Hun smiler   men sannelig har det vært mange grunner til det motsatte også i den tiden Jeanette har eid sin Passatina. (Foto: Privat)
Hun smiler men sannelig har det vært mange grunner til det motsatte også i den tiden Jeanette har eid sin Passatina. (Foto: Privat)

VW Passat: Jeanette smiler - tross alt

Men det er ikke småtterier hun har opplevd med bilen sin. Les historien her:

Akkurat nå kan du vinner splitter nye felger og sommerdekk her på broom.no.

I samarbeid med Super Dekk Service gir vi bort nye felger med sommerhjul til de som fortjener det aller mest.

Uheldig Passat-eier

Bidragene strømmer inn. En av dem kommer fra Passat-eier Jeanette fra Nesodden.

Hun har virkelig opplevd litt av hvert med bilen sin!

LES OGSÅ: Sjekk disse tallene før du legger på sommerdekkene

Her kan du lese hennes historie:

Passatina er en jente med mye personlighet, jeg kan starte fra før vi ble kjent. Hun er født i 1998, et sted i Tyskland, da hun var 1/2 år, var det en snill mann fra Holmenkollen som hentet henne til Norge.

Jeg overtok henne en fin marsdag i 2010, da var hun 12 år gammel, i sin beste alder, vil jeg si. Hun hadde da gått 159.000 kilometer og var en sprek og vakker dame. Hun ble nok litt sjokkert da hun kom til meg, for da ble det full trening.

En måned etter jeg hadde fått henne, skulle vi sjekke henne om alt var bra (Les PKK). Jeg hadde gitt henne treningssjokk, dette var noe hun ikke var vant med. Hun knakk sammen! Første uken protesterte hun, hun viste det ved å ta sikring nr. 6. til vinduet og radioen - hver eneste gang vi åpnet passasjerdøren.

Dette er Passatina - en ikke helt trofast VW Passat. (Foto: Privat)
Dette er Passatina - en ikke helt trofast VW Passat. (Foto: Privat)

Vakker, men tørst

Ingen skjønte hva det var! Hun kastet bremseklossene midt på motorveien. Hun var virkelig illsint, jeg hadde fått meg en dame med temperament. Jeg bestilte time etter at jeg fikk satt på nye klosser, det var 1 ½ uke ventetid, og da så hun sitt snitt til å “fikse” litt til for å unngå treningen jeg hadde med henne.

To dager før EU-kontrollsa hun farvel til servopumpa, nå skulle jaggu jeg også få trening.

Om ikke det var nok, så har hun en vakker 2,3 VR5-motor som bruker rundt en liter bensin på mila, så hun er en dyr dame i drift.!

Jeg kom inn til PKK(periodisk kjøretøykontroll for dere nek som ikke forsto det, også kalt EU-kontroll) med nye skiver både foran og bak, samt klosser. Men selvfølgelig ikke servopumpe, for her tar ting tid. Men jeg hadde bestilt time, og dit skulle jeg åkke som!

LES OGSÅ: Hva mer kan gå galt med denne bilen?

Juhuu - kom gjennom

Jeg henger på rattet for å klare å svinge inn til NAF. Leverer bilen med et olmt smil om munnen. Jah, jeg kommer nok ikke gjennom, men mekanikeren som skulle stryke henne, skulle jaggu få kjørt seg, for her var det trangt! Han kom bort til meg litt oppgitt. SELVFØLGELIG GÅR DU IKKE GJENNOM UTEN SERVO! Fortalte han.

Han synes nok det var på trynet av meg å levere henne inn, men jeg gosset meg mens jeg fikk mangellappen han leverte helt rød i ansiktet. Hah, ikke bare jeg som skal slite!

Men dette må fikses, jeg kjøpte en ny pumpe som ikke var veldig billig. 3000 skulle forhandler ha, sjekket med andre steder og fikk en overhalt en til 1500, det kostet litt hos mekaniker, jeg fikk fiksa det, og leverte den til PKK. Juhuu, kom gjennom, nå kunne livet vårt fortsette sammen.

Men den gang ei, der satte hun seg på bakhjula og røyk luftmassemåleren, så nå brukte vi "bare" fem liter på mila.. JA, det blir fort dyrt med tanke på bensinprisene.

Del med Facebook-vennene dine

Helt genial

Jeg fikk fikset det også. Jeg bor på Flåklypa (les Nesodden), der finnes det en og annen sving, og veiene har hull som en sveitserost, dette tålte ikke dekkene, nedover Nesoddbakken en tidlig morgen sa det PANG! Og der hadde dekket eksplodert. Ville bare svinge inn i nærmeste fjellvegg/sjø, men holdt meg i skinnet, og svingte ut av veien og skiftet til reservehjul.

Nå var hun grei en stund, første vinteren kom og jeg fikk endelig sjekket firehjulstrekken, som bare er helt genial. Jeg elsker den, kommer opp overalt. Det er grunner til at bilen ikke er solgt, men varmeapparatet varmer like godt som et vikepliktskilt, altså den er kald!

Vinteren 2010-2011 var KALD, det kan jeg skr-rr-rive under på! Dette er noe som ikke er fikset ennå, siden ingen vet hva det kommer av, men hun er vel litt ego og tar all varmen selv.

LES OGSÅ: Slik har bilen til Einar stått - lenge...

Bare tre dekk...

Samme vinteren skulle jeg taue opp en liten Smart som hadde fått et snøfnugg under dekket og satt fast.

Problemet var at den sto og sperret utgangen, så skulle prøve meg opp en traktorvei, hvor jeg var rimelig sikker på at jeg ikke kom opp, siden det var mye snø, men jaggu kom jeg opp. Jeg kunne ikke se gjennom snøen og under der var en stor stein, som trofaste Passatina hoppet oppå, og knuste radiatorene, både den vanlige og den til klimaanlegget...

Heldigvis fikk jeg radiatorer i bursdagsgave, så dette var en grei sak. Sprekk i frontfangeren fikk jeg også, så når min monsterhund fikk tauet sitt inn imellom den, dro hun den like godt av. Da ble det ny fanger også. Når det var fikset, så ble det lekkasjer på kjølesystemet, så har fylt ca. 1 dl. i uken i ni måneder, før jeg gadd å gjøre noe med det. Jeg kom meg gjennom vinteren med blå fingre, nese og tær. Og det blir nok flere kalde fingre når vinteren kommer tilbake

Så kom sommeren, og jeg hadde bare tre hele dekk på felg, så fant noen billige 18” med dekk som ikke tåler vann, for da skle jeg rundt som på et oljeflak. Da bestemte jeg meg for at sesongen 2012 skulle jeg ha nye dekk. Men i fjor høst fikk jeg et kjempetilbud om bytte til orginale VW 18” felger med slitte dekk, og jess det gjorde jeg, tenkte at dekk fikk jeg ta meg råd til.

I motsatt ende: Disse har minst feil etter ti år

Trodde jeg var smart...

Men skal jeg være ærlig; Hadde hun ikke vært helt konge på vinterføre, hadde jeg aldri hatt henne lengre enn et halvt år, det er nå gått to år men nå tærer hun på forholdet.

I april i år skulle jeg på ny PKK med henne, nå skulle jeg komme henne i forkjøpet, så dro dit en måned før fristen, stolt som en svane.

Der fikk jeg manglelapp på bærekule (les spising av bærekuler), fikk også mangel på morken bremseslange(!) men fornøyd nok, til å vite hva denne temperamentsfulle frøkna kan forårsake.

Der trodde jeg nok jeg var smart, men selv om vi hadde vært på PKK, så driter hun i det og ryker servopumpa atter en gang, og tar med seg luftmassemåleren sånn for sikkerhets skyld.

Myyye kast

Nå var det endelig på tide å sette på mine flotte originale VW 18”felger, da var det å jekke opp bilen og få av hjulet. Hah, det var like lett som å dele en golfball med bare nevene, vi prøvde slegge, prøvde å kjøre over dumper med løse bolter, prøvde litt slegge igjen og kjøring over dumper. Til slutt så kom det av. Rustne saken. Da var det å sette på gliset, jeg hoppet som en liten unge på Tusenfryd.

Der setter jeg på felgen, BOM, der kom 2012s STØRSTE nedtur, de passet ikke..!!! Kriiise, jeg måtte sette på vinterdekket med fin, urund felg etter sleggeslagene, jeg ville bare sette meg ned og late som jeg var et sommerdekk.. droppa det!

Nå kommer det alltid noen folk til meg etter jeg har parkert, for å fortelle hvordan dekket mitt går.. Jada, jeg vet det er myyye kast i det, og når jeg kjører over 70 km/t, virker det som om hun skal på audition til en reklamefilm for kondomeriet. Jeg tror hun hadde blitt ansatt hvis hun hadde blitt observert av en derfra...

