bmw lexus
bmw lexus

Disse bilmerkene kjøper vi igjen og igjen

Men ett merke stuper fra forrige undersøkelse. Er din bil på listen?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En stor undersøkelse utført av Motor, avslører hvilke bilmerker som er landets mest og minst populære biler. I årets Autoindex har 17.000 bileiere felt dom over eget merke. For noen merker er dommen knallhard, mens andre kommer svært godt ut det.

I tillegg til en samlet vurdering, har alle 23 bilmerkene i den store bilundersøkelsen blitt rangert på selve bilen, forhandlere, verksted og lojalitet.

Se også: Dette er Norges mest upopulære bil

Dette merket er vi mest lojale mot

Bilmerket som scoret desidert best på lojalitet, er nykommeren i undersøkelsen, Lexus. Det kan virke som en gang Lexus-eier, alltid Lexus-eier. Det er i alle fall det merket i undersøkelsen som flest ønsker å kjøpe igjen.

I tillegg til å score høyt på lojalitet, får Lexus topplassering også i de andre kategoriene i Motors Autoindex. Totalt sett er Lexus for øyeblikket Norges mest populære bil.

Les også: Nesten 2000 har blitt tauet bort på tre uker

Lojale, men.

Også BMW- og Audi-eiere er svært trofaste, premiumtyskerne havner på andre- og tredjeplass.

Til tross for at folk med BMW er lojale, sliter de på et område. Selv om de gjerne kjøper bilen igjen, er bileierne slettes ikke overbegeistret for BMW sitt verksted. Det havner langt under snittet, og må ta til takke med 18. plass av i alt 23 biler.

Merkene vi er mest lojale mot:

– Lexus, 901 poeng

– BMW, 882 poeng

– Audi, 860 poeng

– Subaru, 841 poeng

– Mercedes, 833 poeng

Se også: Du kan få AutoPassregningen til en annen person

Saab på bunn

Ikke overraskende er det konkursrammede Saab som naturlig nok havner i bunn av lista. Men til tross for at lojaliteten til merket får bunnplassering, er det fortsatt litt entusiasme blant eierne når det gjelder bilen og kjøreopplevelsen.

Ser vi bort fra Saab, er det Opel som får bunnplassering og som de færreste av eierne ønsker å kjøpe igjen. Bilmerket var i fjor blant merkene med størst fremgang, men skuffer stort i årets undersøkelse.

– Først og fremst må jeg si det er trist at Opel går ned etter løftet vi opplevde i fjor. Vi skulle selvsagt gjerne sett at vi fortsatte den positive trenden. Når vi ser at vi har falt, tar vi selvsagt dette alvorlig, sier Hélène Formo, informasjonssjef i Opel, til bladet Motor.

Merkene vi er minst lojale mot:

– Saab, 646 poeng

– Opel, 709 poeng

– Suzuki, 730 poeng

– Nissan, 738 poeng

– Fiat, 742 poeng

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter