Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg kan redigere bilder og søke på nettet, sier fem år gamle Torgeir i Klepp familie- og friluftsbarnehage. Jeg har Ipad og DS og telefon.

På tross av sin unge alder er femåringen allerede en erfaren databruker.

– Da jeg begynte å bruke data, så var jeg bare to år. Nå er jeg fem år gammel. Jeg er veldig god nå, fortsetter han.

Barn som bruker data blir stadig yngre, viser nye tall. Men barnehageansatte landet rundt sliter med å henge med og lære bort riktige nettvaner.

Barnehagene mangler kunnskap

– Det trengs mer kunnskap. Det er så mange barnehager som lurer på hvordan man skal gripe an dette med barnas nettbruk. Over halvparten av treåringene her i landet har brukt data i en eller annen sammenheng, forteller Barbro Hardersen, prosjektleder for «Superetterforskerne» ved senter for IKT-utdanningen.

– Jeg har Ipad og DS og telefon, ramser Torgeir opp videre.

Blir «superetterforskere»

Nå vil senter for IKT-utdanningen gjøre noe med datakunnskapene i barnehagene og tilbyr prosjektet «Superetterforskerne» landet rundt. Figuren «Lurifaks» har lært barna i Klepp familie- og friluftsbarnehage hvordan de skal bli smarte brukere.

– Vi har lært å bli en superetterforsker, sier fem år gamle Ingrid.

– Vi er veldig lure og vi tenker oss om før vi gjør tingene, forklarer Torgeir.

Marianne Undheim, assisterende styrer ved Klepp, merker at barna har fått mer kunnskap.

– Det har vært spennende, for opplegget tar utgangspunkt i der ungene er. De er nysgjerrige og knytter lek og utforskning sammen med datamaskinen, fortsetter Undheim.

Forbigått av barna

– Dere blir ikke forbigått av de små?

– Jo, vi lærer faktisk mye av dem, svarer hun.

– Er du bedre enn mamma og pappa i data?

– Jepp, svarer fem år gamle Torgeir skråsikkert.