Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Skal ha bilen på verkstedet snart for å bytte bremsene både foran og bak for det må gjøres for å få den gjennom EU. Har fått flere priser på jobben og reagerer på at delene er så høyt priset. Jeg kan få alt jeg trenger som «piratdeler» og spare mye på det, men tror du et verksted vil gå med på at jeg har med delene selv? Eventuelt hvorfor ikke? Hilsen Tore.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei Tore.

Du har helt rett i at det kan være mye å spare på å kjøpe piratdeler. De fleste piratdelene er også av helt ok kvalitet, men unntak finnes. De siste årene har det kommer en del rasende billige Kina-deler av elendig kvalitet. Jeg har en kompis som trimmet Corvette-motoren sin med slike deler. Det gikk ikke så bra... Det var faktisk skremmende å se hvor dårlig en del av dette var. Mitt tips er derfor å ikke se seg helt blind på prisen.

Kjøper du gjennom anerkjente kjeder som Mekonomen, Meca og Torshov så tror jeg at du er rimelig "safe" .

I min tid som verksmester så hendte det av og til at kundene kom med både egen olje, egne deler og endog brukte deler. Jeg så ingen grunn til å ikke hjelpe dem av den grunn.

Salg av deler er god butikk for bilforhandlerne, så du blir neppe møtt med applaus og hornmusikk, da de hadde tjent mer penger på å selge deg delene også.

Min vurdering var i alle fall slik at det var bedre å hanke inn arbeidspengene for selve jobben, enn å kaste kundene ut døra og ikke tjene noe...

Det kan være stor prisforskjell på piratdeler og originaldeler, men også kvaliteten kan variere. Illustrasjonbilde (Foto: Broom.no)

Det hendte endog vil tilbød piratdeler selv. Særlig hadde vi dyre viskerblader og spurte kunden om han ville ha dyre og gode - eller billigere og ikke fullt så gode. Mange valgte allikevel dyreste alternativ. Da kostet to viskerblader 800 kroner, mens piratdelene kostet langt under halvparten. Det samme gjaldt batterier.

Svaret er altså: Ja du får nok hjelp om du kommer med dine egne deler!

Lykke til med EU-godkjent bil og nye bremser

Les også: Slik skifter du bremser selv:

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Hvor ble det egentlig av denne SUV-en?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: