Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Vi er to kompiser som har lyst til å tjene litt penger. Har lagt merke til at det er en vesentlig forskjell i pris på veteranbiler i Sverige kontra Norge, selv når du regner inn moms og registrering. Moms er 25%, og registrering av veteranbiler er vel rundt 5.000 kr uansett bil, stemmer ikke det?

Har sett i første omgang på biler som koster rundt 40.000 NOK der, som kan selges for omtrent det dobbelte. Biler som BMW 6-serie, Porsche 944 osv. Kan det være så enkelt? Har lagt merke til at svenskene ikke er like flinke til å annonsere biler som oss nordmenn. Ofte får du et dårlig bilde av typen mobilkamera/bak busk/gammelt utklipp, og en linje eller to med tekst.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Heisann!

Ja, vet du hva - så enkelt kan det faktisk være. I tillegg til de parameterne du nevner har de siste årene kursen på svenske kroner også vært gunstig i forhold til den sterke norske krona, så det er absolutt mulig å gjøre gode kjøp hos "søta bror", enten det gjelder biler eller båter.

Jeg har også fundert på hvorfor svenskene ofte er noe så inni hampen trauste med annonsene sine. Som du sier: Veldig lite tekst og både få og ofte elendige bilder - om det finnes mer enn ett. Der har de virkelig noe å lære.

Men, det er jo nesten alltid et men i slike saker og det er det her også. Tid er et av parameterne. Skal man kjøpe brukt "gammelbil", vil jeg absolutt anbefale å både se nøye på den og prøvekjøre før man handler. Det er litt mer risiko på en 40 år gammel bil, enn å kjøpe en 2 år gammel bil som har gått 25.000 km - usett.

Og man bør faktisk ha litt peiling og være litt bilkyndig også. Biler som er pusset opp både en og to ganger i løpet av livsløpet, kan absolutt by på store og kostbare overraskelser.

Et annet moment er at veteranbilmarkedet er ganske "trått", så det gjelder å finne riktig bil - altså en modell som er populær og lettsolgt om man skal klare å vri noe penger ut av det.

Norske veteranbilkjøpere er generelt oppegående, kresne og vet akkurat hva de vil ha - og til hvilken pris. Så det gjelder å "treffe skikkelig" med objektet. Hvis ikke kan du bare skyte en lang pil etter både salg og fortjeneste.

Kanskje er det lurt å finne sin egen, lille nisje hvor man bygger både erfaring og spisskompetanse. Da reduserer man risikoen for å gå på en smell betydelig.

Les også: Slik importerer du drømme-veteranen

Både MG og Triumph er skikkelige klassiske sportsbiler, men oppnår ikke sørlig høye priser på markedet, sammenliknet med en del andre.

Det er langt fra alle modellene som er billige i Sverige. Både nederlendere og tyskere er "ville" etter for eksempel eldre Volvo. Det vet svenskene - så skikkelig fine P1800, PV Sport og Amazon 123 GT prises ofte høyt og det er neppe store fortjenesten å gjøre på disse, på kort sikt. I alle fall ikke om du regner timer med kjøp, papirarbeid, vising og eventuell påkost på bilen.

Jeg tror ikke at det er noe å satse på som levebrød. Men at man tar inn en bil, tar den gjennom "mølla" og koser seg med den et noen fine sommeruker, eller et år mens den ligger tilsalgs og kanskje kjøper en til når den første er solgt - da kan man ha en trivelig hobbybil og attpåtil tjene noen kroner.

Anbefaler dere absolutt å forsøke dette. Ha realistiske forventninger til fortjenesten, men gjør dere alt riktig så er det absolutt mulig å tjene seg en god slant også.

Ønsker dere lykke til!

Les også: Slik skifter du eksosanlegg selv:

Del med Facebook-vennene dine

Hengerfeste: Hvordan kan dette koste over 15.000 kroner?


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: