HOT ROD: Roger Johannessen har bygget om en A-ford til hotrod.  Nå får entusiastene lov til å bygge egne biler helt fra grunnen. (Foto:  Olav T. Hustad Wold)
HOT ROD: Roger Johannessen har bygget om en A-ford til hotrod. Nå får entusiastene lov til å bygge egne biler helt fra grunnen. (Foto: Olav T. Hustad Wold)

Klart for cruising med hjemmebygde biler

Fra neste år vil det bli lov å kjøre med hjemmebygde biler og motorsykler på norske veier.

Samferdselsdepartementet vil nå endre regelverket slik at amatørbyggere skal få klare krav å forholde seg til for å få godkjent kjøretøyene sine.

– Med tenningen på plass her, skal dette kunne begynne å rusle og gå, sier Robert Frøystad mens han skrur på fordelerlokket på motoren i en gammel veteranbil.

Frøystad, som er styreleder i Norsk forening for spesielle og ombygde kjøretøy, NFSOK.no, bygger om en gammel veteranbil hjemme i garasjen i Ski.

– Det skal bli bedre hjuloppheng, fjæring og bremser. Dette her skal bli en pinuprod, en mellomting mellom ratrod og boydster, forteller han.

Roger Johannessen, som er teknisk leder i foreningen, har bygget om en A-Ford til hotrod.

– Det bråker nok mer inni enn utenpå, forteller han etter å ha satt Chevrolet-V-åtteren i sving.

– Alle kikker og vinker, synes det er veldig gøy.

Broom. no: Jens har en kjempetøff Hot Rod

Lang kamp

Fram til nå har det bare vært lov å bygge om biler fra et allerede eksisterende kjøretøy. I over 30 år har bilentusiastene mast på myndighetene for å få lov til å bygge biler helt fra grunnen av.

– Det har vært et dokumentasjonskrav som har vært så høyt at det har vært ulovlig å bygge, rett og slett, sier Robert Frøystad.

– I 30–40 år har man holdt på med dette her, men med håpløse regler som har skapt usikkerhet, i forhold til hva som kan bli godkjent.

Men nå er hjemmebyggerne endelig blitt hørt.

– Vi har fått henvendelser fra flere som ønsker å bruke kjøretøy som de selv har bygd, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

– Vi har stilt spørsmål ved om det er trafikksikkerhetsmessigt mulig. Vi har funnet at det er det, fortsetter statsråden.

Nye muligheter

Dermed vil bilbyggerne fra neste år kunne slippe å ta utgangspunkt i en veteranbil for å bygge drømmebilen.

– Da vil du kunne bygge deg en helt ny bil, med friske biter, sier Roger Johannessen

– Sånn som det er i dag må man bruke et donorkjøretøy, nå kan vi i stedet bruke en ny ramme som er rett og fin, sier Robert.

– Det vil jo åpne for helt nye muligheter i forhold til å drive med hobbyen sin, ifra å møte en grå vegg med masse uforutsigbarhet og personlige meninger håper vi å kunne få helt konkrete ting å forholde oss til i forhold til hva som kreves.

Uavklart om avgifter

Men fortsatt er det usikkert om selvbyggerne må betale full engangsavgift på linje med andre nybiler.

– Det blir jo fort flere hundre tusen kroner, det er det jo de færreste som vil ha råd til å legge ut bare i avgifter, sier Robert.

Samferdselsdepartementet har lagt opp til at bilorganisasjonene selv skal diskutere med tollvesenet hva avgiftsnivået skal ligge på.

– Det er viktig at man vet om dette vil koste 10.000 kroner og ikke 300.000 kroner i avgifter, sier Robert.

VW Thing: Her kan du sikre deg en ekte sjeldenhet