Denne Corollaen er ikke noe vanlig syn i Norge - og Thor Eivind falt pladask for den. (Foto: Privat)
Denne Corollaen er ikke noe vanlig syn i Norge - og Thor Eivind falt pladask for den. (Foto: Privat)

Thor Eivind trodde han kjøpte en problemfri bil

Der tok han grundig feil. Les hva som skjedde:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå kan du vinner splitter nye felger og sommerdekk her på broom.no.

I samarbeid med Super Dekk Service gir vi bort nye felger med sommerdekk til de som fortjener det aller mest.

Kjører 35.000 km årlig

Bidragene strømmer inn. En av dem kommer fra Thor Eivind fra Hamar.

LES OGSÅ: Sjekk disse tallene før du legger på sommerdekkene

Her kan du lese hans historie:

Hei

Jeg trodde jeg kjøpte meg en bil som bare går og går uten å gå i stykker da jeg kjøpte meg en Toyota Corolla, en av de mest driftssikre bilene i historien. Man hører om Corollaer som står både et halvt år og et år uten å bli brukt som starter på første slaget, og at disse bilene er så driftssikre som man får det. Men den gang ei.

Jeg fant tilfeldigvis en helt spesiell og unik Toyota Corolla til salgs i Råde i Østfold i mai i fjor, bilen var unik i så måte at den var den enste registrerte av denne typen Corolla i Norge i og med at den var importert fra Canada i 1997. Kanskje det var en grunn til at denne var den eneste ;-) Det var en råtøff coupe-utgave som aldri er solgt her i landet, og i tillegg skulle den inneha en imponerende kompressormata 165 hk motor samt aircondition.

Hard pruting

Jeg ble selvsagt helt hekta og kjørte de 20 milene fra Hamar til Råde sammen med en kompis for å se på vidunderet. Dar vi kom fram ble vi langt mindre imponert, den hadde slett ikke den type motor som var oppgitt, men en helt ordinær Toyota-motor på 105 hk og ingen kompressor, det sa seg selv. Og gass til aircondition var det tomt for, mest sannsynlig er det en lekkasje et sted. Dessuten var den ikke nærmest rustfri som det var oppgitt i annonsen, men full av rust på undersiden av bakfangeren som truet med å spise seg gjennom bagasjegulvet og masse rust nederst i begge dørkarmene.

Men full av pågangsmot ville jeg fortsatt ha den unike Corollaen og slik ble det etter en hard runde med litt pruting, og jeg satt i alle fall godt i sportssetene. Og det skulle jo være en pålitelig sak, det var jo tross alt en Corolla. Så da kunne jeg bruke noen kroner på å få bort all rusten, fikse airconditionanlegget og finne en brukt kompressormata motor på 165 hk som jeg nå hadde fått på hjernen.

LES OGSÅ: Bruktbilene med minst feil

Forferdelig ulyd

Men så var det dette med påliteligheten da, det skulle ikke ta lang tid før de første problemene dukket opp. Skulle bare ta en enkel oljeservice på den så jeg hadde kontroll på når dette var gjort. Da fikk jeg beskjed om at sommerdekkene var skjevt slitt på fremdekkene og at det kunne ha en sammenheng med feil på forstillinga. Ja vel, da bestilte jeg en forstillingskontroll og ganske riktig, den trengte justering. Greit, det kostet ikke all verden og var til å leve med.

Men så, kun dager etter forstillinga er justert, får jeg en forferdelig ulyd i bilen og drar rett på nærmeste verksted for å sjekke hva dette er. Det er mest sannsynlig stabilisatorstag sier han på verksted, og demonstrerer en lignende lyd på en bil han har på bukken. Ja det høres slik ut sier jeg, og bestiller time for å fikse det.

Men da han får opp bilen, finner han ikke stabilisatorstag på bilen i det hele tatt, det er fjernet. Han tar da en prøvetur med bilen og konkluderer med at det er endeledd som er gåent, jaha da må jeg ta nok en forstillingskontroll etter det er skiftet, tenker jeg irritert. Bestiller endeledd og tar med det indre også for sikkerhets skyld, så jeg slipper forstillingskontroll nr. tre i alle fall.

Del med Facebook-vennene dine

Kan det bli mer..?

Han kan ta bilen allerede neste dag. Men da de tar av endeleddene ser de at den ene foringa på bærekula er sprekt og lekker fett, den bør byttes før det blir tomt for fett. Jaha, nok en utgift med å bytte to bærekuler siden man blir anbefalt å bytte begge sider samtidig, ellers ryker ofte den andre rett etterpå.

Nå kan det vel ikke bli noe mer på en stund tenker jeg når bærekula skal byttes, så feil kan man ta. På vei hjem fra verkstedet og etter å ha bestilt bærekuler, piper det i bremsene, tar en titt når jeg kommer hjem og ganske riktig ... Bremseskivene og klossene var mer slitt enn jeg trodde, men dette er jo normal slitasje så slikt må man jo regne med. Så ringer verkstedet og spør om de kan bytte skiver og klosser samtidig, jada det går greit.

Skifte bremser? Slik gjør du det selv

Nye lykter

Det har gått noen uker siden jeg byttet bærekuler, skiver og klosser og høsten og snart vinteren står for tur og likeså EU-kontroll. Det må vel gå greit tenker jeg, nå som jeg har kostet på snart 10.000 på bilen allerede, men selvsagt ikke. Fire stk. 2'er feil popper opp på testen. Bremserør mangler godkjent innfesting og kan risikere å ramle ned, bilen lekker olje, sannsynlig fra toppakning, lysbildet er ikke korrekt på hovedlys og bremsevirkning er for dårlig på den ene siden. I tillegg mangler eksospotta feste på den ene sida, men det får jeg ingen anmerkning for.

