Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sikkerhetsbeltet er slett ikke noen ny oppfinnelse, og det er utvilsomt at den enkle innretningen i årenes løp har reddet veldig mange liv, samtidig som det reduserer risikoen for større skader med mellom 45–75 prosent.

Først ut med det tradisjonelle trepunktsbelte som standardutstyr var svenske Volvo Amazon i 1959.

Svensker–nok en gang

I Norge kom påbud om bruk av sikkerhetsbelte høsten 1979. Utelatelse medfører nå et gebyr på 1500 kroner.

Nok en gang er det svensker som står bak – denne gangen Autoliv – en nyhet og en forbedring av dagens trepunktsbelte.

Ville vært døde uten bilbelte


Del med Facebook-vennene dine

I prinsippet et 4-punktsbelte

Nyheten er like enkel som genial. Den består rett og slett av en ekstra vertikal stropp som man bare trer armen gjennom, og så fester man sikkerhetsbeltet på vanlig måte.

I prinsippet blir dette veldig likt et firepunktsbelte.

Fordelen med denne nyheten er at trykket fra kollisjonskreftene fordeles bedre utover kroppen. Dette er nyttig særlig for eldre bilførere. En 60-årings brystregion tåler bare halvparten av belastningen som en 20-åring gjør.

En annen fordel er at man sitter bedre fast og unngår vridning av kroppen i en eventuell smell, noe som er vanlig når man blir påkjørt fra siden. Også ved en eventuell "rulling", vil denne nyheten sikre at du sitter bedre fastspent i setet. Her er det mange fordeler, med andre ord.

Les også: Menn er synderne i baksetet

Renault først ut

Lille Renault Twizy blir aller første bil med bilbelte-nyheten

Det nye beltet er heller ikke mye mer kronglete å ta på seg enn et alminnelig belte. Man trer enkelt armen inn under den nye remmen.

Renault har tatt sikkerhet skikkelig på alvor etter samarbeidsperioden med Volvo. Og det er nettopp lille Renault Twizy som blir aller første bil med bilbeltenyheten fra Sverige.

Les også: Dette er de aller sikreste bilene:


– Viktig steg videre

Broom-redaktør, Knut Skogstad, er ikke overrasket over at det nye sikkerhetstiltaket kommer fra Sverige.

– Våre gode naboer har jo lang tradisjon for å være innovative på dette. Disse sikkerhetsbeltene er en nyhet som dessuten er såpass enkel og genial at den bør kunne innføres relativt raskt hos mange andre, sier han.

Det har de siste par årene kommet flere spennende, og viktige nyheter med tanke på sikkerheten i biler.

- Det har lenge vært fokus på avansert teknologi og fancy løsninger. Det får bilene våre stadig mer av og det er naturligvis bra.Men det som Autoliv nå har gjort, viser igjen at det enkle ofte er det beste - også på dette området. Så får vi se om ikke dete er standard på de fleste biler om noen år, sier Knut.


Les også: Barnesete: Dette kan være en ren dødsfelle