Her er andre som sliter: SUV-ene med mest feil

Burde sagt farvel?

Og en liten slutt, nå skulle jeg ta en sylinderlekkasjetest her på skolen, og mens jeg turnet motoren rundt for hånd, stoppet det. Motoren sto(?) vet ikke helt hva som er galt, men registerkjedet kan ha hoppet av eller kilt seg fast, så her må jeg selvfølgelig UT med motoren for å komme til, siden den er bak motoren.

Så nå står den og jeg håper den er oppe og gå om maks et par uker. Jeg hadde flaks at jeg ikke kjørte, for da hadde det blitt havari, men om det var flaks vet jeg ikke, for hadde kanskje vært den letteste måten å si farvel på, men nå ble det ikke sånn.

Nå skal det fikses, men da har jeg litt å bruke penger på denne bilen- først av alt PKK-feilene bærekule og bremseslange, så servopumpe og luftmassemåler, så kan det bli noen(?) kostnader på bilen ved motor ut og inn, så trenger jeg 4 nye sommerdekk på felg, og en vinter felg. Lenge leve studentlivet..

Dette er min Passat med ordentlig sjel i!

Sterk (og tørst) bensinmotor og firehjulstrekk er blant attributtene til Passatina. Dessuten er hun kjempegod på vinterføre, det har nok reddet henne til nå. (Foto: Privat)
Sterk (og tørst) bensinmotor og firehjulstrekk er blant attributtene til Passatina. Dessuten er hun kjempegod på vinterføre, det har nok reddet henne til nå. (Foto: Privat)

Les mer om denne Passaten i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Du kan bli med

Jeanette håper å bli en av vinnerne i konkurransen vår - og det kan du også bli.

Send inn den begrunnelse og bilder til denne e-postadressen redaksjonen@broom.no. HUSK FULLT NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER – hvis ikke risikerer du å ikke bli med i konkurransen!

Legg også et bilde eller to som illustrasjon, hvis du har det.

SE VIDEO: Hvem av Broom-gutta skifter dekk raskest?

Superdekk bidrar med premier – og de har vært gavmilde igjen. Se bare her:

1. premie
17
17
17” dekk- og felgpakke: Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-) 1. premie
17
17
17” dekk- og felgpakke: Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-)
17
17
17” dekk- og felgpakke: Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-) 1. premie
17
17
17” dekk- og felgpakke: Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-) 1. premie
17
17
17” dekk- og felgpakke: Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-)
17
17
17” dekk- og felgpakke: Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-) 17” dekk- og felgpakke: Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-)

Toyo T1 Sport i dimensjon 225/45R17, (Testvinner i 04/2012!) og Mega Wheels Tigera alufelg (verdi: 9.652,-)

2. premie
16
16
16” dekk- og felgpakke: Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-) 2. premie
16
16
16” dekk- og felgpakke: Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-)
16
16
16” dekk- og felgpakke: Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-) 2. premie
16
16
16” dekk- og felgpakke: Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-) 2. premie
16
16
16” dekk- og felgpakke: Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-)
16
16
16” dekk- og felgpakke: Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-) 16” dekk- og felgpakke: Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-)

Marshal KH35 Matrac XM dekk i dimensjon 205/55R16 og Mega Wheels Vexera alufelger. (Verdi: 6.298,-)

3. premie Gratis omlegging og avbalansering av 4 hjul hos nærmeste Super Dekk Service-forhandler
390x90_3
390x90_3
superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo
3. premie Gratis omlegging og avbalansering av 4 hjul hos nærmeste Super Dekk Service-forhandler
390x90_3
390x90_3
superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo
Gratis omlegging og avbalansering av 4 hjul hos nærmeste Super Dekk Service-forhandler
390x90_3
390x90_3
superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo
3. premie Gratis omlegging og avbalansering av 4 hjul hos nærmeste Super Dekk Service-forhandler
390x90_3
390x90_3
superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo
3. premie Gratis omlegging og avbalansering av 4 hjul hos nærmeste Super Dekk Service-forhandler
390x90_3
390x90_3
superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo
Gratis omlegging og avbalansering av 4 hjul hos nærmeste Super Dekk Service-forhandler
390x90_3
390x90_3
superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo
390x90_3
390x90_3
superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo

superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren.

Du kan også lese mer om de ulike dekkene.

Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!

Broom-logo
Broom-logo
Superdekk-logo
Superdekk-logo

SE VIDEO: Slik skifter du dekk selv