Det viser seg at bilens originale hovedlamper ikke er e-merket og ikke er mulige å justere slik at lysbildet blir riktig og godkjent, det er vel andre regler for dette i USA. Finner heldigvis ut at det er like lamper som på en type Toyota Celica og får tak i andre lykter, vil jo ha bilen godkjent og det haster siden det kun er 14 dager til fristen går ut. Jeg bestiller time for å få undersøkt oljefeilen nærmere, og får å ordne med bremsene og festene til rør og eksospotte. Og jeg får byttene lyktene og justert det for andre gang så de blir riktige denne gangen.

Tom for olje

Verkstedet er 99 % sikker på det er toppakningen som er lekk, men tilbyr meg å vaske motoren og foreslår å dra rett på nærmeste EU-kontroll etter at bremsene er fikset og opphengene er ordnet. Vel inne på etterkontroll går det faktisk bra i forhold til oljelekkasjen, men bremsene er fortsatt ikke bra. Faktisk var de dårligere enn på den opprinnelige EU-kontrollen, nå er det null bremsevirkning på den ene siden(!)

Litt mer enn irritert drar jeg tilbake til verkstedet som ordnet bremsene og gir dem en anledning til å rette opp feilen, og det klarer de faktisk, men ikke uten en liten ekstrautgift til - siden bremsene ikke ble luftet sist og må gjøre dette i tillegg. Etterpå drar jeg tilbake til ny etterkontroll, og denne gangen går den igjennom uten feil: o) Glad og lykkelig over å ha bilen godkjent for de nærmeste to årene kjører jeg hjem, og håper at nå får lommeboka kanskje hvile litt.

Men nei da, ikke mange ukene går før girkassa begynner å slure. Går å kjøre med en liten stund hvor det kommer og går litt, men så kommer jeg plutselig ikke opp på hovedveien der jeg bor en dag og får med nød og neppe manøvrert bilen tilbake til gårdsplassen. Det viser seg at girkassa nesten er knusktørr for olje, og jeg krysser fingre for at den ikke har skåret seg.

LES OGSÅ: Ikke brems - gi gass

Kjørbar igjen

Det gikk heldigvis bra, og med godvilje fra en mekaniker får jeg ordnet ny olje på kassa og bytte av kjølevæske og bilen er kjørbar igjen. Men så var det denne oljelekkasjen da, jeg får en annen en til å se på det og han mener det slett ikke er fra toppakningen men sannsynligvis bunnpluggpakningen som må byttes og samtidig at bilen ville hatt godt av en radiatorrens siden det vannet var gulrustent oppi radiatoren.

Så han ordner ny pakning og renser radiatoren, og kjølevæsken som ble byttet for litt sida må også ut og erstattes av ny pga. radiatorrensen. Men bilen må vel bli bra en gang tenker jeg, når jeg har brukt like mye på den nå som den kostet meg på det snaue året jeg har eid den dvs. 20.000-30.000, og nå har den faktisk gått i to måneder uten noe mer problemer enn så lenge, bortsett fra at den fortsatt lekker olje fra et sted, det var altså ikke pakningen.

Skjevslitte dekk

Også har jeg fortsatt ikke fått fikset airconditionanlegget, og nå er det snart varmt i været men kontoen er tom så det må bare vente. Som jeg nevnte hadde sommerdekkene blitt slitt på utsiden pga. feil spissing, og pga. det blir kjøreegenskapene dårligere og det fører til en behagelig gratis massasje i form av risting som forplanter seg i bilen i de fleste hastigheter: o)

Jeg har også begynt på et ettårig helsefagstudium som forhåpentlig vil gi meg fast jobb når jeg blir ferdig, og som enslig forsørger ved siden av oppå disse kostnadene jeg har hatt på denne "driftssikre" bilen, er kontoen nå helt skrapa. Jeg ble pent nødt til å sette på de skjevtslitte sommerdekkene som nå går på siste sesongen siden jeg absolutt ikke hadde råd til nye, og håper disse holder ut sesongen til kjøring til jobb, frakt av unger til og fra barnehage, skole og aktiviteter.

Til neste vår skulle jeg så gjerne hatt noen nye å gi min gamle bil som tross alt har gitt meg mange gode kjøreopplevelser, så håper virkelig jeg vinner nye sommerdekk fra dere. Det hadde vært helt fantastisk etter et tungt bilår!

LES OGSÅ: - Hva mer kan gå galt med denne bilen?

Du kan bli med

Thor Eivind håper å bli en av vinnerne i konkurransen vår – og det kan du også bli.

Send inn den begrunnelse og bilder til denne e-postadressen redaksjonen@broom.no. HUSK FULLT NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER – hvis ikke risikerer du å ikke bli med i konkurransen!

Legg også et bilde eller to som illustrasjon, hvis du har det.

SE VIDEO: Hvem av Broom-gutta skifter dekk raskest?

Superdekk bidrar med premier – og de har vært gavmilde igjen. Se bare her:

1. premie

17" Mage Wheels Tigera med dekk er førstepremien.

17” dekk- og felgpakke:

Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-)

2. premie

16" Marshall-dekk på ny alufelg.

16” dekk- og felgpakke:

Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-)

3. premie

Gratis omlegging og avbalansering av 4 hjul hos nærmeste Super Dekk Service-forhandler

390x90_3

superdekk.no kan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren.

Du kan også lese mer om de ulike dekkene.

Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!

Broom-logo
Superdekk-logo

SE VIDEO: Slik skifter du dekk selv