Lada 2105 - dette karosseriet har blitt selve kjennetegnet på Lada - og dette er faktisk Russland mest solgte bil for tiden.
Lada 2105 - dette karosseriet har blitt selve kjennetegnet på Lada - og dette er faktisk Russland mest solgte bil for tiden.

Lada Classic: Nå er det slutt for billegenden

Elsket og hatet – og overlevde nesten samtlige konkurrenter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den var primitiv og temmelig umoderne allerede da den kom. 1969 var det første produksjonsåret for bilen som har hatt flere navn på en rekke ulike markeder.

Nå på slutten har den hett Lada Classic – og det navnet har den virkelig gjort seg fortjent til.

43 år er utrolig lang tid for en bilmodell. Men firkant-Ladaen har nektet å dø, selv om ryktene om det har gått mange ganger.

Del med Facebook-vennene dine

Opptur mot slutten

Mot tampen av levetiden fikk den også en solid opptur. I 2010 var den Russlands mest solgte bil, med 136.006 eksemplarer. Godt hjulpet av statlige støtteordninger som gjorde at kundene ikke måtte betale mer enn i underkant av 4000 Euro for sin nye Lada.

I 2011 gikk det langt tyngre og planen var egentlig å avslutte produksjonen i løpet av fjoråret. Men igjen viste bilen seg å være svært seiglivet. Dermed har den fått bli med et godt stykke inn i 2012 også, men nå skal det øyeblikkelig være slutt.

LES OGSÅ: Taxi-Frank har både Ferrari og Lada

17 millioner eksemplarer

Lada-fabrikken går nå gjennom store omstillinger, dette betyr også en rekke nye modeller. Og dermed hjelper det ikke med lav pris: Også russiske bilkunder forventer og forlanger mer når de skal kjøpe nybil. Og uansett hvordan man snur og vender på det: Denne Ladaen er alt annet enn moderne.

Til sammen har det blitt bygget rundt 17 millioner eksemplarer, hovedsakelig hjemme i Russland, men også i en rekke andre land.

Her hjemme hadde bilen sin storhetstid på 70-tallet og et stykke inn på 80-tallet, men så ble det bråstopp.

SE OGSÅ: Har denne russeren verdens tøffeste arbeidsplass?

To til salgs

På 90-tallet forsvant veldig mange forresten tilbake til Russland, dette er en av ytterst få bilmodeller som faktisk har blitt eksportert ut av Norge i noe antall. Særlig var det mange russiske fiskere som fraktet dem med seg hjem som dekkslast.

Akkurat nå er det faktisk to eksemplarer til salgs på finn.no. En 1500 kombi, altså stasjonsvognutgaven. 1984-modellen har rullet 104.000 kilometer og blir din for 26.585 kroner.

Dessuten en 1200-sedan fra 1988. Den har ikke gått mer enn 58.000 kilometer og prisforlangende er 16.500 kroner. Mer koster det altså ikke å sikre seg det som allerede er en klassiker.

LES OGSÅ: Er dette Norges fineste Lada?

Har du minner fra denne bilen? Fortell i kommentarfeltet under: