Slik ser det ut inne i Maybach 57. Og nå kan du altså nyte luksusen til
Slik ser det ut inne i Maybach 57. Og nå kan du altså nyte luksusen til "lavpris" - hvis du kjøper en av de siste Maybachene.

Maybach: 600.000 i avslag på nybil

Men, det er et lite men...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-eier Daimler har forlengst kunngjort at de legger ned luksusmerket Maybach etter flere år med labre salgstall.

Offisielt forsvinner Maybach når neste generasjon Mercedes S-klasse er klar, men i praksis er det slutt nå.

Det har også kundene fått med seg, for salget er dårligere enn noensinne, noe som gjør at Maybach må dra til med noen solide rabatter for å få ut de siste bilene.

Penger å spare

I USA har Maybach 25 biler "på lager" - og kan du tenke deg ett stykk voldsom luksusbil, er det virkelig penger å spare nå.

Maybach tilbyr nemlig prisavslag på hele 100.000 dollar - eller nærmere 600.000 kroner. Prisene på bilene som ble solgt i fjor varierte for øvrig fra 376.000 til 467.000 dollar.

LES OGSÅ: Suveren SUV – uten å være prangende

Voldsomt tapsprosjekt

Maybach debuterte i 2003, og til sammen endte produksjonen på rundt 3000 eksemplarer. Og til tross for en solid pris per bil, er det totale Maybach-regnskapet neppe noe Daimler-styret kommer til å ta opp ved cognacen og sigarene fremover.

Engelske Car Magazine har regnet på hva dette har kostet totalt. Deres beregninger viser at Daimler-konsernet tapte solide 2,5 millioner kroner for hver eneste Maybach som ble produsert!

Del med Facebook-vennene dine

Ekstrem luksusbil

Salget har også vist en klart dalende tendens. I 2003 rullet det 600 biler ut av fabrikken, men i stedet for å vokse videre fra dette antallet, sank produksjonen i de neste årene. I fjor var de nede i 200 eksemplarer, i et år da Rolls-Royce til sammenligning solgte 2700 biler og Bentley kunne notere seg for hele 5100.

Dermed var kanskje ikke avgjørelsen om man skulle satse videre eller ikke så veldig vanskelig å ta.

Maybach i sin nåværende form er et ungt bilmerke, den første bilen kom på markedet i 2002. Men dette var en av de virkelig ekstreme luksusbilene i verden fra tidlig på 1900-tallet og fram til andre verdenskrig.

Les også: Concorde Liner – her "leker" vi ikke bobil!

Teknisk avansert

Maybach-comebacket ble til som et resultat av at Daimler tapte kampen om å få kjøpe Rolls-Royce og Bentley for noen år tilbake. De to merkene havnet hos BMW og VW i stedet. Da bestemte Daimler seg for å satse på Maybach-navnet og utviklet en bil som ble sett på som noe av det mest teknisk avanserte som noen gang hadde rullet på fire hjul

Introduksjonen i 2002 var av det ikke spesielt beskjedne slaget. Til USA skal for eksempel det første eksemplaret ha kommet med selveste "Queen Mary II", hvorfra den ble løftet i land i New York med helikopter til et ventende publikum, og kjørt for egen maskin til salgslokalet.

LES OGSÅ: Aston Martin Cygnet – luksus i liten skala

Den "korte" 57-versjonen viser tydelig likhetene til Mercedes fra denne vinkelen, neppe spesielt heldig overfor en målgruppe som legger vekt på å skille seg fra "normale" biler.

PS: En eneste Maybach har blitt solgt ny i Norge. Tinius Nagell-Erichsen kjøpte sin bil hos Bertel O. Steen i desember 2005. Den bilen har ligget ute på bruktmarkedet lenge og prisen har falt betydelig. Nå får du den for 1.799.000 kroner - før pruting...

LES OGSÅ: Nå begynner denne Maybachen å bli rent billig!