Citroën CX Prestige: Gjett hvem som har hatt denne luksus-cruiseren!

Hint: Om et par uker kan du vinke til ham på balkongen.

25 centimeter ekstra lengde svelges godt av linjene på Citroën CX, men er lett å se når man vet om det på forhånd. I 1977 fikk luksus CXen for statsoverhoder og annet fint folk også økt takhøyde. (Foto: Privat)
25 centimeter ekstra lengde svelges godt av linjene på Citroën CX, men er lett å se når man vet om det på forhånd. I 1977 fikk luksus CXen for statsoverhoder og annet fint folk også økt takhøyde. (Foto: Privat)

Citroën-entusiastene er ikke snaue til å legge ut om den unike komforten i både nye og eldre biler fra den franske produsenten. At det er biler som er en konge verdig er de ikke i tvil om, men i den grad det er bevist av noen, så har ikke det norske kongehuset akkurat gått i bresjen.

Men her om dagen dukket unntaket som bekrefter regelen opp på Finn.no. En 1977-modell av prestisjemodellen CX Prestige, som med 100.000 kilometer og et visst restaureringsbehov på kjøpet kan bli din for 40.000 kroner.

Se annonsen her:

Første adresse: Skaugum

En ”kongebil”, understreker selgeren allerede i overskriften – og fører bildebevis for påstanden:

Bilen var i aktiv tjeneste på Skaugum fra oktober 1977 til mai 1979, og Braathen har to gamle sorthvittbilder fra den gang som en del av bilens omfattende dokumentasjon. Her ser vi daværende kronprins Harald og det vi formoder er prins Haakon Magnus ta den nærmere i øyesyn. (Foto: Privat)
Bilen var i aktiv tjeneste på Skaugum fra oktober 1977 til mai 1979, og Braathen har to gamle sorthvittbilder fra den gang som en del av bilens omfattende dokumentasjon. Her ser vi daværende kronprins Harald og det vi formoder er prins Haakon Magnus ta den nærmere i øyesyn. (Foto: Privat)

- Dette er en norsk ”kongebil” vi ikke har fått med oss. Fortell mer, sier vi når vi slår på tråden til Bjørn Braathen på Sofiemyr utenfor Oslo.

- Ja det er ikke så rart, bilen var nemlig ikke i kongehusets tjeneste så lenge. Bare et drøyt års tid, forteller han.

Les også: Denne BMWen har også en fortid i garasjen på Skaugum

Og etter et lite dypdykk i skuffen med dokumenter, tikker det inn melding med både bilder og kopi av et gammelt tollkort.

C-570 – skilt med tradisjoner

Sistnevnte viser at bilen kom til Norge i oktober 1977, og gikk på ett av kongehusets reserverte C-skilt for representasjonsbilene på Skaugum fra da og frem til mai måned 1979, da den ble solgt og fikk et normalt, sivilt BL-skilt.

Interiør i påkostet velour var standard i CX Prestige. Nakkestøtter i baksetet var heller ikke på noen måte vanlig den gangen, og bare de mest sikkerhetsorienterte produsentene monterte belter i baksetet. (Foto: Privat)
Interiør i påkostet velour var standard i CX Prestige. Nakkestøtter i baksetet var heller ikke på noen måte vanlig den gangen, og bare de mest sikkerhetsorienterte produsentene monterte belter i baksetet. (Foto: Privat)

Om bilen ikke var på Skaugum lenge, så hadde den i hvertfall en fremskutt posisjon i den tiden den var der. Skiltnummeret C-570 husker vi først fra den 1958 Ford Edselen som daværende kronprins Harald skal ha fått av sin far på myndighetsdagen, og som ”konkurrerer” med en Peugeot han fikk fra KNA ved samme anledning om å ha vært hans første bil.

Del med Facebook-vennene dine!

Uten at vi har hele kongebil-rekka i hodet, husker vi at dette nummeret også hang på BMW 7-serien som han hadde som ”hovedbil” i en lengre periode for noen år siden.

Fremkalte fransk murring?

Men det kan da vel ikke være slik at Citroënen ikke falt i smak, undres vi – forsiktig, ettersom vi forstår at vi har en virkelig merkeentusiast på tråden.

Originalbildet er for tiden lagret, men til tross for dårlig kvalitet på denne avfotograferingen er det tydelig at CXen var en staselig bil da den var ny. Formelt antrukkede herrer med frakk og hatt kan tyde på at dette var i en offisiell sammenheng, muligens ved leveringen av bilen. (Foto: Privat)
Originalbildet er for tiden lagret, men til tross for dårlig kvalitet på denne avfotograferingen er det tydelig at CXen var en staselig bil da den var ny. Formelt antrukkede herrer med frakk og hatt kan tyde på at dette var i en offisiell sammenheng, muligens ved leveringen av bilen. (Foto: Privat)

- Hehe, nei, jeg har ikke hørt noe om det. Men det går rykter om at man ikke var så fornøyde med dette på Citroën i Frankrike. Bilen var nemlig registrert med Citroën Norge som eier også mens den gikk med kongehusets skilter og ble disponert av kongefamilien. Og ifølge ryktene skal det ha skapt litt misnøye i Frankrike, man hadde jo ikke så veldig sans for monarki-ordningen der nede, ler Braathen.

