å forholde oss til i forhold til hva som kreves.

Uavklart om avgifter

Men fortsatt er det usikkert om selvbyggerne må betale full engangsavgift på linje med andre nybiler.

– Det blir jo fort flere hundre tusen kroner, det er det jo de færreste som vil ha råd til å legge ut bare i avgifter, sier Robert.

Samferdselsdepartementet har lagt opp til at bilorganisasjonene selv skal diskutere med tollvesenet hva avgiftsnivået skal ligge på.

– Det er viktig at man vet om dette vil koste 10.000 kroner og ikke 300.000 kroner i avgifter, sier Robert.

VW Thing: Her kan du sikre deg en ekte sjeldenhet