Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1974 så verden for første gang VWs lille sportsbil Scirocco. Den gangen var varelageret til det som nå er verdens største bilprodusent heller slunkent. De trengte noe nytt og friskt, som blant annet kunne ta opp kampen om kundene som kjøpte seg Toyota Celica og Datsun Skyline.

Denne ideen ble opprinnelsen til VWs første sportsbil, nemlig Scirocco. I starten med 1.3-liters motorer, men etter hvert kom den sågar med en 2-liters GTI-motor.

I 1982 kom generasjon to – som forble i produksjon helt fram til 1992. De siste årene ble bilen solgt parallelt med VWs nye sportsbil Corrado – som i stor grad baserte seg på samme konsept – og ble produsert fra 1988 til 1995.

Men det er Scirocco som er legenden – og i 2008 gjorde den endelig comeback.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: VW Scirocco: Suksesscomeback etter 16-års Tornerose-søvn

1974: 1.3-liter / 1012: 1.4 liter

Det var med stor bravur at Sciroccoen ble avduket – grønn og mer sportslig enn noen gang. Under panseret satt en motor som i volum faktisk var nesten like liten som opprinnelsen i 1974: 1.4 liter.

Men noen sinke er det ikke likevel – i 2012 får en nemlig mye mer effekt ut av lite volum enn i 1972 – eller for bare ti år siden for den del. Her har utviklingen vært enorm – og i Scirocco ble det tryllet fram 160 hk.

Etterhvert kom det også flere motoralternativer, med både lavere og høyere effekt. Blant annet en 122 hks BlueMotion-variant.

LES OGSÅ: Jonas har brukt tre på sin VW Corrado G60

Sparker ifra

Bilen vi har funnet er ikke i den samme sterke grønnfargen som lanseringsmodellen – men sort pleier å passe de fleste.

I tillegg er den gått relativt lite, har to sett med dekk og har greit med utstyr – blant annet navigasjon.

160 hk høres ikke så voldsomt ut til å være en sportsbil – men det er nok til å sende bilen fra 0–100 km/t på 8 sekunder blank. Forbruket er også hyggelig, 0,66 ved blandet kjøring er helt klart til å leve med.

Klikk her for å se hele annonsen

Lite diesel

I motsetningen til mange andre modeller, er det bensinmotorer som er mest vanlig blant Scirocco-kjøperne. Av de over 40 bilene som ligger på finn.no er 36 ulike bensinmotorer, mens dieselen bare står for 4.

Hvis du velger diesel er det stort sett 2-literen på 140 hk som gjelder.

Prisene starter altså på rundt 230-240.000 og går opp til 470.000 kroner.

LES OGSÅ: VW Scirocco: Hvorfor kan jeg ikke kappe taket av bilen min?

– Faller mellom to stoler

– Jeg tror den ramler mellom to stoler, ikke fullgod familiebil og ikke en gjennomført sportsbil. Designet er nok litt sært, som du enten liker eller ikke liker. De som skal kjøpe sportsbil går kanskje enda lengre og kjøper noe mer klassisk. Andre inngår et kompromiss og velger i stedet Golf GTI, som jo nesten er samme bil, bare at den er litt mer praktisk, sier Broom Benny.

Han påpeker imidlertid at Sciroccoen har høy driftssikkerhet og er et relativt trygt bilkjøp med tanke på vedlikeholdsutgifter.

LES OGSÅ: VW Scirocco: Et skoleprosjekt