Eierne av disse bilmerkene velger trolig et annet bilmerke neste gang de skal kjøpe bil.   (Foto: Broom.no)
Eierne av disse bilmerkene velger trolig et annet bilmerke neste gang de skal kjøpe bil. (Foto: Broom.no)

Samme merke igjen? Neppe!

Disse bileierne er ikke veldig fornøyde. Se topp 10-listen:

Å miste kunder kan være dyrt. Derfor legger alle forhandlere og importører mye jobb og ressurser i å beholde deg og meg som kunder i mange år – og mange biler – framover.

Virkemidlene er forskjellige. Det er vi kundene også. Noen setter driftssikkerhet og et enkelt, trygt og forutsigbart bilhold i fokus. Her finner vi for eksempel Toyota – som ofte gjør det godt i lojalitetsundersøkelser.

Lekker design, kjøreglede og innovativ teknologi, samt en dose status og premiumfølelse, kjennetegner ønskene til Audi- og BMW-kundene, mens sikkerhet ofte appellerer til Volvo-folket. Noe som ser ut til å fungere godt for de nevnte merkene.

Del med Facebook-vennene dine

Lite lojale

Før var det ofte slik at man valgte sitt merke. Gikk man for Opel, så holdt man seg ofte til det merket i mange, mange år. Slik er det ikke lenger. Norske kunder har aldri vært mindre merkelojale enn nå. Grunnene til dette er nok flere.

Kanskje har vi blitt kravstore og skifter raskt "beite" om vi ikke får det som vi vil. Kanskje lar vi oss i større grad styres av trender og hva som oppfattes som "in" akkurat nå. Mange klatrer seg oppover på premium-stigen. Kanskje fra Skoda til Volvo og så til BMW. Vi nordmenn er jo rike, og det har aldri vært solgt flere premiumbiler i Norge enn nå.

Firmabil: Den ene vinner – den andre taper

Det viktige ettermarkedet

Men også hver enkelt forhandler / merkeimportør er viktig. En ting er selve kjøpet av bilen – det er som regel en ganske hyggelig affære. Så er det om bilen holder mål i forhold til være forventninger, både i praktisk bruk, komfort og ikke minst driftssikkerhet. Ettermarkedet (verksted / deler) er også en svært viktig faktor i dette. Glipper det her, er sjansen for gjensalg liten.

Ikke overraskende er de kundene som er minst fornøyde med ettermarkedstjenestene ofte de samme som man finner på "utro-listen".

At Saab havner på jumboplass er ikke så rart. Det er mer enn et år siden siste bil ble produsert...

Les vår test av den siste Saaben her:

Nordisk undersøkelse

Tallene i denne listen er hentet fra den nye, store Autoindeks-undersøkelsen som ble offentligjort i slutten av forrige uke.

Undersøkelsen er et samarbeid mellom det Norske bladet Motor og bladene Vi Bilägare i Sverige, dansk Motor og konsulentfirmaet Loyalty Group.

Det er innhentet navn på eiere fra kjøretøyregisteret og intervjuet tilfeldig utvalgte. Minst 100 personer har blitt intervjuet per bilmerke. Undersøkelsen innbefatter eiere som både har kjøpt bilen ny og brukt og gjelder for 2005–2011 modeller.

Derfor er dette en av Norges mest solgte biler:

Dette er bunnlisten:

Bilmerke:

Poeng:

Ford

760

Peugeot

758

Renault

752

Hyundai

750

Citroën

742

Fiat

742

Nissan

738

Suzuki

730

Opel

709

Saab

646

Les også: Dette er de 3 år gamle bilene eierne er mest fornøyde med:


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: