Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi får stadig tips fra folk om feilprising. Stort sett dreier det som at varene ikke har samme pris på prislappen eller hyllekanten som i kassa.

«Det stod på prislappen at rettetanga kosta 249 kr, men i kassa måtte jeg betale 299. De hadde glemt å prise om»

«Skinken kostet 29,90 på hyllekanten, i kassa kom den opp til 34.90. Burde jeg fått den til 29,90?»

Les også: Rema kutter prisene på økologisk – kun i Oslo

Trodde tomatene kostet 0,01 kr

Forrige uke fikk vi mail fra Beate som trodde hun skulle gjøre et kupp. På Rema 1000 var de hermetiserte tomatene priset til 0,01 kroner. Beate tok med seg 15 bokser, men da hun kom til kassen kostet hver boks 5,80 kr.

– Er det min feil at de har totalt feilpriset en vare? Er det kundens jobb å sørge for at de har rett pris på varene sine, spør Beate.

Les også: Ble loppet for lørdagskuppet

Du kan «forhandle» i kassa

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, forteller at Rema 1000 hadde rett i å kreve 5,80 for Beates tomatbokser.

– Det er i kassa prisen blir avgjort. Hvis du får vite at varen koster mer enn den ble priset i hylla, må du se på det som en mulighet til å forhandle. Det er først hvis du allerede har betalt at det skal mye til at de skal kunne kreve mer penger av deg. Da må det være åpenbart at prisen var feil, sier Skaug Halsos til TV 2 hjelper deg.

Du kan derfor ikke kreve prisen på hyllekanten eller prislappen, men du kan «forhandle» i kassa. Men er den slått inn, da har du ikke krav på avslag.

– Har du for eksempel slått til på et kjempetilbud på nettet, betalt og inngått avtalen, da kan ikke nettbutikken si at varen ble feilpriset. Har du ikke betalt, er ikke avtalen inngått. I dag er det så mange gode tilbud, så hvordan skal man vite at det er et usannsynlig godt tilbud? Det er vanskeligere nå enn før for selgeren å argumentere på at prisen var usannsynlig, sier Skaug Halsos.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter