Infiniti: Slik skal luksusmerket erobre Europa
Kanskje kommer de også til Norge med ny modell.
Infiniti er luksusmerket til Nissan og har i mange år hatt suksess i USA.
Her hjemme finnes det noen få bruktimporterte eksemplarer – men ordinær import har vi aldri hatt.
Ingen suksess
Infiniti-satsingen i Europa, som startet i 2008, har så langt heller ikke vært noen stor suksess. I fjor solgte de 3681 biler i vår verdensdel, da snakker vi virkelig marginalt salg.
Men det har ikke Infiniti tenkt å la fortsette veldig lenge. Nå bekrefter de nemlig at de skal starte produksjon av en helt ny bilmodell i 2014.
Den skal være skreddersydd det europeiske markedet og skal også bygges her, nærmere bestemt hos Magna Steyr i Østerrike. De produserer i dag Mini Countryman, Peugeot RCZ og Aston Martin Rapide.
En prisbombe – les testen av Mini Countryman her:
Hjelp fra Mercedes
Her snakker vi om en kompakt bil, på størrelse med Audi A3, Volvo V40 og BMW 1-serie.
Og Infiniti får også europeisk hjelp til utviklingen. Det blir nemlig antatt at den nye modellen skal baseres på MFA-plattformen til Mercedes, som danner utgangspunkt for de nye generasjonene av A- og B-klasse.
Kjapt i produksjon
Under panseret finner vi også motorer fra Mercedes, både bensin og diesel med fire og seks sylindre. Dette kommer som er resultat av en større samarbeidsavtale som ble inngått mellom Renault/Nissan og Mercedes i 2010.
Dette senker utviklingskostnadene for Infiniti og gjør det også mulig å få bilen kjapt i produksjon. Målet skal være å produsere mellom 50.000 og 60.000 biler i året.
LES OGSÅ: Nå skal Tor Arne kaste ut baksetet
Til Norge?
Med en slik modell og også motorisering som passer europeiske kunder bedre, bør det ligge til rette for en kraftig salgsøkning for merket.
Og da er det nok heller ikke utenkelig at Infiniti kommer til Norge. Suksessen Lexus har om dagen, gjør det ikke mindre interessant for Infiniti å tenke på noe slikt.