Da VWs velvoksne SUV Touareg kom på markedet i 2004, hadde den i utgangspunktet en heller daff 2.5-liters dieselmotor. Den hadde manns jobb med å drasse rundt på den tunge bilen.

174 hk i en bil på 2,2 tonn, som i tillegg byr på mer luftmotstand en enn høyblokk, sørger for at du må være en tålmodig sjåfør.

Heller ikke bensinmotoren på 220 hk var nok til å gi noe voldsomt drag. Men etter hvert kom en sterkere 3-liters diesel – med 224 hk. Da begynner det å bli litt mer fart på sakene.

Bilen vi snakker om her, er imidlertid en mye sprekere variant. Den blir nemlig motorisert av noe av det råeste VW-konsernet har laget, nemlig en 5-liters V10-motor.

Prisforlangende for 2004-modellen er 553.424 kroner.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Så tøff kan familie-SUV-en bli

Ikke grønn

Originalt hadde denne kraftkassen 313 hk – en skikkelig rugg. Men motoren på den annonserte bilen vi snakker om her, har blitt remappet, slik at det er totalt 350 hk. Det burde være nok til å gi en rimelig heftig kjøreopplevelse – selv i en stor og tung SUV.

0–100 km/t tar 7,8 sekunder – og det er FØR V10-motoren tunes.

Så får en heller være litt åpen for at forbruket ikke helt matcher de nyeste eco-bilene. 1,22 l/mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på 329 g/km (!) er ikke akkurat noe å vifte med miljøflagget for.

Men om du skulle bli forfulgt av Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv – og ikke engang V10-motoren klarer å riste dem av – kan du trøste deg med at om du svinger utenfor allfarvei, byr denne på framkommelighet som gjør at svært få klarer å henge på.

LES OGSÅ: BMW X5 vs. VW Touareg: Hvilken skal jeg velge

Senket

V10-motoren alene er imidlertid ikke nok til å gjøre denne bilen unik. Det finnes nemlig flere av dem på bruktmarkedet. Denne skiller jeg ut ved at den er ombygd til å ligne en breddet 2008-modell med R-pakke, en såkalt R50.

I tillegg er den senket, har fått 21" felger og fire potter bak.

Resultatet er noe av det grommeste vi har sett på SUV-fronten på en stund. En skikkelig råtass, rett og slett.

Klikk her for å se hele annonsen

Slik ser "originalen" ut. Ikke så lett å se forskjell fra den ombygde varianten.

Her er en annen statusbil fra VW til halv pris!

Over 1 mill. kroner

Utover helt nytt eksteriør, har også setene blitt erstattet med nye 08-seter.

Listen over utstyr er heller ikke ueffen. Her snakker vi takmontert DVD-spiller, nøkkelfri start, navigasjon, blue tooth, TV, elektriske seter og nivåregulering.

Kilometerstanden er ifølge selger på 132.000 – som jo ikke er ille for en 2004-modell.

Prisen for en Touareg med V10-motor i 2004 var drøye 1 million kroner – FØR ekstrautstyret. At denne fort har kostet 1,2 mill. er det ingen tvil om – så nå får du den altså til halv pris.

Se flere bilder av den originale 2008 VW Touareg R50 her:

Vi har kjørt den nyeste Touareg-verstingen – med V8-motor. Les testen her!