- Men få med at dette bare er rykter jeg har hørt. Jeg aner ikke om det er noe i det, legger han til.

Les også: Denne CXen var spesialbygget for Erich Honecker

Som sorthvitt-bildene – fra det som vi mistenker er overleveringen av bilen – viser, var det en stram og flott bil som fikk både far og sønn til å kikke interessert på detaljene da den var ny.

Mens kongehusets sjåførkjørte limousiner gjerne hører til i Slottets garasje, og prydes av A-skilter, har normen på Skaugum stort sett vært biler av standard modell, men gjerne varianter med god plass bak.

Sjelden modell

På 70-tallet kjørte daværende kronprinsesse Sonja eksklusive Volvoer. Undertegnede har selv ved en anledning vært en hårsbredd fra å kjøpe en totalt opprustet, blåmetallic Volvo 264 som hadde startet sin karriere med C-skilt i Skaugum-garasjen, og formodentlig endte som BL-registrert tilleggsjord et sted i Indre Østfold.

Kronprins Harald har på sin side tilsynelatende foretrukket BMW-produkter.

Mens standard CX fikk litt pepper for at bakseteplassen ikke var fullt på høyde med det man forventet etter forgjengeren DS, er det i hvertfall lite å utsette på tumleplassen i en CX Prestige. Interiøret ser også ut til å ha klart seg rimelig bra, til tross for bilens forfall de senere årene. (Foto: Privat)
Mens standard CX fikk litt pepper for at bakseteplassen ikke var fullt på høyde med det man forventet etter forgjengeren DS, er det i hvertfall lite å utsette på tumleplassen i en CX Prestige. Interiøret ser også ut til å ha klart seg rimelig bra, til tross for bilens forfall de senere årene. (Foto: Privat)

Men, altså, ikke i 1978. Da var det den temmelig ferske toppmodellen fra Citroën som gjaldt, og om han faktisk måtte gjøre noe så lite kongelig som å gire den manuelle kassen selv når han satt bak rattet, kunne han på den annen side nyte et ekstremt rommelig baksete når han satt der.

CX Prestige var nemlig 25 centimeter lenger enn en vanlig CX, centimetre som kom baksetepassasjerene til gode.

Den forlengede Prestige-modellen – som enklest gjenkjennes både på de lange bakdørene og ekstra god plass mellom bakhjulet og dørene – kom som 1976-modell, ett år etter den ordinære CXen. Allerede i 1977 ble den litt forandret, med diskret forhøyet taklinje for at notabilitetene som kjøpte dem skulle ha god plass til hatten.

Lagret i potetkjeller

Vi har ikke klart å finne produksjonstall for verken ordinær CX eller Prestige, men dette er utvilsomt en sjelden bil i Norge, i hvertfall. Og det er bare så vidt vi fortsatt kan glede oss over denne også, forteller eieren.

Blått blod eller ikke, tok man over spakene i denne stasbilen på Skaugum i 1977 måtte man være forberedt på å skifte gir selv. (Foto: Privat)
Blått blod eller ikke, tok man over spakene i denne stasbilen på Skaugum i 1977 måtte man være forberedt på å skifte gir selv. (Foto: Privat)

- Ja, det gikk nedoverbakke med den etter at den ble solgt til Fredrikstad-distriktet i 1979. Den har ikke gått så langt, og hatt få eiere, men likevel forfalt en del karosserimessig etter at den ble stående i en gammel potetkjeller i en årrekke, forteller Braathen.

Les også: Citroën - med klart særpreg gjennom mer enn 90 år

Hans dokumentasjon viser at bilen sist hadde skilter på slutten av 90-tallet. I 2006 ble den solgt til Moss-traktene, der han selv fant den i fjor. Og nå lar han den altså gå videre.

Har C6 i garasjen

- Hvorfor det? Igjen; du høres ut som en Citroën-entusiast. Da kan man vel ikke selge noe slikt?

- Det er helt korrekt at jeg er Citroën-mann. Men jeg har 10 biler nå, og må selge unna noen av plasshensyn, sier han, og ramser opp en imponerende meny av franske fristelser fra garasjen.

Reparasjon av rust i karosseriet, samt en og annen bulk, er det som skal til for at den kongeblå, gamle kjempen igjen skal bli et syn for øyet. Den har ikke gått så langt, og teknisk er den på ingen måte håpløs, forsikrer selgeren. (Foto: Privat)
Reparasjon av rust i karosseriet, samt en og annen bulk, er det som skal til for at den kongeblå, gamle kjempen igjen skal bli et syn for øyet. Den har ikke gått så langt, og teknisk er den på ingen måte håpløs, forsikrer selgeren. (Foto: Privat)

Til og med en C6 er i hans eie. Og en annen CX var det – helt til et pensjonert ektepar kom og kjøpte den for en drøy uke siden:

Del med Facebook-vennene dine!

- En morsom opplevelse. De var virkelig Citroën-entusiaster, og begge kunne like mye om merket. De sa også at ”det er jo egentlig Prestigen vi skulle hatt”, men med rustskadene så er det klart at dette er en bil for en som både er glad i disse bilene og kan sveise og gjøre en skikkelig restaureringsjobb selv, sier han.

Og kan som en av svært få bilselgere i Norge dokumentere at den som slår til vil få en skikkelig kongebil...

Les også: Kong Olav foretrakk amerikanere i sin stall