Noen biler stopper mer enn andre - her gir vi deg listen over de som kommer best ut av årets store ADAC-undersøkelse.  (Foto: ADAC.)
Noen biler stopper mer enn andre - her gir vi deg listen over de som kommer best ut av årets store ADAC-undersøkelse. (Foto: ADAC.)

Disse bilene stopper mest

Har du en av disse 10 i garasjen? Da kan du ha et problem ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Driftssikkerhet er et svært viktig moment for de fleste bilkjøpere. Motorstopp, bilberging og verkstedbesøk er aldri hyggelig – og har en tendens til å komme på svært ubeleilige tidspunkter.

Hverdagen er ofte hektisk og bilen er ofte et helt nødvendig redskap for å timeplanen til å gå i hop.

Grundig statistikk

Myten om at "alle biler er like gode" får seg en solid trøkk etter vi har studert den rykende ferske undersøkelsen fra tyske ADAC rundt nødstopp og assistanser.

Del med Facebook-vennene dine

ADAC er den tyske utgaven av vårt hjemlige NAF og de er kjent for svært grundig statistikkjobbing.

ADAC har 16 millioner medlemmer og denne undersøkelsen bygger på analyser av 230.000 bergingsoppdrag og fire millioner assistanser.

Mer fra ADAC: Slik går det når en fullastet bil kolliderer

Dårligst totalt sett

Brooms bilekspert Benny Christensen har sett nærmere på tallene – og har utarbeidet listen over de ti bilene som kommer dårligst ut totalt sett:

– ADAC presenterer antall nødstopp og assistanser brutt ned på årsmodeller – for en rekke forskjellige bilkategorier. De ti bilene under er de som kommer dårligst ut totalt sett. Her er det flere overraskelser – og det er også flere norske familiefavoritter inne på lista, en liste de nok helt klart kunne tenkt seg å ikke være på. sier Benny.

To koreanere

– Hva overrasker deg mest?

– Det er nok at vi finner to koreanske biler her, Chevrolet Matiz og Hyundai i30. Særlig sistnevnte, som er så ny som en 2010-modell.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Koreanerne har de siste årene vært helt på høyde med de japanske bilene når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet. Derfor er det overraskende at denne Hyundai-modellen gjør det så dårlig. Matiz er en eldre konstruksjon, det kan kanskje forklare litt mer.

Det er også verdt å merke seg at ADAC ikke tar hensyn til kilometerstand. Derfor vil nok større biler fort bli overrepresentert her fordi de går langt. Desto grunn er det til å merke seg småbilene som kommer inn på denne listen, mener Benny.

LES OGSÅ: Dette er de beste bruktbilene

Tragisk kapittel

– I andre enden av skalaen – noen som ikke overrasker deg?

– Fiat og Renault kommer dessverre ofte dårlig ut av undersøkelser som dette, og begge er representert her. Mercedes Vito har jo vært et tragisk kapittel i mange år, ikke overraskende at den er her.

– Volvo S40/V50 hadde en god del rusk i starten, det samme gjelder Ford Mondeo/S-Max, de er også inne med tidlige årganger her, sier Benny og legger til

Ikke helt ferdige

– Det aller mest interessante med undersøkelsen slik jeg ser det, er at det er veldig tydelig at mange bilmodeller sliter med problemer i starten. Særlig de to første årgangene kan være kritiske.

– Dessverre er det tydeligvis fortsatt slik at bilene ikke er helt "ferdige" når de kommer på markedet, det tar litt tid før kvaliteten helt sitter. Det er blant annet Ford S-Max et eksempel på. Etter 2008 gjør den det langt bedre. Men det er nok mange misfornøyde kunder de to første årene som ikke helt klarer å glede seg over det ...

LES OGSÅ: Har aldri vært bedre – nå forsvinner den

Her er de ti dårligste i undersøkelsen:

Bilmerke:

Modell:

Årsmodell:

Ford

S-Max

2006–2008

Smart

ForTwo

2006–2008

Renault

Kangoo

2006–2008

Volvo

S40 / V50

2006–2008

Chevrolet

Matiz

2006-

Hyundai

i30

2010-

Opel

Zafira

2006–2007

Ford

Mondeo

2006–2007

Fiat

Ducato

2006–2009

Mercedes

Vito

2006–2088

LES OGSÅ: Her er SUV-ene som stopper mest