Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen ideer er villere enn andre, og noen mennesker har ”guts” nok til å fullføre sine ville ideer.

Günter Artz er en slik person. På slutten av 70-tallet og begynnelsen på 80-tallet drev den driftige tyskeren sitt eget foretak med ombygging av biler, primært VW, Audi og Porsche. Her er en av de villeste skapningene fra den tiden.

Del med Facebookvennen dine

VW Boble Carrera 2,7 RS:

Det å putte en Porsche-motor inn i en ellers så traust VW Boble har folk gjort både før og etter Artz. Men han gjorde det på en måte som undertegnede har svært stor sans for.

For det første brukte han det ypperste av det ypperste fra datiden – nemlig motoren fra den legendariske Porsche 911 2,7 RS fra 1973 – altså en luftavkjølt boksersekser på hele 210 ærlige hestekrefter.

Med midtmotor fra Porsche 911 RS så er det ikke rart at grusspruten står...

Men åpner du motorlokket på denne, får du deg trolig en overraskelse. Ikke fordi det er trangt eller fullt – men rett og slett fordi det IKKE er noen motor der. Her er det rett og slett et anstendig bagasjerom, noe man ellers finner foran på de fleste Boblene.

VW Boble: Bilen også arbeiderne fikk råd til:

Baksete ut – motor inn

Artz falt altså ikke for fristelsen til å henge den helt bakerst på bilen slik som mange gjør. Nei da – han satte motoren inn der baksetet normalt er. Midt i bilen. Dette gir Bobla, som veier 1.100 kilo, en unik vektfordeling med 600 kg på bakakselen og 500 kilo på forakselen - dermed en balanse som man bare kan drømme om i en original Boble.

Dette er motordonoren. Porsche 911 Carrera 2,7 RS

Mang en Mercedes- og BMW-eier har visstnok gått på en ørliten "smell" når de har prøvde seg mot denne Bobla... Det kan jo nevnes at fra 0–100 km/t er den raskere enn samtidige Ferrari Dino og Maserati Indy.

0–100 km/t går unna på 7,2 sekunder – hvis dekkene på nitommers felgene bak får feste – og nås i andre gir. Toppfarten klokkes til 214 km/t. Det er 30 km/t lavere enn når samme motoren sitter i en 911 og det skyldes at Bobla har vesentlig dårligere aerodynamikk.

15 liter olje

Det holder selvfølgelig ikke bare med stor motor. Både hjuloppheng og styring er oppdatert og kommer i utgangspunktet fra Porsche 914. Bensintanken kommer også fra denne. Bremseskivene kommer fra en 911 S. Dashbord og instrumenter er hentet fra motordonoren 911 2,7 RS, mens luftinntakene rett bak dørene er hentet fra VW 412.

For å klare og holde riktig motortemperatur var imidlertid ikke dette nok. Denne Bobla her derfor en oljekapasitet på hele 15 liter motorolje og en oljekjøler integrert i støtfangeren foran.

Han har VW til Porsche-pris:

VW-boble-03
VW-Bolble-02

Svidd gummi

Originalsetene er erstattet med seriøse bøtteseter.

Til tross for en LSD-differensial med opptil 80 % låsing fra en racingversjon av Porsche 914/6, er det visstnok slett ikke uvanlig at det ligger igjen to brede, svarte gummi gummispor i asfalten om sjåføren er litt uvøren i sin omgang med gass og clutchpedal...

Se også: Dette er Audiene som ikke finnes:

Denne skissen viser motormonteringen i Artz-Bobla

Som det framgår av bildene er ikke bilen bare lavere enn original, men også en del bredere. Ikke bare med bredere skjermer. Nei bilen er regelrett delt i to på langs og breddet med ca. 20 cm for å få plass til "godsakene". I tillegg er den kraftig avstivet for ikke å gi etter når "villdyret" i baksetet våkner til liv. Det har nok gått med noen timer med vinkelsliper og sveiseapparat her ...

Del med Facebook-venene dine

Svinedyr

Noe som også i høy grad speiler prisen på doningen. Ca 60.000 DM kostet den da den var ny. En Porsche 911 RS kostet til sammenligning ca. 38.000 DM og en Ferrari Dino ca. 40 000 DM mens en original VW 1303 S den gang kostet 7.200 DM.

Det er altså ingen billigbil det er snakk om, til tross for at det "bare" er en Folkevogn ...


Er denne VW Golfen like vill? Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre: