Toyota RAV4 EV: Her går det unna i lyskryssene

Ser uskyldig ut - men kjører fra de aller fleste konkurrentene.

Under et snilt utseende skjuler det seg en teknisk avansert bil   som er kjappere enn de aller fleste konkurrentene fra 0 100 km/t!
Under et snilt utseende skjuler det seg en teknisk avansert bil som er kjappere enn de aller fleste konkurrentene fra 0 100 km/t!

Toyota og Lexus har lenge vært langt framme når det gjelder fokus på miljø – og særlig Toyota Prius er med å bygge opp om den "grønne" profilen.

Selv om utviklingen har pågått noen år, er både hybridbiler og elbiler fremdeles på et tidlig stadium. Det jobbes blant annet med større fleksibilitet med tanke på rekkevidde på biler som er rene elbiler.

Det er da også ni år siden Prius ble lansert – men nå Toyota klare for å prøve seg på nytt. Denne gangen er utgangspunktet SUV-en Rav 4.

Del med dine Facebook-venner

RAV4 i elbilvariant har fått en litt modifisert front - for å gjøre luftmotstanden så liten som mulig.
RAV4 i elbilvariant har fått en litt modifisert front - for å gjøre luftmotstanden så liten som mulig.

LES OGSÅ: Toyota RAV4: Smart SUV-kjøp til 250.000 kroner

Rask til 100 km/t

I den forbindelse har en valgt å samarbeide med elbilprodusenten Tesla. Sammen har de klart å finne en løsning som gir ca. 160 km kjørelengde på en ladning. Men dette med rekkevidde på elbiler er jo høyst relativt. Her spiller for eksempel temperatur og underlag inn på tallene.

Elmotoren sørger for 154 hk til forhjulene – som faktisk er nok til å sende den 1.8 tonn tunge bilen fra 0–100 km/t på 7,5 sekunder i "sportmodus", mens det i vanlig modus går 8,6 sekunder. Det betyr at svært få SUV-konkurrenter klarer å henge med i lyskryssene. Toppfarten er for øvrig 160 km/t.

Batteripakken er montert lavt og omtrent midt på bilen, for å bidra til å senke tyngdepunktet og bedre kjøreegenskapene. I tillegg gjør plasseringen at bagasjeplassen er like stor som i en vanlig RAV4. Det vil si 410 liter.

Det er litt mer eksklusivt interiør i elvarianten av Toyota RAV4.
Det er litt mer eksklusivt interiør i elvarianten av Toyota RAV4.

Les mer om brukt Toyota RAV4 her

Ny front

Om du velger en vanlig stikkontakt for å lade opp bilen, 240V/15A, tar det tolv timer å få den fulladet (240V/40A tar ca. 6 timer).

Sammenlignet med en vanlig RAV4 blir det mindre luftmotstand i elbilen. Dette har en blant annet fått til ved å endre både øvre- og nedre del av fronten, samt speilhusene. Resultatet er faktisk at RAV4 EV er SUV-en med lavest luftmotstand.

Salget av RAV4 EV vil starte allerede i sommer – men kun i USA. Det er foreløpig lite som tyder på bilen kommer til å bli tilgjengelig på norske markeder med det første.

Toyota RAV4 EV.
Toyota RAV4 EV.

LES OGSÅ: Toyota RAV4: Sannsynligvis det smarteste SUV-kjøpet du kan gjøre