Lamborghini Urus: Nytt leketøy for de rikeste

Det blir heftig når Lamborghini lager SUV. Se bildene:

Slik ser det altså ut når Lamborghini bygger SUV. Sportsbilrøttene er høyt oppe i dagen. Og til å være i denne klassen er bilen påfallende lav og bred.
Slik ser det altså ut når Lamborghini bygger SUV. Sportsbilrøttene er høyt oppe i dagen. Og til å være i denne klassen er bilen påfallende lav og bred.

Hvordan bygger du egentlig ut modellutvalget ditt når du har en av verdens sterkeste merkevarer og lager superbiler som står i garasjene til noen av verdens rikeste personer? Vel, da kan du enten lage enda flere superbiler - eller du kan tenke nytt og lage noe helt annet.

Det er det siste Lamborghini har gjort når de nå for første gang viser fram sitt SUV-konsept Urus på bilutstillingen i Beijing. Og hvordan har de kommet fram til at SUV er løsningen? Jo, det er er enkelt.

Del med Facebook-vennene dine

Har SUV fra før

- Våre undesøkelser viser at nesten alle eksisterende Lamborghini-eiere også har en SUV i garasjen. Derfor anser vi dette som den perfekte tilveksten til vår eksisterende superbil-business, sier Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann til engelske autocar.co.uk.

I dag selger Lamborghini rundt 1500 biler årlig. Målet er at Urus skal legge 3000 eksemplarer til det tallet - etter at bilen kommer i salg fra 2016. Målet er også at Urus skal selge mer stabilt enn superbiler gjerne gjør. Her er det ofte snakk om høy grad av nyhetens interesse, mens salget faller utover i modellsyklusen. SUV-er er generelt ikke så sårbare for det.

Les vår test av Lamborghini Murciélago, her:

Q7 og Cayenne

Urus skal dele mye teknikk med biler som neste generasjon Audi Q7 (klar i 2014) og Porsche Cayenne. Men det blir helt sikkert også mange unike løsninger - det må til hvis Lamborghini skal kunne forsvare et langt høyere prislapp enn for de mer folkelige søsknene.

Designet påstås å være ganske spikret allerede, det vil si at bilen som nå akkurat har debutert i Beijing er svært lik den som skal gå i produksjon om noen år. Men interiøret er ikke ferdig designet og blir neppe så ekstremt som på konseptet.

Interiøret skal være det som er minst ferdig på bilen, derfor er det grunn til å vente mange endringer fra dette utgangspunktet.
Interiøret skal være det som er minst ferdig på bilen, derfor er det grunn til å vente mange endringer fra dette utgangspunktet.

Se hvilken superbil som gjør comeback:

Rundt 600 hester

Noen smågutt er dette absolutt ikke. Urus er nesten nøyaktig fem meter lang, den er to meter bred og 1,66 meter lav. Det gjør den både lenger, bredere og lavere enn en bil som BMW X6.

Lamborghini gir foreløpig ikke ut mange detaljer om motoriseringen, ut over at bilen skal få rundt 600 hestekrefter. Men spekulasjonene går på at den vil bli en plug-in hybrid som tar utgangspunkt i en 4-liter V8-bensinmotor med tilhørende elmotor.

De lover også at dette skal bli verdens raskeste serieproduserte SUV. Det betyr at den må klare 0-100 km/t på godt under fem sekunder bare for å være best i dag. Og konkurrentene har neppe tenkt å ta det helt med ro fram mot 2016 heller, så det kan bli tøft å klare denne målsetningen.

Rene og skarpe linjer i hekken, med en voldsom bakskjerm som er med på å underbygge det sporty preget.
Rene og skarpe linjer i hekken, med en voldsom bakskjerm som er med på å underbygge det sporty preget.

LES OGSÅ: Han skulle bare prøvekjøre Lamborghinien...

16 cm bakkeklaring

I tillegg til dette er også lavt CO2-utslipp viktig. Foruten moderne motorteknologi, skal Lamborghini dra nytte av avanserte og lette materialer for å klare dette. Utgangspunktet er at Urus skal være adskillig lettere enn konkurrentene.

Når du kjører fort, er målet naturligvis å få den så lavt ned mot asfalten som mulig. Men det skal også være mulig å bruke Urus utenfor veien. Bakkeklaringen skal kunne justeres opp til maks 16 centimeter.

Pris vet vi naturligvis ingen ting om ennå, men disse kundene må neppe gå inn på nettbanken og sjekke saldoen før de bestiller bil. Og et salgsmål på 3000 biler årlig verden over forteller at Lamborghini ikke har ambisjoner om å appellere til veldig brede kjøpegrupper.

LES OGSÅ: Hvordan er det å ha superbil som bruksbil?

Se alle bildene av Urus - i galleriet under:

SE OGSÅ: Om to sekunder krasjer han superbilen