VW Passat CC: Endelig har VW-entusiasten Eirik funnet drømmebilen

Denne skal få være akkurat slik den er, lover han.

Han har eid noen biler, Eirik, og helst skal det være Volkswagen. Med denne Passat CCen har han endelig funnet drømmebilen. (Foto: Privat)
Han har eid noen biler, Eirik, og helst skal det være Volkswagen. Med denne Passat CCen har han endelig funnet drømmebilen. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her skal vi kikke på en representant for en biltype som ikke fantes for bare noen få år siden - i hvertfall ikke klart definert av bilprodusentene. Og det er også en definisjon som engasjerer og endog provoserer en hel rekke bilentusiaster, selv om få egentlig nekter for at bilene er ganske lekre.

Del med Facebook-vennene dine!

Omdiskutert definisjon

Selv uten å se på bildene har du sikkert gjettet at det dreier seg om firedørs-coupeer. Eller, som noen gjerne ville kalt dem; "firedørs sedaner med lave og uvanlig lekre taklinjer". For det er det de i praksis er - gjerne med tillegg for litt snacksy detaljer både ut- og innvendig.

Til tross for lav og avrundet taklinje er det både god plass og enkelt å komme seg inn i en Passat CC. (Foto: Privat)
Til tross for lav og avrundet taklinje er det både god plass og enkelt å komme seg inn i en Passat CC. (Foto: Privat)

Mange trodde nok det var svaret på et spørsmål ingen hadde stilt da Mercedes disket opp med sin CLS for noen år siden. Men om det ikke var stilt før, så ble det i hvertfall et hett spørsmål etterpå. Mercedesen ble først fulgt av noen firedørscoupeer i de enda høyere prisklassene, men nå sprer trenden seg som ild i tørt gress også blant de mer vanlige familiebilene.

Les også: CC og CLS - firedørs coupé er mye bruktbil for pengene

Fanebæreren i den kategorien har vært bilen på disse bildene. Volkswagen Passat CC ble også raskt en hit blant de mange med et mer normalt bilbudsjett, og samtidig nok bilinteresse til å finne seg i visse ulemper i forhold til innvendig plass i forhold til den vanlige Passaten.

Populær og folkelig

Bilen selger godt, og har da også et ganske stort "spillerom" i VW-familien - den er i praksis alene om å dekke det store spranget mellom Passat og luksusbilen Phaeton. Nå er den nettopp faceliftet ganske grundig for å oppfattes som enda mer eksklusiv, og som et ledd i den prosessen fornekter den nå også Passat-opphavet sitt - fra i år heter den kun "Volkswagen CC".

Hva den heter er imidlertid underordnet for entusiastene, som setter pris på en VW i levelig prisklasse som faktisk også taler til hjertet, og ikke bare fornuften. Eirik er en av dem, og i denne bilen har den erfarne VW-entusiasten endelig funnet selve drømmebilen.

Les også: Stian kjører en litt mer bøllete stil på sin Passat CC

Eier: Eirik Heradstveit, (39)

Bosted: Askøy.

Erfaren Volkswagen-mann

Litt om meg selv: Er genuint interressert i bil,spesiellt VW. Begynte med boble 1200 jeans som 16 åring. Deretter har det blitt litt forskjellig, amerikansk og japansk, men har hatt VW de siste 12 år: VW Bora, så i 2006 kjøpte jeg passat 2.0 TDI 140 hk. Begge disse i reflexsølv, så valget av farge på CC var ikke vanskelig.

Har kjørt lastebil i mange år men er nå på jakt etter ny jobb. Ønsker meg jobb som bilklargjører, da min interesse er vask og polering - så vi får seg hva som skjer.

Bilen: VW Passat CC 2.0 TDI, 170 HK.

Rammeløse dører, hardtopdører, halvdører - kjært barn har mange navn. Fenomenet har aldri slått an i Europa i samme grad som i USA og Japan, i hvertfall ikke på firedørsbiler. Firedørscoupeene er et unntak. (Foto: Privat)
Rammeløse dører, hardtopdører, halvdører - kjært barn har mange navn. Fenomenet har aldri slått an i Europa i samme grad som i USA og Japan, i hvertfall ikke på firedørsbiler. Firedørscoupeene er et unntak. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Hentet bilen 17. april hos SPZ bil på Askøy.

Hva har du gjort med den? Har ikke gjort noe med den, alt er originalt og perfekt.

Liker best med bilen: Liker hele pakken. Design og kjørekomfort.

Beste opplevelse med bilen: Beste opplevelse var da jeg og min samboer Nina hentet bilen.

De myke linjene fra taket går igjen over hele bilen. Det er ikke så mye som et hjørne igjen fra den vanlige Passaten som ikke er høvlet ned og glattet ut litt på CCen. (Foto: Privat)
De myke linjene fra taket går igjen over hele bilen. Det er ikke så mye som et hjørne igjen fra den vanlige Passaten som ikke er høvlet ned og glattet ut litt på CCen. (Foto: Privat)

Fremtidsplaner for bilen: Å ha den akkurat som den er.

Drømmebil: Det er jo denne, men jeg hadde ikke sagt nei til en Chevrolet Bel Air 1957-modell som Chip Foose har bygget.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Gran Coupé - BMW 6-serie utvides fra 2 til 4 dører

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Eirik om? Bruk kommentarfeltet under!