Disse tre bilene har minst to ting felles: Sammenleggbart ståltak og lav pris.
Disse tre bilene har minst to ting felles: Sammenleggbart ståltak og lav pris.

Cabriolet: Disse kan du gjøre et vårkupp på

Se så hvor lite du må ut med for sommerbilene!

Det nærmer seg sommer – og det er naturligvis høysesong for cabrioleter. Mest praktisk er gjerne de som har ståltak. Det betyr kanskje mindre plass til bagasje når taket er nede, men innebærer bedre sikkerhet og lavere støynivå når det er oppe. Og her i Norger er det (dessverre) oppe mesteparten av tiden.

Inngangsprisene på en del av bilene med slikt tak begynner etter hvert å bli mer enn overkommelig – det er rett og slett billig.

Vi tok en liten runde – og ble overrasket over hvor mye bil du kan få for pengene. To av bilene vi fant ligger under 100.000 kroner – og den ene av disse er i det såkalte premiumsegmentet.

Del med dine Facebook-venner

Billigst

Men vi starter med den billigste – Peugeot 206 CC. For under 60.000 kroner får du altså en 2001-modell med skinn, kurant farge, klima, fullt servicehefte og under 150.000 kilometer på telleren.

Bilen vi har funnet har riktignok ingen rå motor – 1.6-literen på 109 hk er imidlertid nok til at den vesle bilen ikke føles undermotorisert.

For øvrig er prisen i annonsen 49.900 kroner, inkludert omregistrering. Men det skal sies at etter at annonsen ble lagt ut, har budene gjort noe så sjeldent som å overstige det selger har annonsert bilen for. I skrivende stund er høyeste bud 60.000 kroner.

CC-en har faktisk fire seter, men det er høyst teoretisk. Å klemme seg på plass der er omtrent like utfordrende som å ...

For å se hele annonsen, klikk på linken her: Peugeot 206 CC

Lurer du på noe om Peugeot 206? Sjekk Brooms bruktbilguide her!

Billig premium-cab

Neste billigst er faktisk en Mercedes. Her snakker vi om en 1998-modell SLK. En liten cabriolet, som i sin tid var nyskapende med ståltaket sitt. Det var mange som måpende fikk oppleve at bilen gikk fra coupe til cabriolet på noen sekunder.

Siden den tid har naturligvis konseptet blitt populært, og nå blir flertallet av cabrioletene levert med denne løsningen.

Det ligger en hel del av disse bilene til salgs, og prisen begynner på like i overkant av 81.000 kroner – ferdig registrert. Bilen vi har plukket ut, er i rødt, som er litt enten/eller-farge. Vi er blant de som synes den klar bilen.

Under panseret er det den motoren som de fleste bilene ble levert med – nemlig 2-literen på 136 hk. Ingen racer dette heller, men kjennes i alle fall sprekere ut med manuell giring enn automat.

For å se hele annonsen, klikk på linken her: Mercedes SLK

Også interiøret i SLK er velbygget - og holder seg fortsatt bra selv om bilen begynner å trekke på årene.
Også interiøret i SLK er velbygget - og holder seg fortsatt bra selv om bilen begynner å trekke på årene.

LES OGSÅ: Mercedes SLK: Nå har drømmebilen blitt billig

Størst og sterkest

Sist men ikke minst – faktisk er den størst - VW Eos. Den er plassert mellom Golf og Passat i størrelse.

Her snakker vi altså om en bil som helt fra starten av var ment som cabriolet – og fireseter. Det gjør at du faktisk har plass til å ta med deg to personer i baksetet – og at det er høvelig med bagasjeplass også.

Den bilen vi har funnet har dessuten den største motoren blant trekløveret vårt: 150 hk og 200 nm dreiemoment er absolutt nok til å gi noen friske fraspark.

Her snakker vi dessuten om en 2006-modell – med skinn, xenon og alarm – i tillegg til fine fargekombinasjoner og relativt lav kilometerstand (114.600). Og prisen? Jo, bilen er annonsert til 172.488 kroner.

For å se hele annonsen, klikk på linken her: VW Eos

LES OGSÅ: Her er den nye cabriolet-bestselgeren