BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

Diger luksusbil med stor motor og mye utstyr. Men er det smart?

Den har blitt noen år etter hvert, men også innvendig holder BMW 7 serie av denne generasjonen seg godt.
Den har blitt noen år etter hvert, men også innvendig holder BMW 7 serie av denne generasjonen seg godt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo helt siden den kom har jeg vært STOR fan av BMW 7-serien som kom i 2002, den som har modellbetegnelsen E65. Utseendet var langt forut for sin tid og bilen er jo fortsatt et mesterverk i teknologi. Har fulgt med dem på finn lenge og nå er den under 200.000 kroner. Er ikke dette et fantastisk bruktbilkjøp til 200.000 kroner? Nå begynner jeg å få råd til den og det frister utrolig! Hva mener du som bilekspert om dette?

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei på deg - er det ikke bra at også fryktelig kostbare drømmebiler også blir oppnåelige til slutt, når de bare får noen år og kilometer på baken?

Dette var en utrolig omdiskutert bil da den kom. Designet var ganske så grensesprengende og de mest skeptiske mente at sjefdesigneren Chris Bangle nå var i ferd med å ødelegge BMW. Det skulle vise seg å være en helt feil spådom.

Nå er de eldste eksemplarene altså ti år gamle og da har de nok fort også rullet et sted mellom 200.000 og 300.000 kilometer – minst. Jeg må nok innrømme at jeg er i tvil om at det er riktig å kalle dette et "smart" bruktbilkjøp. Det er nok mer et morsomt bruktbilkjøp. Det er gromme biler - bevares!

Ja, du får utrolig mye bil for pengene, både i form av størrelse, komfort, utstyr og motor. Etter disse parametrene er det neppe veldig mange andre bruktbiler på markedet som kan matche 7-serien.

Men "smart" i økonomisk forstand, er det nok altså neppe.

Råd til påkost?

Dette er en bil med svært mye avansert teknikk, det betyr også veldig mye som kan gå i stykker. Kvaliteten var litt rufsete i starten, men kom seg betraktelig etter hvert. Til denne prisen snakker vi tidlige eksemplarer (hvis ikke kilometerstanden skal være astronomisk) og dermed økt fare for at du kan få mye problemer.

Uansett: Når en bil har passert 200.000 kilometer kan det meste skje, På 7-serien må du også påregne at det meste av dette igjen blir dyrt. Av og til veldig dyrt. Det gjelder både timepris på verkstedet og deler.

Når du skriver "Nå begynner jeg å få råd til den" får jeg en følelse av at du kan ha råd til å kjøpe bilen, men kanskje ikke er så veldig klar for mye påkost i etterkant? Da ville jeg nok tenkt meg godt om før jeg eventuelt slo til. Du bør helt klart ha en "buffer" i bakhånd til å tåle en noen utgifter hvis du velger en bil som dette.

Naf-test eller en tilstandsrapport fra merkeforhandler vil jeg sterkt anbefale på en slik bil.

Som vanlig er komplett servicehistorikk og en fornuftig eierhistorikk en forutsetning. Sjekk også at bilen har fått nødvendige "oppgraderinger" underveis på software i både i-drive, klimaanlegg og navigasjon. Sjekk også nøye at alle elektriske og elektroniske funksjoner fungerer som de skal.

Finner du riktig bil til riktig pris og du - som jeg allerede har mast om - økonomi til evt. kommende utgifter, så skal jeg ikke fraråde kjøp. Det er rett og slett skikkelig feite biler dette!

Les også vår bruktbiltest av BMW 735 her:

Håper du fikk noen nyttige tips og innspill her? Lykke til!

BMW 7-Serie
BMW 7-Serie

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Hvor ble det egentlig av denne SUV-en?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: