Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har et spørsmål til deg angående Audi: Synes du det fortsatt er et premiummerke eller synes du det blir mer og mer et merke som folk flest kan ta seg råd til?

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei du. Dette er sannelig ikke helt enkelt å svare på. Svaret du får kommer nok i stor grad an på hvem du spør også. Nå har du spurt meg – så her får du mine tanker rundt dette.

Aller først: Jeg husker en kompis som tidlig på 80-tallet hadde fått eller arvet en svært fin og velholdt Audi 100 da han var 18. Lik den på bildet under. Det var mildt sagt en snodig bil for en 18-åring synes vi andre – den gangen.

Det merkelige var at han hadde dame – fin dame til og med. Jeg hadde trimmet Volvo 142 og ingen dame i det hele tatt! Dette ble det grublet mye over ... Var verden helt i ubalanse? Det burde jo vært helt motsatt. Til og med Mazda 929 – og japanske biler hadde ikke spesielt høy status på Lillehammer tidlig på 80-tallet – var jo kulere bil enn den rare Audien.

Han hadde rar Audi, men fin dame. Det var noe som ikke stemte... Audi 100 C1 1976. Illustrasjonsbilde.

Men vi vet alle at svært mye har skjedd på bilfronten siden den gang. Selv om en tredørs Audi A3 uten noe utstyr og med minste motor ikke har spesielt mye "premium" over seg, vil jeg allikevel våge meg med påstanden om at Audi er premiumbiler på lik linje med Mercedes, Audi og Lexus.

Den første Audien med premium-ambisjoner:

Premium måles ikke nødvendigvis i antall hestekrefter og kanskje heller ikke design – i alle fall ikke design alene. Det er vel her ordene "opplevd kvalitet" kommer inn i bildet.

Støynivå, hvordan ting føles når du tar på dem, materialkvalitet, finish og jo – kanskje design også. En anstendig motor og litt raust med utstyr og moderne teknologi hjelper også ... Vi snakker heller ikke nødvendigvis teknisk kvalitet og driftssikkerhet – selv om sistnevnte egenskaper definitivt også trekker opp.

Om vi ser på trekløveret Skoda Octavia, VW Passat og Audi A4 – biler som på mange måter er veldig like, og kan leveres med samme motorer også, er det vel liten tvil om at Audien er den som er – og også skal være – pemiumbilen av disse, selv om en velutstyrt Passat kan være finere enn en A4. Grensegangen her er altså vanskelig.

Om vi ser på det mindre trekløveret Skoda Fabia, VW Polo og Audi A1 er jeg ikke i tvil – etter å ha kjørt dem alle. Audi er et hakk over på de aller fleste områder – selv om de bygger på felles plattform.

Ser vi på store biler i kategorien A6 og oppover er det også liten tvil. Audi er premium.

Audi-A6-Hybrid-side-i-Lier (Foto: Benny Christensen)

For oss nordmenn som er så heldig å bo i et av verdens rikeste land og som har mye penger mellom hendene, har Audi blitt en hverdagsbil på mange måter – og det har aldri tidligere blitt solgt flere premiumbiler (ikke bare Audi) i Norge enn akkurat nå. Det gjør oss kanskje en smule blaserte, og det man ser ofte, mister gjerne litt av glansen.

Så ja, jeg mener Audi er en premiumbil. Ford og Opel er det ikke. Hadde du stilt meg samme spørsmål om Volvo, hadde jeg vært veldig i tvil om svaret, men føler nok at den er veldig nært, men kanskje er stang-ut på premium-målet.

Som sagt – det finnes neppe noen klar fasit på nettopp dette. Men dette var i alle fall noen tanker omkring det fra meg.

Enig eller uenig – skriv inn i kommentar feltet under:

Les også: Audi A6 Allroad: Fortsatt kongen på haugen?

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: